wat is het verschil tussen levensbeschouwelijke vragen en filosofische vragen??

ik moet namelijk een opdracht op school doen, maar bij deze vraag blijf ik hangen. ik weet niet hoe ik deze vraag zo kort mogelijk kan beantwoorden :S

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
13.5K

Het beste antwoord

Ik garandeer je niet, dat ik de vraag wel kort kan beantwoorden. ;-)

Levensbeschouwelijke vragen hebben te maken met je overtuiging. B.v. met je geloof, en met een beetje fantasie ook met je politieke overtuiging, of het feit of je vegetarier bent of niet. Als je gelooft, dan geloof je, en weet je het niet zeker. (het woord zegt het al) Een geloof of overtuiging valt dus niet zo simpel te bewijzen, en zal altijd enige onzekerheid met zich mee brengen. Daar heb je vragen over, en daar kun je met b.v. mensen die dezelfde overtuiging hebben over praten.

Filosofische vragen zijn algemene, diepzinnige vragen, waar eigenlijk niemand precies het antwoord op weet.
Grote denkers houden zich hiermee bezig; het scherpt je geest, en geeft je wat inzicht in hoe mogelijk allerlei dingen in elkaar zitten. Filosofische vragen zijn er veel, antwoorden ook, maar dat wil niet zeggen dat die antwoorden ook "kloppen". Maar dat is ook geen vereiste in de filosofie. Het gaat meer om het denkproces, dan om de uitkomst.

Filosofische vragen zouden kunnen zijn.
- Bestaat er een waarheid, of maken we zelf onze waarheid?
- Bestaan taalfouten echt, of zijn dat alleen maar afspraken?
- Is het heelal eindig?
- Wat is de zin van het leven?
- Bestaat schoonheid, of vult iedereen dat voor zichzelf in?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Levensbeschouwelijke baseren zich op een oveertuiging , en hebben vaak een vooraf vastgesteld doel
(Hoe kom ik in de hemel ? Is het celibaat daarvoor een belemmering of juist niet?)

Filosofische vragen zijn voor waarheidsvinding
(Moet je je naaste liefhebben?). Het filosofische antwoord zal zijn, dat je dat niet noodzakelijk is omdat…..
Het levensbeschouwelijke antwoord kan zijn ‘Ja, want dat staat in mijn heilig boek’
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is, in mijn optiek, een kwestie van wat/hoe (levensbeschouwing) en waarom (Filosofie).

Levensbeschouwing gaat in op wat het leven betekend, hoe je in het leven kunt staan en wat de waarde van een leven kan zijn. Er hoeft niet altijd een rationele gedachte zitten achter levensbeschouwing en het hoeft zeker niet allesomvattend te zijn; het is persoonlijk.

Filosofie gaat in op waarom we leven, waarom we bestaan en waarom leven enige waarde zou hebben. Er is vooral een rationele gedachte aan ten grondslag en overstijgt verkeershobbels opgeworpen door bv. religie en spiritualiteit. Het heeft een breder raakvlak; filosofie is niet zozeer persoonlijk maar overkoepeld als het ware het gehele bestaan met z'n context.

Toegevoegd na 50 seconden:
Aanvulling: " waarom we leven, waarom we bestaan en waarom leven enige waarde zou hebben" zijn voorbeelden en geen complete lijst. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort: filosofische vragen gaan over de theorie van de levensbeschouwing, en de levensbeschouwelijke vragen gaan over de 'praktijk', ofwel de mens beleving en ervaring; zijn overtuiging, opgedaan door het leven zelf.

Iets langer:
Filosofische vragen zijn vooral een gerichte levensbeschouwelijke activiteit op rationele grondslag.

Levensbeschouwingen echter kunnen ook een minder rationele basis hebben. Zo is het mogelijk dat de aanhangers ervan zich beroepen op een al dan niet voor iedereen toegankelijke openbaring van buitenaf (religie en/of esoterie), op een 'innerlijke stem' (eigen geweten of gevoel of ook esoterie) of op culturele tradities. 'Ideologie' en 'wereldbeeld' zijn termen die overlappen of vaak geassocieerd worden met het begrip levensbeschouwing.