Waarom stellen er hier op GV zo weinig mensen spirituele vragen?

Kijk maar eens op Maatschappij Spiritueel. Er zijn slechts enkele personen die deze vragen hebben. Hoe komt dit? Leeft spiritualiteit niet in ons kikkerlandje?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie
1.3K

Het beste antwoord

Er worden opvallend veel spirituele vragen gesteld, alleen vaak niet in de juiste rubriek geplaatst. Komt ook bij, dat er geen duidelijke grens te trekken is en de vragenstellers vaak ook geen idee hebben dat hun vragen eigenlijk spiritueel zijn. Zelfs de grootste tegenstanders van spirituele onderwerpen op G. V. stellen soms vragen die indirect er toch mee te maken hebben zonder dat ze het zelf in de gaten hebben! Er is ook geen grens te trekken, jammer dat ze dat niet zelf in de gaten hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik vind juist dat er veel spirituele vragen worden gesteld. Misschien wel te veel! Ik stel ze zelf niet en ik beantwoord ze zelden, omdat spiritualiteit mij weinig interesseert. Ook denk ik dat moeilijk een eenduidig antwoord gegeven kan worden op dat soort vragen. De antwoorden zijn vaak meningen, in plaats van feiten, en dat wordt veroorzaakt door de vraag. Niet mijn favoriete categorie vragen voor www.goeievraag.nl dus!
15 jaar geleden
Omdat mensen het weinig interesseert?
En naar mijn mening terecht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom terecht?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat staat er al: omdat mensen het weinig interesseert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat zeg ik niet. Je maakt je eigen conclusies. Als je goed leest, concludeer ik dat weinig mensen geinteresseerd zijn in spiritualiteit aangezien er weinig vragen over gesteld worden. En dat vind ik terecht, aangezien dat mij ook niet interesseert.
Er zijn er best veel met spirituele vragen,maar ze komen vaak terecht in een andere rubriek dan Maatschappij>Spiritualiteit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik doe mijn best of niet?

Dit is geen reactie maar een geldig antwoord hoor...

Ik spiritueel er op los....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Echt spirituele vragen op het gebied van mijn interesse stel ik op een andere internetadres, omdat ik weet dat ik daar dan wel een serieus antwoord krijg...

Daarnaast heb ik het idee dat Wicca en/of Moderne Hekserij te weinig leeft onder de GV gebruikers. Dus dit zou inhouden dat ik dan meningen als antwoord krijg en geen antwoorden op de vraag die ik gesteld heb...

Daarbij komt dat de laatste vraag die ik op dit gebied wel heb gesteld en ik dus specifiek uit was op meningen van de GV gebruikers. Een aantal antwoorden opleverde die naar mijn mening rechtstreeks uit de e.o.a. Christelijke gemeenschap kwamen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bedoelt de vraag waarom gesproken wordt over god, en nooit over godinnen of een pantheon aan goden en godinnen? Die vraag was gesloten voordat ik hem zag, daarom in deze reactie toch nog zoiets als een antwoord: Als ik het heb over 'god', dan is dat wat mij betreft een korte schrijfwijze voor 'bovennatuurlijk oppermachtig wezen (m/v)'. Daarom zal ik ook vaak spreken van 'een god' of in ieder geval 'god' zonder hoofdletter, omdat ik het woord gebruik als soortnaam, niet als eigennaam. Ik splits de term 'god' alleen uit in mannelijk en vrouwelijk als dat van belang is voor mijn antwoord. Omdat ik überhaupt geen reden zie om te geloven in bovennatuurlijke oppermachtige wezens (m/v), is het dat zelden. Overigens komt mijn 'ongeloof' niet voort uit desinteresse. Ik ben niet godsdienstig, maar wel geïnteresseerd in religies. Wicca is één van de religies waarin ik me vrij uitgebreid heb verdiept, omdat er veel elementen zijn waar ik me in herken. Behalve dan dat geloof in allerlei bovennatuurlijke zaken, zoals goden (m/v)...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb de vraag inderdaad na een X-aantal uur weer gesloten... Toch leuk dat je op deze manier alsnog antwoord geeft...
Volgens mij hebben hier toch aardig wat mensen aandelen in de spiritusfabrieken :-)

