In welke mate is kwalitatief onderzoek in de wetenschap wetenschappelijk of is het eerder literatuur?

Kwantitatief onderzoek wordt gemakkelijk als wetenschappelijk weggezet. Is dat ook zo voor kwalitatief onderzoek, of blijft dit bij een verbalisatie die nergens toe leidt ? De recente bashing van Freud en zijn psycho-analyse kunnen hier als voorbeeld dienen (daarmee heb ik niet gezegd dat ik daar achter sta).

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Filosofie
3.1K
Poet
5 jaar geleden
Bedoel je met kwantitatief onderzoek als er iets wordt gemeten?

Antwoorden (2)

In de wetenschap wordt zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek toegepast. Kwantitatief onderzoek wordt meestal gebruikt voor onderzoek naar feiten; kwalitatief onderzoek wordt meestal gebruikt voor onderzoek naar meningen. Beide onderzoeksmethoden zijn wetenschappelijk en beide onderzoeksmethoden zijn even waardevol.

Wel geldt dat in de exacte wetenschappen vaker kwantitatief onderzoek wordt gebruikt en in de sociale wetenschappen vaker kwalitatief onderzoek. Men kan ook gebruikmaken van een combinatie van onderzoeksmethoden. Deze keus is afhankelijk van de onderzoeksvraag.

Wetenschappelijk onderzoek moet voldoen aan wetenschappelijke eisen en standaarden. Zo geldt dat eenzelfde onderzoek gelijke resultaten zou moeten opleveren als het opnieuw wordt gedaan. Ook moet een steekproef representatief zijn voor de grotere groep waarover op basis van de steekproef uitspraken worden gedaan.
5 jaar geleden
Kwalitatief onderzoek is wetenschappelijk. Het wordt veelal gebruikt ter oriëntatie op je onderwerp. Je zoekt in de literatuur naar aanknopingspunten voor en verdere onderbouwing van jouw probleemstelling. Je hebt maar een paar respondenten of voorvallen uit de emperie nodig om die te bevestigen of te weerleggen. De kwaliteit van de geraadpleegde literatuur is belangrijk: die moet wel wetenschappelijk verantwoord zijn. Op grond van kwalitatieve bevindingen kun je het onderzoek kwantificeren door er meetbare hypothesen uit te postuleren.