waarom is zwart het tegenovergestelde van wit?

Wie heeft dat bedacht? Of is het verschil ontstaan omdat je zwarte en witte mensen hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
2.8K

Het beste antwoord

Omdat wit alle kleuren die er zijn bevat (wit is dus ook geen kleur maar een mengsel van alle kleuren) en zwart is juist het ontbreken van een kleur. Daarom zijn ze tegenovergesteld. die ene heeft alle kleuren; de andere geen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De "kleur" wit is eigenlijk geen kleur, het is eigenlijk een mengsel van alle bestaande kleuren zodanig dat wij dat zien als "wit". Zwart is het ontbreken van kleur. Dus het zijn uitersten: of alle kleuren of geen kleur.

Zwarte en witte mensen bestaan eigenlijk niet. Mensen zijn nooit echt 100% wit maar alle tinten tussen roze en beige is zo'n beetje. Echt zwarte mensen zijn er ook niet, hun huidskleur is meer bruin in allerlei varianten. Bovendien bestaan er ook nog "gele" mensen (Aziaten) en "roodhuiden" (Indianen). Natuurlijk zijn die mensen ook niet geel of rood, maar het is eigenlijk meer een (niet zo vriendelijke) benaming om een te maken tussen verschillende rassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwart en wit hebben ook te maken met licht en donker. Zonder licht kun je geen wit zien. (alle kleuren samen = wit, in zonlicht zitten al die kleuren) Zwart is duisternis. Het ontstaat doordat er niet één kleur is (en dus geen licht) De tegenstelling tussen licht en donker spreekt denk ik wel voor zicht. het zit door dag en nacht in ons zijn verweven. Trouwens,... zwart en wit is al een heel oude tegenstelling. In de bijbel wordt hij ook gebruikt. Daar staat het symbool voor vreugde en rouw.