Serieus:
niet iedereen heeft die interesse omdat:
- het onderwerp beladen is
- veel mensen er niet in geloven
- veel mensen rederen op basis van wetenschappelijk bewijs
- mensen het soms "eng" vinden om zich er in te verdiepen
- niet iedereen zich hier al genoeg in verdiept heeft
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het onderwerp 'spirituele vragen' leeft niet onder heel veel mensen. Hoe komt dat?

Pyramide van Maslow verklaart veel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow

Alleen als je in de top van de piramide zit zul je je druk maken over dit soort dingen. Elke onderliggende laag moet dus bevredigend zijn ingevuld om in de volgende laag te kunnen 'denken'.
Voorbeeld: Zolang je fysieke veiligheid in gevaar is, ben je NIET bezig met erkenning door anderen.

Zolang veel mensen materiele dingen letterlijk najagen, ofwel omdat het nodig is (je bent echt arm) of je denkt dat je door nog rijker te worden nog meer vrijheid of erkenning of macht krijgt, zul je je niet bezig houden met het spirituele.
Daarvoor moet ruimte zijn. De onderliggende lagen moeten bevredigend zijn ingevuld. Dan rijzen de echte vragen. Je hoeft daar heel zeker niet eens intelligent (raar begrip) voor te zijn, om hele wezenlijke of oorspronkelijke vragen te kunnen stellen en daar met anderen over na te denken.
Hoewel ook zij die actief in religieuze organisaties zijn, heel vaak meer bezig zijn met machtsuitoefening en een soort van marketing van hun gedachtengoed. Die zijn dus naar mijn idee NIET spiritueel bezig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gebed zonder eind ;)

teveel discussie
geen oplossing

is ieder voor zich.. althans, was het maar zo..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het een rare vraag. Alsof half Nederland met spiritualiteit bezig zou moeten zijn. Ik denk dat het aantal vragen hierover de verhouding goed weer geeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt van je levenservaring en levensfase af of je je verdiept in spiritualiteit of niet.

Mensen die meer bezig zijn met materiele zaken zullen meer waarde hechten aan uiterlijkheden, externe zaken, zogenaamde feiten en "harde" zaken.

Mensen die veel hebben meegemaakt, die hebben geleerd dat geld niet gelukkig maakt en dat feitelijkheden en uiterlijkheden ook niet blijvend gelukkig maken, die worden ontvankelijker voor de "zachtere" kanten van het leven en gaan zich verdiepen in wat nou werkelijk zingeving biedt.

En dan kom je in essentie doorgaans uit op liefde, vriendschap, warmte, begrip, er zijn voor elkaar, samenwerken, aandacht, gezondheid etc.
Dat zijn allemaal begrippen die niet hard of feitelijk zijn, die niet onderbouwd hoeven worden, maar die leven in je gevoel en in je hart.

Ik denk dat veel GV mensen, nog erg jong zijn en nog volop in de fase zitten van het materiele..dit is misschien ook niet echt de site waar je zou gaan zoeken voor antwoorden op levensvragen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er worden veel spirituele vragen gesteld. Alleen het begrip spiritueel wordt niet altijd goed gebruikt. Het goddelijke in iemand is het volgens mij. De vraagstelling laat vaak te wensen over. Het spirituele zou een vorm van antwoorden kunnen zijn. Dat zie ik dus wel vaak. Bij een provocerende vraagstelling komen spirituele antwoorden, maar ook normale antwoorden die kort en bondig zijn geformuleerd. En vooral praktisch toepasbaar.

Toegevoegd op 30-04-2009 10:05:56
A.u.b. geen discussie hierover.
Mensen willen gewoon snel weten of iets goed of slecht is. De meeste hebben weinig tijd voor lange uitleg of verhalen erom heen. Als ze dat wel willen dan zoeken ze dat op een andere manier of kanaal.