Als de mens een ziel heeft, moet dat niet elk levend wezen een ziel hebben?

Als je gelooft in de evolutietheorie geloof je dat al het leven op aarde is begonnen met micro-organismen. Als je ook gelooft in een het bestaan van de ziel zou dat betekenen dat alle levende wezens een ziel hebben omdat alle levende wezens afstammen van dezelfde micro-organismen. Het is een best raar idee dat bijvoorbeeld een fruitvliegje een ziel heeft. Er zou natuurlijk een mogelijkheid zijn dat de ziel pas later is "ontstaan". Wat denken jullie hier over?

Toegevoegd na 1 minuut:
"Dat" in de vraag moet natuurlijk "Dan" zijn :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
5K

Antwoorden (16)

Al het intelligente leven op aarde zal zeker een ziel hebben. We leren dat steeds meer dieren tot op zekere hoogte het zelfde denkpatroon hebben zoals ons. Alleen stopt dit wat eerder, zodat ze zich niet doorontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tsja, hoe definieer je ziel?
ik zie het als het eigenste wezen van mensen, hun "ik" wat bij overlijden ook verdwijnt.
het zijn uiteindelijk overdrachten van stofjes in de hersenen.
die zullen bij andere dieren ook aanwezig zijn, uiteraard in mindere of meerdere mate.

Toegevoegd na 7 minuten:
ik verdenk mijn katten er trouwens van een ziel te hebben.
ze hebben zulke eigen karakters :)
14 jaar geleden
Ik denk dat er sowieso niet zoiets bestaat als een ziel. Niet bij fruitvliegjes en niet bij mensen.

Overigens begrijp ik je stelling niet helemaal. Mensen hebben toch allerlei kenmerken die fruitvliegjes niet hebben, en andersom? Als je gelooft in het bestaan van een ziel, en in de juistheid van de evolutietheorie, houdt dat niet automatisch in dat alle organismen een ziel moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat begrijp ik, en mijn antwoord blijft dat ook hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand heeft me nog goed uit weten te leggen wat een ziel precies zou moeten *zijn*. Alleen iets wat zo'n ziel zou *doen*, namelijk overleven na de dood, om daar een feestje te bouwen, boete te doen, een nieuw leven te beginnen of bedenk maar wat. Zelfs van wat een ziel zou doen, wordt er alleen verteld wat hij na de dood doet, niet tijdens het leven. Ik heb dan ook geen idee of zo'n ziel tijdens het leven iets zou doen dat gunstig is voor het overleven van de soort. Of dat een ziel bijvoorbeeld een bijproduct zou zijn van iets dat gunstig is voor het voortbestaan van de soort. Ik zie dus geen reden waarom het bestaan van zielen zou betekenen dat jouw optie 1 of optie 2 waar zouden moeten zijn. Natuurlijk lijkt mij optie 3 nog verreweg het meest waarschijnlijk. Om te geloven in het bestaan van zoiets als een ziel, moet je namelijk een hoop veronderstellen.
Allereerst moet ik even een lesje logica geven. De redenering die je hier geeft is volgens mij als Subredenering 1:
1. Alle dieren stammen af van micro-organisme. 2. De mens is een dier. 3. Dus de mens stamt af van micro organisme.
Redenering. 1. De mens heeft een ziel. 2.Omdat de mens van micro-organisme afstammen hebben alle dieren ook een ziel.
Hopelijk zie je al waar het stuk loopt in deze redenering. Al klopt de subredenering het vervolg klopt niet. Het is dezelfde fout om te zeggen hout brandt dus als wat brand is hout. Het is dus een universele conversie waar slechts een partiële is toegestaan.

Buiten deze logische fout loopt de argumentatie ook stuk op andere filosofische punten. Binnen de westerse filosofie wordt de ziel over het algemeen toegeschreven aan hogere cognitieve functies zoals het vormen van abstracte gedachte en hoge emotionele functies. Aangezien het de vraag is of fruitvliegjes deze hebben kan je ze niet toebedelen met een ziel. Descartes bijvoorbeeld gelooft niet dat dieren een ziel hebben. Ze zijn niet eens in staat om te lijden. Immers om te lijden moet je in staat zijn om keuzes te maken. Aangezien dieren geen keuzes kunnen maken kunnen ze niet lijden. Kortom dieren kunnen niet in de hemel komen omdat ze niet kunnen kiezen en daarom geen ziel hebben. Met huidige inzichten in de biologie is het de vraag om bij een beperkt aantal dieren te kijken of ze wel een ziel hebben. Immers apen lijken ook hoge cognitieve functies te hebben.

