Hoe weet je zeker dat je gedachten niet door iets of iemand anders bestuurd worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
2.7K

Het beste antwoord

Dat weet je inderdaad simpelweg niet en je kunt er ook niet achterkomen.

Echter: je kunt je vraag op meerdere manieren opvatten.

Zo kun je bedoelen dat iemand geestesziek is. Dan heeft deze persoon geen vat meer op zijn/haar gedachten. Dit soort mensen horen soms stemmen die hun opdrachten geven. Dan zou je kunnen zeggen dat die mensen geen macht meer hebben over wat ze doen.

Er zijn tientallen andere manieren waarop je deze vraag kunt opvatten.

Bijv.: spiritueel. Zo zijn er mensen die geloven dat je op je 'levenspad' gehouden wordt door 'het hogere'. Je hebt wel controle op je leven, maar wordt op je levenspad gehouden.

Eén ander voorbeeld heeft de simpelste dimensie. Je wordt namelijk ook vaak bestuurd door een situatie. Zo kun je bijvoorbeeld overmand worden door verdriet omdat er iemand in je omgeving sterft. In principe bestuur je je eigen leven dan ook niet echt meer!

Kortom: je kunt het op vele manieren zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ja dat weet je niet zeker maar ik hoop dat ik daar toch zelf de baas over ben, zucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat weet je niet zeker. Alleen als je een aluminium hoedje opdoet, dan weet je zeker dat het je eigen gedachtes zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet zeker dat je gedachten wél worden bestuurd.
De hele manier waarop wij het leven beschouwen is zo aan ons opgedrongen.
Voeg hierbij nog alle reclames, chemtrails en antidepressiva in ons water en je hoeft je niks meer af te vragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw gedachten zijn van jou.
Daar hecht ik sterk aan.
Daar ben ik ook heel blij om, want dat is een enorme vrijheid: jij mag en kan denken wat je wilt.
Zelfs al wens je in gedachten iemand dood, dat mag, dat is niet strafbaar, dat is jouw eigen persoonlijke vrijheid.

Ik geloof dus niet dat jouw dagelijkse gedachten bestuurd worden.
En zeker niet door iets of iemand anders.

Wel is het zo dat de manier waarop jij denkt - en dat bedoel ik heel algemeen - tot stand is gekomen door de manier waarop je opgevoed bent, door de cultuur waarin je leeft, door de mensen met wie je omgaat, door de boeken die je leest.........etc. allerlei omgevingsfactoren.

En het is niet altijd duidelijk wat wel
en wat niet aan gevoelens en gedachten authentiek puur uit jouw eigen brein komt en wat door andere factoren bepaald wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
worden gedachtens bestuurd?zijn gedachtens niet meer dan een reactie,een gevolg van wat we voelen,waarnemen?ik ontken niet dat t niet mogelijk is om je gedachtens te laten besturen,maar dan denk ik toch eerder aan "iets" wat je emoties of waarneming beïnvloed,zoals drugs of hormonen bv kunnen doen..

Toegevoegd na 2 minuten:
t kan dan wel heel echt lijken op dat iets of iemand anders je gedachtens stuurd..vooral als je in een psychose zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je wel zeker kan zijn dat je gedachten worden gestuurd door iets of iemand anders.

Je bent namelijk een product van je ouders en van de maatschappij. In alles wat je doet en denkt maak je de afweging of dit goed is zoals je dat is geleerd door anderen. Die anderen hebben dus altijd jouw gedachten in handen en zal altijd afhankelijk zijn. Hoe goed je ook van je ouders afzet of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat elk mens een eigen wil heeft. En iedereen in mindere of sterkere mate de baas is over zijn eigen gedrag/gedachtengang. Sommigen komen er alleen wat later achter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat weet je als mens echt helemaal zeker? Hetgeen we überhaupt weten is wat ons verteld is aan de ene kant, wat we uit die kennis, al dan niet terecht, kunnen concluderen en tot slot wat we zintuigelijk en verstandelijk hebben waargenomen (proefondervindelijk vastgesteld).
Bepaalde zaken kun je eenvoudig ferifieëren bij andere (bijvoorbeeld kleur.
Als mensen hebben we ook een gevoels kant.
En als iets aankomt op weten, over voelen, dan wordt het heel moeilijk om te bepalen of iemand wel of niet te gevoelig is bijvoorbeeld, en wat zijn de criteria hiervoor?
Voor de persoon zelf is het natuurlijk juist.
Volgens de psycho-analyse van Freud het Es, ich en überich.
Volgens die theorie zijn dat de sturende krachten.
Door indoctrinatie kun je die sturende krachten beïnvloeden en zo een voedingsbodem creëren voor het ontstaan van een psycho of sociopaat, mensen zonder of met een gestoorde gewetensfunctie. Maar realtime iemands gedachte besturen van buitenaf is meer een onderdeel van de parapsychologie met weer heel ander uitgangspunten.Zowel van het een als van het ander is heel moeilijk te bewijzen, maar die het met mij wil proberen mag zich melden.
We kennen wel verminderd of ontoerekenigsvatbaarheid, maar dat komt m.i. niet van buitenaf maar van een psychische of pychiatrische stoornis of ziekte (schizofrenie, borderline, manisch/depressief, dipolaire stoornis, ADHD, PDDNOS, aan AUtisme verwante stoornissen etc.
Het zijn er nogal wat en dat toond de complxiteit van het menselijk brein aan waarde gedachten nog maar een onderdeel van zijn.
Conclusie het is mogelijk het gedrag is op lnge termijn tre beïnvloeden en ook de manier van denken maar niet de gedachte zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stel dat de gedachte wel beïnvloed kan worden maar dan door tijdens de ontwikkeling de nadruk op bepaalde facetten de benadrukken (indoctrineren waardoor bepaalde gedachten op latere leeftijd mogelijk wordt gemaakt. Bij geestelijk zieken of zwakken kun je ook iemand manipuleren maar dat is m.i. niet hetzelfde als iemands gedachte beïnvloeden
Hangt er een beetje vanaf welk " soort" denken jij bedoeld

Bedoel je " natuurlijk denken" ?

