Als het leven zinloos is, wat is dan de waarde van filosofie?

Als gedachten hulpje: Stel je een of ander scenario voor, bv. morgen ontdekt CERN de Higgs-Boson, er gaat een half jaar onderzoek voorbij en men komt er na een lawine van ontdekkingen achter dat het leven volledig zinloos is. Eigenlijk bestaan we niet. Of zoiets. Is filosofie dan nog relevant?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

Als onomstotelijk vast komt te staan dat het leven zinloos is, dan ligt de waarde van de filosofie in het denken over hoe om te gaan met deze waarheid, hoe om te gaan met dit beeld van de realiteit.

Het is een wijdverbreid misverstand dat filosofie zich vooral bezighoud met zingeving.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maardan ben je dus toch weer aan het trachten zin te geven ;-)
Goed antwoord trouwens, hoor.
rose
13 jaar geleden
@Marleen: Dank je! Overigens zie ik zelf nog geen zingeving in mijn antwoord om de hoek kijken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rose:
Mooi antwoord trouwens. +
rose
13 jaar geleden
@ feb: Dank je.

Andere antwoorden (4)

Filosofie is bij uitstek de tak van wetenschap die stelt dat mensen ZELF de zin van het leven bepalen, afhankelijk van hun cultuur , geloof en achtergrond. Derhalve is en blijft het relevant, wat CERN of iets dergelijks ook gaat zeggen.

Hier op GV zie je al dagelijks hoe mensen hun eigen geloofsysteem koste wat het kost in stand houden, volledig onafhankelijk van wat de wetenschap ook zegt. Mensen hebben nu eenmaal BEHOEFTE hun leven op een bepaalde manier zin te geven of daar over te filosoferen; dat is inherent aan het mens-zijn. Geen enkele wetenschap zal daarin op geen enkele wijze verandering kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
'Filosofie is bij uitstek de tak van wetenschap die stelt dat mensen ZELF de zin van het leven bepalen...' Zo zit de filosofie, als tak van wetenschap, niet in elkaar, Marleen. Het kan best zo zijn dat een stroming of een filosoof dit stelt, maar het is geen 'grondbeginsel' in de filosofie.
rose
13 jaar geleden
Zie mijn antwoord, Echte Schoonheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Roze ; ik bedoel dat ook niet zozeer als definitie van de filosofie, alswel dat dat bij uitstek de wetenschap is die zich uberhaupt daarmee bezighoudt.
rose
13 jaar geleden
@Marlien: Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt. Maar de filosofie als wetenschap houdt zich eigenlijk niet zo met zingeving bezig. Theologie is dan een betere kandidaat, hoewel het eigenlijk meer de religie is die zich met de zingeving bezighoudt. De filosofie kan je wel helpen bij zinvol vormgeven van je leven, maar dan meer als gereedschap dan als handboek. Zoals Rorty zo mooi zei: "It is one of the main tasks of Philosophy to help people to cope with reality"
Dat het leven zinloos is staat gewoon vast. Echter zijn er mensen die hier geen genoegen mee nemen. Ze willen graag betekenis geven aan hun leven. En dan gaan nadenken hoe dat in te vullen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het leven zin heeft of niet maakt voor de filosofie weinig uit; beide werelden zullen vragen oproepen en dus is er plaats voor filosofie in welke wereld we ook leven.
Er zullen altijd vragen zijn: over waarden, over waarheid, over betekenis etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leven is al zinloos! Die conclusie hoeft niet te wachten op een ontdekking uit CERN.