Wie kan dit uitrekenen ?

Wij hebben een behoorlijke tuin (4000 m2).
Nu denk ik er wel eens aan om een heel groot gat (een paar zwembaden groot) in de tuin te maken, zeer goed geisoleerde wanden, deksel erop en daar weer grond op.
Het gat volmaken met water en dat water in de zomer opwarmen met zonnecollectoren. Hoeveel water zou ik nodig hebben om gedurende de wintermaanden mijn huis te verwarmen met dit water ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe dieper, hoe minder verliezen. Op 80m diepte is de temp al constant 15 °C. Met een warmtewisselaar is dat handiger dan knoeien met zonnecollectoren en rare bassins...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe groot is je huis? Of hoeveel energie verbruik je nu om je huis te verwarmen? Ik zou het niet uit kunnen rekenen, maar dit lijkt me wel belangrijke informatie om dat te kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zou het kosten om een tank van 300.000 m2 op 80m diepte te laten ingraven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie : Hoe zou het dan volgens jou heten ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar vind je je kipjes nooit meer in terug, Loenie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie : Elke dag van het jaar, waarderen we ontzettend wat we hebben qua ruimte en vrijheid. We zijn erg gastvrij en laten zo veel mogelijk mensen mee genieten van de ruimte en rust hier. Dus met dat verwende &^%$ valt het wel mee hoor.

Het beste antwoord

maar nou heeft nog niemand met wat getallen gestrooid. Alleen maar voor de grap je som
de hoeveelheid warmte nodig om 1 gram water 1 graad op te warmen is 1 calorie.
joule (of kilojoule=kJ) gebruiken we tegenwoordig liever en 1 cal = 4.2J.

1kg water 1 graad verwarmen kost dus 4.2 kJ

als je even (nu voor het gemak) geen warmteverliezen meeneemt levert het afkoelen van water om jouw huis te verwarmen hetzelfde op per kg per graad.

moeten we dus nog een schatting maken hoeveel je het water laat afkoelen, 100 is het maximum maar niet haalbaar, zeg 25 graden.
Nu levert elke kg water dus ca 100 kJ aan energie als hij 25 graden afkoelt

in feite moet je dus je energierekening bekijken.
Probleem zal zijn dat die in andere eenheden is en het wordt echt een heel langdradig gedoe om uit te leggen hoe je kWh naar Joule omzet (iemand anders???)

maar om je een idee te geven: 1 mueslireep bevat meer dan 500 kJ. dus 100 kJ is in termen van huizen verwarmen niet veel

Toegevoegd na 30 minuten:
Het is wel een lovenswaardig streven. Ik ken een gezin bij ons in de buurt die voor hun nieuwe huis iets doen wat mogelijk vergelijkbaar is. Ze gaan gebruik maken van aardwarmte. Daarvoor is 2-3 km diep geboord en pompen ze water rond dat daar beneden wordt opgewarmd.

Ten minste, dat willen ze. het is in nederland nog redelijk experimenteel en ook hier verloopt e.e.a. niet geheel vlekkeloos begrijp ik + vreselijk duur nog op dit moment

Toegevoegd na 19 uur:
Nou daar gaat íe: ik zet er wat tussenstappen bij, als ik me verreken kan iemand dat hopelijk corrigeren

Gemiddeld gasverbruik: 1600 m3 per jaar stel 1000 voor verwarmen
1m3 gas = 0,0949 kWh
1kWh = 3,6 10^10 (lees als 36 met 9 nullen)

1kg = 1 l water 25 graden afkoelen geeft 100 kJ = 100000J

3,6 10^10 / 10000 = 36000 l water is 360 m3 water

Dit is zwembad van 20 x 10 m en kleine 2 m diep

Last but not least: om radiator achtig te verwarmen moet het water in de radiatoren minimaal 70 graden zijn anders werken ze niet EN 1 bak geeft wel een probleem want het teruglopende water koelt de rest van de bak af en is aan het eind van de winter het water te koud. Verder doen we net of er nergens verliezen zijn en 25 graden afkoelen is wel optimistisch want dan moet je dus echt op 80-90 graden beginnen. En als de afkoeling kleiner is wordt de hoeveelheid water evenredig groter.
Was wel leuke exercitie
amigo
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
@mion; Wie A zegt moet ook B zeggen. Vervolg.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord.
amigo
13 jaar geleden
OK goede uitdaging!!!!
(de vraag intrigeerde me toch al en eigenlijk wilde het zelf ook wel weten). Ga ik wel dit weekend doen (want ik moet het zelf even rustig uitschrijven). Ik zal het aantal m3 water uitrekenen voor een huis met gemiddeld energieverbruik

Andere antwoorden (4)

Zoek op internet naar een solar boiler of zonneboiler. Het heeft niet zo veel zin om een grote water voorraad aan te leggen. Ook in de winter wordt een zonneboiler erg heet. Dergelijke systemen zijn gewoon leverbaar. Een bak maken die een dergelijke hoeveelheid water kan dragen kost meer dan een leven lang stoken. (zo lang jouw huis niet groter is dan jouw tuin, natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een mooi plan, maar ik denk ook dat je wat te enthousiast bent.
Alleen al dat gegraaf in je tuin, lijkt me praktisch onmogelijk. Met een schepje zal het je niet lukken, dus je zult graafmachines in moeten zetten.

Je hebt een gigantische hoeveelheid water nodig, en ook een enorme batterij zonnepanelen. En dan nog vraag ik me af, of die zonnepanelen in staat zullen zijn, om dat water op een temperatuur te krijgen, om je huis ermee te verwarmen. Hoe goed je het ook isoleert; het zal 's nachts weer afkoelen.

Ook denk ik dat je een omweg maakt. Je kunt beter zonnepanelen op je dak zetten, en de energie direct gebruiken. Je plan kost veel te veel geld, en je zult de gemaakte kosten nooit terugverdienen. Denk aan leidingen van die zwembaden naar je huis, kosten voor isolatie van het zwembad en afdekking.

Kortom: mooi plan, maar wat mij betreft onuitvoerbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwarmingsspecialisten kunnen je daarmee helpen. Een jaar geleden had iemand hier bij GV een vergelijkbaar systeem (Rotaluclac? ik kan de link helaas niet meer vinden). Onder het huis werd de aarde in de zomer met zonnecollectoren verwarmd en in de winter werd deze warmteopslag gebruikt als (voor)verwarming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet rendabel, aangezien het gat waarschijnlijk verstevigd moet worden, om de aarde en het water te kunnen houden. Daarnaast heeft het ook nog eens onderhoud nodig.
Er zijn tegenwoordig mooie systemen met buizen die je op het dak plaatst. Hier loopt dan water doorheen, en door de druk en een speciale coating wordt het water zelf 70 graden als het -10 vriest!