Als energie niet verloren kan gaan, toont de eerste wet van thermodynamica dan niet aan dat energie zelf een perpetuum mobile is?

gezien de 1ste wet van Thermodynamica stelt dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan. houdt dat dan ook niet in dat energie zelf een perpetuum mobile is? er ontstaat geen extra energie weliswaar, maar het verliest ook geen energie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Goeie Vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ehm... is die energie ook altijd in beweging? if so... dan zou ik zeggen ja!
Hele volksstammen al gek van geworden... peinzen over het perpetuum mobile! super vraag. +.

Het beste antwoord

Dit is de 1e Wet van de Thermodynamica:

dU = dQ - dW

De infinitesimaal interne energie van een systeem is gelijk aan de infinitesimaal warmte van het systeem en de arbeid die door het systeem wordt verricht.

Maar je vergeet de tweede wet: warmte zal stromen van een gebied met een hoge temperatuur naar een gebied met een lage temperatuur. Je kunt andersom, een koelkast bijvoorbeeld, maar dan moet je energie verbruiken om de tegenstroom van warmte te bewerkstelligen. Energiestromen is eenrichtingsverkeer, dus geen perpetuum mobile.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit inderdaad me vraag het meest beantwoord, als ik het goed begrijp dan kan het dus niet simpelweg omdat een perpetuum mobile met energie altijd 2 kanten uit zou moeten kunnen stromen.

Andere antwoorden (5)

"De eerste wet van de thermodynamica stelt dat een perpetuum mobile van de eerste soort niet kan bestaan, en de tweede wet van de thermodynamica dat die van de tweede soort niet kan bestaan."

Dan zou de eerst wet van de thermodynamica zichzelf onderuit halen. Als je dat kan bewijzen krijg je de Nobelprijs voor de natuurkunde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo is het!
Nee, want een perpetuum mobile houdt in dat er energie wordt opgewekt uit het niets. En dat kan energie niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de 2e wet zegt dan weer dat de hoeveelheid nuttig bruikbare energie afneemt.

Dus de "perpetuum mobile" zal hoe dan ook opraken, simpelweg omdat op gegeven moment alle energie evenredig verdeeld raakt over het universum. Wanneer dit bereikt is, is het Klaar. Dat noemt men de warmtedood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Energie is er in verschillende vormen. Bij een perpetuum mobile willen we de bewegende energie, ofwel kinetische energie onttrekken aan het systeem. Uiteindelijk zal door wrijving alle energie omgezet worden in warmte.
Zonder toevoer van energie in de vorm van bijvoorbeeld chemische energie (benzine) of elektrische energie, raakt de voorraad op en stopt je machientje.
Dat wil niet zeggen dat de energie op is, maar het is omgezet in warmte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim bedacht maar een perpetuum mobile is een apparaat, een machine en dat is toch niet hetzelfde als een natuurkundig systeem, maar ooit zal er met de verloren gegane warmte van het een wel weer een plantje kunnen groeien wat energie kan leveren voor het ander.