Moest men het absoluut nulpunt kunnen bereiken ....zou dan alles stil staan ?

De atomen zouden niet meer bewegen .... houdt dit in dat alles stilstaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Als je ingedachte houd dat je alles moet stoppen om het absolute punt te bereiken, dan weet je het antwoord op de vraag al. Het absolute nulpunt is het punt waarop alles stilstaat. Overigens is dat een toestand die niet mogelijk is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het volledig stil staan van alles is een voorwaarde, en geen gevolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Alles wat het absolute nulpunt bereitk zou dan stil staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het niet. als je letterlijk bedoelt "alles" ik denk dat als je een kamer (voor het gemak een kast ) zou afkoelen tot het absolute nulpunt. en je een bal zou laten vallen van het plafond tot de vloer, dit niet zou stil staan.

ik denk bijvoorbeeld dat tijd ook niet stil zou staan in een ruimte waar het absolute nulpunt is bereikt.

als je bedoeld alle bewegende delen in een molecuul bijvoorbeeld, dan ja, volgens mij staan dan alle elektronen neutronen protonen en alle andere aanwezige "delen"stil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zat eerst ook zo te denken ....ook bijv. bij het roteren van planeten.
Het voorbeeld dat U geeft veroorzaakt wel wrijving , dus warmte.
Ja, bij "alles" in de breedste zin van het woord.
In aanvulling op een eerder antwoord:
als werkelijk alles het absolute nulpunt heeft bereikt kan datgene/diegene die de bal moet laten vallen ook niet bewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien het bereiken van het Absolute nulpunt,i.e, -273 graden Celcius,slechts theoretisch bestaat,kan deze temperatuur/toestand nimmer worden bereikt.

De laagst gemeten temperatuur in het heelal is -270 graden Celcius ofwel 3 graden Kelvin,dus ligt 3 graden bóven het absolute nulpunt.

Wanneer álle atomen compleet stil zouden staan,i.e. niet meer zouden bewegen en er dus géén actie/reactie plaatsvond,dan is beweging sowieso onmogelijk,dus ja:
alles zou dan in "stasis" zijn ofwel niet kunnen bewegen.

Energetische (chemische) processen zouden dus ook niet kunnen plaatsvinden.

Wél is het theoretisch mogelijk,dat o.i.v. de zwaartekracht voorwerpen door de tijruimte heen zouden kunnen bewegen,maar dan louter en alleen doordat ze door een voorwerp zouden worden aangetrokken dat een grote massa bezit,ergo een zwaartekrachtwerking,zou uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de temperatuur heeft géén invloed op de zwaartekrachtwerking,die gegenereerd wordt door de massa van een object (denk aan een zwart gat). ook al heeft een ander object een theoretische temperatuur van 0 gr. Kelvin=-273 gr. C.,dan nóg is de zwaartekrachtwerking van het object met de grote massa in staat om het "absoluut koele" object d.m.v. die gravitationele werking te doen bewegen door de ruimte. Gravitationele aantrekkingskracht geschiedt door de wederzijdse aantrekking tussen twee verschillende objecten. Ook tussen b.v. de maan en de Aarde is er een wederzijdse zwaartekrachteffect,maar aangezien de Aarde een grotere massa bezit dan de maan,is de aantrekkingskracht van de Aarde in verhouding uiteraard gróter dan die van de maan. Zo kun je stellen,dat álles in het heelal beweegt,want planeten roteren rond sterren,sterren roteren rond het centrum van hun respectievelijke melkwegstelsels,melkwegstelsels roteren weer rond een gemeenschappelijk zwaartekrachtspunt van hun betreffende supercluster en superclusters bewegen zich weer naar enorme uitgestrekte kosmische wanden,welke als `Grote Attractors` (vrij vertaald " enorme zwaartekrachtsgebieden" ) bekend staan (waarschijnlijk bestaande uit Dark Matter (=donkere materie,een vorm van exotische materie,waarover de wetenschap nog géén eenduidig beeld heeft). De temperatuur van een object heeft dus in wezen niets te maken met de zwaartekrachtwerking daarvan. slechts het volume kan veranderen: een voorbeeld is dit:
het volume van de Aarde is véél groter dan die van een zwart gat,dat naar verhouding zo groot is als een erwt. beide echter bezitten dezelfde massa en oefenen dus dezelfde hoeveelheid aantrekkingskracht=gravitatie uit op andere objecten.
Het is (nog) onmogelijk om het absolute nulpunt te bereiken. Maar goed, stel dat het gebeurd dan zou alles wat die temperatuur bereikt stilstaan. Voorwerpen die een andere temperatuur hebben, zullen gewoon blijven bewegen.
Het voorwerp dat op het absolute nulpunt zit, zal niet kunnen bewegen. Om te bewegen heb je namelijk energie nodig, en een voorwerp dat qua temperatuur op het absolute nulpunt zit, bevat geen energie meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat over de hele wereld het geval zou zijn, ja dan was het gebeurd met alle beweging én met alle leven op aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee helaas... Ruimte/tijd staat los van temperatuur. Zou alles bevriezen dan is er toch ruimte dus ook tijd.

Toegevoegd na 10 uur:
Wanneer dit wel het geval zou zijn dan zou het omgekeerde ook van toepassing zijn: hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de tijd zou gaan.. dit klopt dus ook niet
13 jaar geleden
Zover ik begrijp kunnen we temperatuur en tijd loslaten want dat komt voort uit het bewegen van atomen. Bewegende atomen genereren warmte. Zwaartekracht is beweging. Bij 0 Kelvin staan de atomen stil maar niet de quarks en alles wat erna komt. Atomen zijn net als treden op een ladder. Stofje, molecuul, atoom, quarks, enz.. Net als km, hm, dm, m, dm, cm, mm. Zoiets dergelijks. Hoe dan ook vraag ik me af en geloof dat het oneindig klein kan gaan maar wij niet zo diep kunnen gaan. Net als het heelal oneindig groot is. Als het heelal vast te pakken was en alles zou stil staan dan stopt alles te bestaan. Mits het gehele heelal ook uit hetzelfde bestaat als dat we hier kennen zoals de atomen enz.. Overigens is tijd enkel op aarde een maat onder invloed van ons sterrenstelsel. In een ander sterrenstelsel zullen andere natuurwetten gelden waardoor het niet meer klopt. De aardbol zou je in vergelijking met het heelal niet terugvinden zelfs niet onder onze grootste microscoop op aarde. We zijn nog niet eens een stipje in het geheel.