Een batterij is vaak eenmalig, een accu is opnieuw op te laden..

De vandale zegt:

ac·cu de; m -’s; -cuutje toestel voor het verzamelen van elektrische stroom

bat·te·rij de; v -en 1 artillerieafdeling 2 (nat) voorwerp voor opslag van elektriciteit: een nieuwe ~ in mijn zaklantaarn 3 aantal gelijksoortige, bij elkaar horende machines 4 (Belg) accu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder een accu wordt meestal een element verstaan wat oplaadbaar is, een batterij bevat twee stoffen die door een chemische reactie stroom leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een accu kan je opnieuw opladen, en een batterij niet. Een oplaadbare batterij bestaat ook eigenlijk niet. Het is een gewoonte om die dingen zo te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de spreektaal is het verschil als hierboven al genoemd: een accu laad je op, een batterij niet.
Technisch is dat verschil niet zo zwart-wit. In het Engels heet het ook allebei een battery.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oplaadbare_batterij Die batterijtjes van mij wel!
Een accu (van accumulator) is een oplaadbare galvanische cel, die veelal in auto's worden toegepast (dus niet in de elektronica). Ze worden veel ingezet door hun eenvoudig ontwerp en ze kunnen een hoge stroom leveren. De grote en zware vorm die als een nadeel mag worden gezien is voor de automobielindustrie geen probleem. De elektrodes bestaan meestal uit lood en loodoxide met daartussen een elektrolyt bestaande uit een bepaald percentage zwavelzuur. Tijdens de ontlading vormt zich een laag loodsulfaat op de beide elektroden en tijdens het opladen wordt dit wee omgezet.

Een (oplaadbare) batterij is een elektrochemische cel die stroom leveren voor kleine elektrische apparatuur. Technisch beschouwd zijn het eigenlijk batterijvervangende accu's. Echter komen de afmetingen overeen met de niet oplaadbare batterijen. De laatste jaren is de ontwikkeling er snel gegaan, zodat er ook batterijen met aangepaste afmetingen voor lab tops, mobile telefoons en fotocamera's zijn ontwikkeld. Voor deze laatste toepassingen gebruikt men gesloten droge cellen.
De eerste modellen oplaadbare batterijen waren gebaseerd op nikkelcadmium, de huidige modellen zijn gebaseerd op Litium-ion of Lithium ion-polymeer.

In de elektronica is er eigenlijk geen verschil tussen beide typen (accu en oplaadbare batterij), maar eerder een verwarring van woorden. Wel kunnen de soorten, afhankelijk van de toepassing, verschillen.