wat is een natuurverschijnsel en een scheikundig verschijnsel?

Toegevoegd na 9 minuten:
graag ook een voorbeeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat het natuurverschijnsel moet zijn? Bedoel je niet natuurkundig verschijnsel? Anders is mijn antwoord niet goed.

Het beste antwoord

Natuurkunde: Alles wat in proces kan omkeren (water>>bevriezen>ontdooien

Scheikunde: er ontstaan na proces nieuwe stoffen (papier>verbranden> kan niet meer papier worden
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bedoel je een voorbeeld van iets dat zowel een natuurverschijnsel is als een scheikundig verschijnsel?

Als je b.v. naar het uitbarsten van de vulkaan de Merapi kijkt, is dat een natuurverschijnsel waarbij scheikundig ook vanalles aan de hand is. De vulkaan braakt grote wolken gemengde gassen waaronder kooldioxide en gloeiend heet steenstof uit, dat vervolgens op de grond neerkomt maar gedeeltelijk nog jarenlang in de atmosfeer blijft hangen en daar bijdraagt aan het broeikaseffect. Het broeikaseffect is een natuurkundig proces (want er verandert niks aan stoffen, er wordt alleen warmte vastgehouden in de atmosfeer). Verder worden de mineralen uit het vulkanische as weer in de bodem gespoeld door de regen, en maken daar de grond vruchtbaar via allerlei chemische (= scheikundige) processen.

Er zijn heel veel natuurverschijnselen die chemische processen met zich meebrengen, maar je hebt er ook die niks veranderen aan de samenstelling van stoffen. Een mooie zonsondergang is ook een natuurverschijnsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Weer een andere insteek. Ik gooi mijn antwoord wel weg.
De mens is gefascineerd door de natuur. De vier natuurelementen aarde, water, lucht en vuur maken deel uit van ons bestaan en zorgen ervoor dat de mens kan (over)leven. Wij ervaren alles als vanzelfsprekend, maar staan er bijna niet bij stil dat de natuur ons niet nodig heeft, maar wij wel de natuur. Moeder aarde gaat haar eigen weg, en dat merken we duidelijk aan de vele indrukwekkende signalen, de zogenaamde 'natuurverschijnselen'. Onze hedendaagse wetenschap is zover gevorderd dat de mens in sommige gevallen in staat is om bepaalde verschijnselen te voorspellen. Bijvoorbeeld het weer, stormen, orkanen, zonsverduisteringen en tsunami's.

Wist je dat het wassen van je haar en het koken van een eitje scheikundige verschijnselen zijn? Ben je benieuwd wat er nu eigenlijk gebeurt als ijzer roest of fruit gist? Bij het vak scheikunde bestudeer je alle verschijnselen waarbij stoffen op en met elkaar reageren. Als er een blijvende verandering door veroorzaakt wordt dan noem je dat een scheikundig verschijnsel. Er is een stof ontstaan met geheel andere eigenschappen.
Amadea