Waarom is de vraag "wat is filosofie nou eigenlijk?" éen van de moeilijkste vragen in de filosofie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
2.1K

Het beste antwoord

echte filosofen weten dit allemaal, beter gezegd ze voelen het allemaal.
en binnen de filosofie word deze vraag totaal niet als moeilijk bezien.
de vraag word bijna niet gestelt binnen de filosofie, maar buiten de filosofie word het erg veel gestelt.
om nou uit te leggen wat filosofie is kun je het prachtig omschrijven alleen word het per persoon anders opgevat.
zelf omschrijf ik het graag als.

het maken van een beeld van de situatie en daarmee precies leren te begrijpen hoe het allemaal in zijn werking gaat.

simpelweg gezegd filosoferen is het leren begrijpen.
en het doel is dingen te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Filosofie is het proberen ontdekken van de logica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat fylosofie onvatbaar is in woorden. Je kan het proberen te omschrijven, maar altijd zal een deel er buiten blijven vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Filosofie is de liefde voor de wijsheid. Liefde en wijsheid zijn twee fluide termen die je moeilijk kan kristalliseren daarom kan je ook moelijk een antwoord geven op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De simpelste omschrijving van filosofie is misschien: je afvragen waarom?
Maar dan komen meteen de restricties, want het gaat niet over waarom Jan vandaag een groene trui draagt maar meer algemene dingen en de een kan vinden dat een godsdienstige of andere overtuiging daar bij hoort en de ander zeker te weten van niet.
Of de een vindt dat iets tot een tak van een andere wetenschap behoort en de ander niet.
Wat filosofie is en wat niet is dus arbitrair en dus moeilijk te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat filosofie voor iedereen wat anders betekent. En iedere filosoof er een andere kijk ophad is het moeilijk vast te stellen wat filosofie nou werkelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat daarom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Filosofie of wijsbegeerte (' willen weten' ) is de stroming die poogt antwoorden te zoeken op vragen die niemand kan beantwoorden.

Hoe meer je weet en begrijpt over mensen, de geschiedenis, de onderlinge interacties, het geestelijk leven, psychologie, ethiek, etcetra, hoe uitgebreider en eindelozer de discussies over deze onbeantwoorde vragen kunnen worden - want onbeantwoord blijven ze, hoe lang , diep en breed je er ook over filosofeert. De filosofie heeft geen feiten om zich aan af te meten, zij bestaat uitsluitend uit meningen en inzichten. Filosofie is daarom ook interessant in zichzelf, omdat het vaak een mooi tijdsbeeld geeft van de periode waarin het filosofisch debat plaatsvind.

Eigenlijk is het dus juist de mákkelijkste vraag in de filosofie, want het is zo ongeveer de enige vraag waarop je nog een beetje een antwoord kunt geven dat hout snijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het leven voor ons nu niet te omvatten en bevatten is, is het ook moeilijk om aan te geven wat de studie omhelst. Je bestudeert in feite iets waarvan je de grenzen van die studie niet weet aan te geven. Waar houdt men op zich te verwonderen over het leven? Bij een wetenschap als scheikunde is dat bijvoorbeeld wel het geval. Filosofie is de abstractste studie die er bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet moeilijk: alles wat wij filosofie noemen is gebaseerd op menselijke hypotheses. Dus je mag alles verzinnen en dat filosofie noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je echt net drie vragen in 1 zin gezet?

Wat is filosofie? Je gaat vanuit dat dat een moeilijke vraag is. Filosofie is een vorm van wetenschappelijke dialoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Filosofie, filosoferen is denk ik "het zoeken naar DE waarheid" "het willen verklaren"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het eigenlijk niet zo'n interessante vraag is: Het gaat niet om de definitie, maar om wat het ons oplevert.

Je vraagt nu als het ware naar de definitie van definitie. Op dit forum een vraag stellen die luidt "Wat is mijn vraag?" komt op het zelfde neer; Het antwoord op de vraag bevat een deel van de vraagstelling in zichzelf.

Iemand die nadenkt over de reden van zijn bestaan zal het nadenken over het nadenken van de reden van zijn bestaan vermijden, want het is zinloos; je komt dan in een soort gedachten fractal waarin de vraagstelling continue onderdeel van het eigen antwoord wordt.