Men aard veel elektrische apparaten. Waarom is de aarde neutraal, ik bedoel min i.p.v. plus?

Toegevoegd na 19 uur:
Klopt dit?… Zodra er ergens spanning 220v wordt gegenereerd zoekt dat evenwicht in de aarde. De aarde slurpt als het ware de gehele spanning op. Over de spanning stroomt de stroom wat zorgt dat die energie onmiddellijk is gestabiliseerd. De stoppen slaan door of wanneer nergens stoppen zijn, brandt de centrale tot aan de grond af. Is het mogelijk de aarde zoveel stroom toe te dienen dat het uiteindelijk een en al een pluspool wordt, een soort accu? Waar zou dan de min te vinden zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

De beredenering dat de aarde min is komt uit de oudheid. De geleerden zagen destijds dat stroom bij bliksem zich van de hemel naar de aarde bewoog, inmiddels weten we dat, dat eigenlijk andersom is. De elektronenstroom is van de aarde naar de hemel toe. Als ze dat destijds ook geweten hadden was de aarde de pluspool en de hemel de min geweest. Min en plus is dus maar relatief.

Toegevoegd na 1 dag:
Een generator van elektriciteitscentrale is een draaistroomgenerator dus eigenlijk drie generatoren in een dus jouw verhaal gaat voor een elektriciteitscentrale niet op. Bij een generator moet spanning opgewekt worden dus moet er altijd een spanningsverschil zijn en dat kan t.o.v aarde zijn. Op het moment dat ik de pluspool ook aan aarde leg is het spanningsverschil weg en zal de generator geen stroom meer leveren. De aarde is zo`n ideale geleider dat dit theoretisch zo is. Er kan natuurlijk wel nog spanningsverschil ontstaan over de leidingen waarmee de generator naar de aarde dan is aangesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat de "aarde" in de elektriciteit refereert naar de aarde in het helal. De wereldbol dus. Deze is elektrisch neutraal.

Oke de wereldbol is nu eenmaal neutraal, dat is een gegeven. Maar waarom leggen we de "elektrische aarde" dat niet aan de plus?
Het zou nogal prikkelend zijn dat overal waar je contact hebt met de "elektrische aarde" onder spanning zou komen te staan.

De de cv-kachels, gasleidingen, buitenkant van (metalen) elektrische apparaten.. enz enz..

Nog te slot waarom het zo leuk is om de aarde te verbinden met de "elektrische aarde".
Spanning een netwerk insturen is leuk, zit daar een breuk in is lastig, want dat heb je gewoon geen spanning. Diezelfde spanning ook weer het netwerk uit laten vloeien is essentieel.
A) Anders heb je geen gesloten kring en krijg je geen enkele ampere.
B) Het zou levensgevaarlijk zijn als er bij een calamiteit. B.V. storing in de cv-ketel spanning op je cv-radiatoren netwerk komt te staan, én.. dat is nog veel erger.. die spanning kan niet weg. Dit kan bijvoorbeeld om dat de elektrische nul door de calamiteit ook verbroken is.

Oplossing.. alles wat kwaad kan op de wereldbol aansluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat hij enorm veel massa heeft

Uiteindelijk is alles in evenwicht, het is niet zo dat de aarde toch langzaam geladen wordt, maar de inslag van de bliksem verdeelt zich en daardoor blijft van de lading echt niets over
amigo
13 jaar geleden
Dit is niet zo vanzelfsprekend hoor.

Vroeger bestonden er nogal wat apparaten (waaronder auto's) waarvan de aarde de positieve pool was van een schakeling. Dan gaf in het verleden ook een hoop verwarring... Stroom lekt weg wanneer iemand (per ongeluk) iets geleidends tegenaan legt of wanneer iets defect raakt kan er soms gevaarlijk hoge spanningen op het chassis komen te staat enz. Bovendien bestaan er ook apparaten met een 'zwevende'aarde. Wanneer je dat aan aarde aansluit (dus bijvoorbeeld je verwarmings radiator of de aarde van een stopcontact) dan krijg je een geweldig geknetter....