Ik geloof zelf totaal niet in een ziel. Dus zowel het fruitvliegje als de mens heeft geen ziel. Er is immers geen enkel empirisch bewijs te leveren voor het bestaan er vaan. Aangezien het daarom niet objectief is te controleren is het speculatief. Speculatieve kennis is niet te controleren en daarmee dus geen goede bron van ware kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij verstaan onder ‘ziel‘ een levensbeginsel, dat in principe voor elk levend wezen identiek is. Een levensbeginsel dat onsterfelijk is en een vrij keuze heeft in doen en laten oftewel over een vrije-wil beschikt. Daardoor kan elk levendbeginsel zich door die vrije-wil op verschillende manieren gaan ontwikkelen en daardoor gaan gedragen. Dat gedragspatroon wordt dan ‘de geest’ genoemd of de persoonlijkheid van de ziel. De kern geplaatst in een groeiomgeving (gelijk zaad=levensbeginsel) of ziel schept dus een geest (persoonlijkhiedsprogramma) en door dat p-programma is de ziel herkenbaar onderscheid van andere zielen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen noch dieren zijn "bezield". Daarbij heb ik het idee,dat de evolutie theorie niet samen gaat met het hebben van een ziel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen een wijnfles heeft een ziel. Alle andere zielen zijn verzonnen door de mensen. In eerste instantie om zichzelf op een hoger plan te plaatsen dan dieren en planten. Later werd dit weer aangevochten door de dierenpartij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik geloof zeker dat alles een ziel heeft. Niet alleen een levend wezen, maar ook materie. Hoe vaak denken we niet dat onze auto soms een eigen willetje heeft. Dat hij soms ook vrolijk en verdrietig kan zijn.

In mijn optiek is de ziel het enige wat voorbij het leven bestaat en dat het over meerdere levens zoals reïncarnatie blijft bestaan.

Het leven is alleen het beleven van het leven. Onze ziel zorgt voor bezieling van het leven. Die zorgt voor de diepgang. Alleen hij heeft de kennis wat men wil bereiken in dit leven. Alleen hij neemt de ervaringen uit vorige levens mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf kan ik het beter uitleggen aan de hand van een rots. Ook dat is natuurlijk materieel. Maar ik denk dat een rots een ziel kan hebben.
Eigenlijk moet je het omkeren. Een ziel wil wel eens een periode in een rots gaan zitten. Het lijkt natuurlijk helemaal niet leerzaam, maar over een periode kan een rots heel leerzaam zijn voor een ziel. Als de ziel dan is uitgeleerd, kan de ziel de rots gaan verlaten en ergens anders in gaan zitten. Een boom is natuurlijk heel interessant om in te zitten. Alle jaargetijden, honden die piesen, rampen, natuurgeweld, gebeurtenissen in de buurt (ook door mensen veroorzaakt).
Sommige paranormalen bevoelen de planten om gebeurtenissen te lezen. Bekijk het altijd vanuit de ziel, die is er namelijk eerst. En alles op de wereld is interessant en leerzaam, zelfs rotsen en auto's.
En ja het is ook leerzaam om als auto te vergaan, in een pakje vervormt te worden, oud schroot, herbruikbaar als onderdelen.
Het hangt er maar vanaf hoe je ziel definieert. Onder ziel versta ik het innerlijk leven van iets oif iemand. Iemand met een ziel kan voelen, denken, verrlangen, informatie opslaan, etc. Volgens mij hebben heel veel dieren een ziel, zelfs kleinere dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, kristallen hebben geen ziel. de ziel is ontstaan/gefabriceerd/bedacht. wat een giller!

Toegevoegd na 2 uur:
geloof de evolutietheorie niet. De wetenschap kan het niet verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JA.
Als een dier alleen leeft vanuit instincten en bewustzijn dan zouden ze allemaal exact hetzelfde gedrag moeten vertonen.

