Is het moreel verantwoord om de schuld te geven aan iets dat geen bewustzijn heeft, derhalve het niet 'vrij' kan denken en bewust fouten kan maken?

Toegevoegd na 28 minuten:
Wegens verzoek een voorbeeld:

Stomme TomTom! Nu zijn we weer verdwaalt in Duitsland!

Mijn mening:
je kunt niet zeggen dat de TomTom stom is, het heeft immers niks verkeerds gedaan, het is zo geprogrammeerd te doen wat het moet doen. De programmeur of die gene die er mee werkt heeft alleen een foutje gemaakt, waardoor je verdwaalt bent. (of de wegen zijn plotseling heel anders geworden)

Alleen nou de nog wat ingewikkeldere kant.
Hoe zit het dan met dieren die geen bewustzijn hebben?

Zie deze hiervoor eventueel link:
http://www.goeievraag.nl/vraag/dieren-bewustzijn-bewust-bewustzijn-wel.17655

Als zo'n dier(dus zonder bewustzijn) dan een auto ongeluk* veroorzaakt, kun je hem dan wel de schuld geven? Aangezien hij niet de opzet had de ander te verongelukken. Of zou je moeten zeggen dat de bestuurder hem gewoon aan gereden heeft? Of is de donderslag de schuldige?

*Stel het dier staat naast de weg een kindje te voeden op wat voor wijze dan ook, dan komt er een auto aan, ziet het dier, maar ziet ook dat het niet beweegt. Vervolgens rijd hij gewoon door. Maar plotseling springt het dier op de weg omdat hij schrok van een donderslag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie

Antwoorden (6)

Het is moreel verantwoord, dat als je naar iets of iemand wijst om de schuld te geven, jezelf er terdege van bewust bent, dat er drie vingers van je hand naar jezelf wijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duh...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin. Als er een hondendrol op de stoep ligt die ik vanwege de duidternis niet zie, dan weet ik dat pas als ik er midden in sta en dan mag ik best die hond vervloeken en zijn baasje nar de hel verwensen.
Jawel hoor, maar het woord "schuld" is dan wat vreemd.
Want "schuld" geeft aan dat het ook voorkomen had kunnen worden. En iemand (iets) dat vrij kan denken, en bewustzijn heeft, kan dat ook voorkomen (of we vinden dat) .

Waarschijnlijk gebruiken we in dit soort zaken, het woord schuld alleen maar als gevolg van emotie. Later, als we van de schrik bekomen zijn, zullen we het hebben over de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betreft je laatste vraag: m.i. is dat niet "correct". Een wat andere invalshoek in dit probleem:
Je zou je kunnen afvragen, of dat dier wel hoort in een omgeving, waar ook auto's rijden, of omgekeerd: horen er wel auto's te rijden in een gebied waar dieren ongestoord moeten kunnen leven? Natuurlijk begrijp ik best dat het soms niet anders kan, maar we kunnen wel vaststellen dat dat dier er in ieder geval NIET voor gekozen heeft. Wij kiezen daarvoor, en dan kunnen we onmogelijk dat dier de schuld geven. Overigens zijn er situaties denkbaar, dat je dieren wel min of meer de schuld kunt geven. Dieren hebben ook iets van karakter, en we proberen sommige dieren ook een beetje op te voeden. Ik zou me kunnen voorstellen dat je een hond hebt, die je hebt geleerd niet te blaffen als de bel gaat, en niet te bijten. Als ie dan een keer de visite in hun been bijt, dan geef je die hond wel degelijk de schuld. Of dat helemaal eerlijk is weet ik niet, maar het heeft te maken met het verwachtingspatroon. Het baasje van de hond zal vinden, dat die hond echt niet mag bijten, en is er van overtuigd dat dat te leren moet zijn.
Als je een wezenloos voorwerp de schuld geeft doe je daar niemand onrecht mee. Meteen ben je een deel van je frustratie kwijt en hou je jezelf misschien wel een beetje voor de gek. Dat kan misschien ook geen kwaad.
Doe het dus maar als het oplucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schuld is iets negatiefs. Ik zou je zo min mogelijk mee bezig houden met negativiteit. Doe je dat toch nog wel, dan vind ik in dit geval dat een dier geen schuld heeft. Met schuld impliceer je een intentie en die hebben dieren niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een levenloos object kan je niet immoreel behandelen. Omdat tomtom een stem heeft, behandelen veel mensen dat soort apparaten als iets met bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een bliksemafleider nodig en dan kun je beter op je TOMTOM boos worden dan op degene die ook in de auto meerijdt of die duitser die naast je staat in zijn dikke BMW. Het is geen dilemma omdat je kiest om af te reageren op een ding zonder gevoel. Het is een dilemma als je niet kunt kiezen omdat beide keuzes voor jou nadelen heeft.