Hoe is filosofie ontstaan en waarom juist op dat moment?

Op een gegeven moment is men -los van elkaar - zichzelf vragen gaan stellen in het westen, oosten, etc. Ik vraag me af hoe dit nou is ontstaan en wat bepalend was voor het moment waarop.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chinese_filosofie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_filosofie

hier haal ik het dus niet uit...

Inmiddels heeft Anne 'm voor de westerse filosofie verklaard. Weet iemand nog hoe het met de oorsterse filosofie is gegaan?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thales_van_Milete

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie
1.8K

Antwoorden (2)

Voor zover ik weet ligt de grondslag van filosofie bij Plato. Maar er zullen ongetwijfeld mensen op GV zijn die hier een gedetailleerde uitleg over kunnen geven...

Kort samen gevat houd filosoferen in dat je een probleem hebt en daarbij gaat bekijken wat de oplossingen zouden kunnen zijn. Door deze op niet-wetenschappelijke wijze te bewoorden. Of wel: zorgen voor een analytisch gedefinieerde interpretatie...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Plato en Aristoteles zijn één en dezelfde... NB leefde Aristoteles en Socrates allebei in de 4de eeuw voor Chr. En je hebt inderdaad gelijk. De 10de Han dynasty filosofeerde er ook een eind op los...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
helmar Aristoteles is juist een leerling van Plato en ze zijn niet hetzelfde :S
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aristoteles, Socrates hebben als geboortejaar 467 v.Chr. Socrates heeft gedwongen zelfmoord moeten plegen in 308 v.Chr. En Aristotles is in 324 v.Chr. overleden... Plato is in 467 v.Chr. geboren en op 324 v.Chr. overleden... En aangezien ik niet in toeval geloof is het voor mij aannemelijk dat Plato en Aristoteles één en dezelfde zijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb een leesfout gemaakt in mijn encyclopedie... Plato is slechts een bijnaam en hij heet oorspronkelijk Aristokles. Dit heb ik vermoedelijk in de snelheid als Aristotles gelezen...
De oorsprong van de westerse filosofie is begonnen op 28 mei 585 voor christus. (om 12 uur 's middags) het is vreemd dat we zo'n exacte datum hebben. Daarom zal ik even uitleggen waarom op dit punt de filosofie is begonnen. De eerste filosofen waren natuurfilosofen en er was eigenlijk geen verschil tussen de filosofie en de wetenschap. Voor de tijd van de filosofen werd alles verklaard vanuit de willekeur van de goden en het waren dus de filosofen die als eerste probeerde hier een breuk mee te maken en alles vanuit andere redenen te ontdekken. Dat wil zeggen de echte reden achter dingen te zoeken. De eerste filosoof die zich hier mee bezig heeft gehouden is Thales. (hij is nog ver voor Plato) Nu kom ik dus tot die datum. Op dit moment was er een zonsverduistering en hij had door zijn onderzoek dit voorspeld. Dit bleek inderdaad zo te zijn en omdat dit klopte en de wereld helemaal niet willekeurig bleek te zijn werd de filosofie dus gevormd en serieus genomen. Thales was wel een redelijk aparte filosoof we weten niet veel van hem echter hij was opzoek naar de primaire substantie (zoals als vrijwel iedereen in de Griekse oudheid) hij vond dit in water.