Dit is echter niet waar. Kijk maar naar huisdieren met hun "eigenheid" die vertonen echt karakter!
Een klein dier staat verder bij ons vandaan, om te kunnen observeren.
Een voorbeeld:

Ik zie in de kamer een huisspin lopen(gruwel)
De kat gaat erachter aan, de spin verstopt zich.
Toen de kat zijn interesse verloor en zich omdraaide, zie ik de spin ineens tevoorschijn komen en vlak achter de kat aanlopen. Zo dicht bij dat de kat hem niet kon zien.
Hij loop zo twee meter achter de kat aan, totdat hij snel weg duikt in zijn andere verstop plek.

In mijn beleving was de spin zich bewust van het gevaar.
Maar schijnbaar was die zich ook bewust dat de kat zich omdraaide. Sterker nog, hij voelde zich waarschijnlijk ongezien achter die poten van de kat!

Sinds die dag ben ik echt met andere ogen naar deze wezens gaan kijken.En vang ik met grote angst, maar wel met mededogen elke spin die ik netjes buiten zet.

Een leuke manier om het je af te vragen is door echt te kijken naar een klein dier, doe ik ook vaak(zie foto)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles heeft een eigen 'ziel'. Alles komt en gaat, wordt gemaakt, gevormd of zelfs bedacht en heeft een gevoel, al dan niet voor zichzelf dan wel voor een ander.
Mijn kat heeft een ziel, mijn autootje ook, en zelfs de camenbert in de koelkast die heel graag samen met een goede rode wijn samen wil zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ziel van het ik is een illusie gecreeerd door je ik.Wat wil zeggen dat je ego doet denken dat het in deze belangrijk is,dat je ego de ziel van je ik is.Probeer je ziel eens los van jezelf te zien,los van de opvattingen over het leven wat jouw definieert.Persoonlijkheid,karakter,wat je gedaan hebt in je leven,doet er niet toe.

Want de ziel staat voor je toegangspoort tot een grote ziel waarin je opgaat,waarin je versmelt.Als je daar met je aardse leven zou aankomen,of met de definitie van je lichamelijke verschijning,hoe kon het dan samen met alles bestaan'?

Een fruitvliegje en een mens ervaren zichzelf anders door hun lichamelijke voertuig.Maar ze zijn een in de ziel.Kan je het hem vragen?Neen.De mens is de gave gegeven om dit soort dingen te onderzoeken,maar een wortel kan misschien nog wel slimmer zijn,hij heeft niet de mogelijkheid dit kenbaar te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens een recent onderzoek gelooft inmiddels iets van 92 % van de Nederlanders dat mensen een ziel hebben. 71 % weet het zeker, 21 % twijfelt, de rest weet zeker van niet. Jongeren zijn meer geneigd in een ziel te geloven dan ouderen.

Hebben dieren een ziel ? Nee, dankt 34 %. 56 % denkt dat dieren wel een ziel hebben. Maar niet alle dieren ; verschil moet er zijn.

Apen : 82 %, zoogdieren : 70 %, en zo op een afglijdende schaal via vogels (32), reptielen (10), vissen (8), amfibieen (7) en insekten (6). En er zijn zelfs een paar mensen te vinden die denken dat ook planten of zelfs levenloze dingen een ziel hebben.

Je mag dus geloven wat je wilt. Voorlopig hangt dat ook nog in sterke mate af van je definitie van een ziel ; is die tijdelijk en hoort die bij dit leven, is die onsterfelijk, en blijft die binnen de soort of kan hij overal in reincarneren ? De mogelijkheden zijn net zo eindeloos als je eigen fantasie.

Bewijzen zijn er vooralsnog niet voor, waarmee de vraag feitelijk suggestief is, maar je mag denken of vinden wat je wil, en daar de conlcusies aan verbinden die voor jou goed voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je onder ziel verstaat:'bezield, levend,' dan heeft zowat alles wat leeft een ziel.Als de levensvonk dooft, zijn de lichamen 'ontzield'.Waar gaan de zieltjes dan naartoe? 'There's the rub.' zou Shakespeare zeggen.
Wat er is niemand die dat echt zeker weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat leeft hier op aarde is bezield.
De bomen en planten en de aarde zelf, plus de insecten.
Dieren hebben vaak een groepsziel, zoals katten bijvoorbeeld.