Welke filosofen zijn "vergeten" en waarom?

Er zijn vast meer filosofen geweest dan we nu kennen. Waarin onderscheidt een filosoof die we nog wel herinneren zich van een filosoof die we vergeten zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

Zolang de door de betreffende filosoof ontwikkelde ideeen nog belangrijk zijn, wordt hij niet vergeten door heel veel mensen.
Als ze wel vergeten zijn, maar belangrijk zijn geweest voor daarna ontwikkelde ideeën, dan zullen geschiedkundigen en filosofen het nog wel weten.
Bij echt achterhaalde en niet belangrijke ideeën zullen ze mogelijk zijn vergeten, maar dat is dan ook weer niet zo erg:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik stuur je even een linkje over Otto Selz. Weet je dat veel van de ideeen die Karl Popper beroemd hebben gemaakt van hem afkomstig zijn (Popper was zijn leerling). Maar omdat Selz van joodse afkomst was, kon hij zijn werk niet publiceren en moest hij van de universiteit af...

nog even een toevoeging: in het Nrc heeft hier een paar jaar geleden een artikel over gestaan. Ik heb het nog even opgezocht. Selz is nadat zijn hoogleraarschap door de nazi's is afgenomen, naar Nederland gevlucht. Maar ook daar was hij niet veilig, in 1943 is hij in Auschwitz gestorven.
Popper heeft volgens de geinterviewde, filosoof Michiel ter Hark, eigenlijk de invloed van Selz op zijn falsificatie-theorie verzwegen...