Dit zouden we ook het rauwe, eenvoudige of primitieve denken kunnen noemen. Natuurlijk denken lijkt veel op het denken in extremen, cliche's en vooroordelen. Een waarneming heeft een vooraf bepaald gevolg.
Het is denken in zeer rechte korte lijnen van oorzaak naar gevolg.

Natuurlijk denken wordt mijns inziens vaak bestuurd door factoren van buitenaf. Opvoeding,ervaringen, reclame etc. Natuurlijk denken gebeurt veelal onbewust.

Bedoel je " logisch denken"?

Het logische denken is een verbetering van het natuurlijke denken omdat het selectief een aantal banen van het natuurlijk denken blokkeert.
Logisch denken gebeurt bewuster. De logica bepaal jijzelf.

Bedoel je " wiskundig denken"?

Wiskundig denken is het denken volgens een vooraf bepaald patroon of formule. Dit vooraf bepaald patroon is te vergelijken met een recept. Men voert de instructies van het recept uit op de ingrediënten waardoor een van tevoren bepaald doel, namelijk het gerecht bereikt zal worden. Het recept kan in dit geval gezien worden als een soort van wiskundige formule.

Wiskundig denken is ook bewuster denken maar wel voortbordurend op de ooit vastgelegde gedachten van iemand anders.

OF bedoel je "lateraal denken"?

Het laterale denken is gebaseerd op het opnieuw ordenen van de bestaande informatie om zodoende nieuwe informatie te laten ontstaan. Het laterale denken is in staat de vertrouwde patronen aan te passen zonder invloeden van buitenaf.

Logisch denken en lateraal denken zijn dus de meeste bewuste en meest persoonlijke vormen van denken en creeert dus de meest EIGEN en persoonlijke gedachten.

Grip op je gedachten krijgen is dus zorgen dat je BEWUST denkt.
Mensen die niet bewust denken hebben dus inderdaad gedachten die bestuurd worden door factoren van buitenaf.

Hoe je zeker weet of je wel of niet bewust denkt?

Kijk eens om je heen.. bevalt het wat je ziet? Je huis, je familie, je vrienden? Kijk eens in de spiegel.. bevalt het wat je ziet? Dat beeld.. komt dat overeen met het beeld wat je van jezelf hebt? Het beeld dat je graag WILT hebben?

Nee?.. dan wordt het tijd for mindfulness.. bewustwording van je denken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel te zeggen dat manipulatie het denken een bepaalde richting in stuurt.
Als je zonder je eigen logica klakkeloos de richting waarin manipulatie je stuurt volgt dan is dat ,voor mij, ook een vorm van besturen. Manupulatie is wat subtieler dan een chip in je hersens die bediend wordt met een afstandsbediening door een alien. Maar in mijn visie blijft het sturen, denk richting bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je denken wordt niet alleen beinvloed maar ook nog eens gevormd en overnemen van iemand gedachten gaat er bij mij (en waarschijnlijk bij de rechter) niet in, hoe wil je bewijzen dat een ander jou gedachten heeft bestuurt, jij daar naar hebt gehandeld wie moet er dan bestraft worden voor de gevolgen? M.a.w kun je verantwoordelijk gehouden voor je gedachten als die door een ander wordt overgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel besturen niet zo letterlijk als mijn verhaal blijkbaar doet vermoeden. Bestuurd denken is hier bedoeld als geconditioneerd denken. Dat je er meningen op na houdt als bv.. slank is gezond, dik is gezellig. /light produkten zijn gezond/ Je MOET altijd ontbijten./ Dingen die je van je ouders meekrijgt, van je leraren, van tv... iemands anders waarheden die je klakkeloos overneemt dus. Hoeveel mensen groeien er niet op met vooroordelen over homosexualiteit, moslims en noem t allemaal maar op. Dat zijn vaak geen meningen naar eigen ervaring maar veelal vooroordelen van een ander die je klakkeloos, zonder nadenken, overneemt. Van je ouders bijvoorbeeld. Beinvloeden, manipuleren.. extremen, cliche's, vooroordelen.. En je hebt volkomen gelijk.. bij een rechter kom je er niet mee weg.. hoewel.. omstandigheden waarin je bent opgegroeid kunnen strafvermindering ten gevolg hebben. Onder het mom van " hij wist niet beter".
Je gedachten worden door je hersenen bestuurd, niet door jezelf. Tenzij je zegt: mijn hersenen, dat ben ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stel er is iemand die je gedachte bestuurd. Zou het dan voor hem niet verstandig zijn dit geheim te houden? De vraag:"Hoe weet je zeker dat je gedachten niet door iets of iemand anders bestuurd worden?" Zou hij niet in je gedachte plaatsen, wilt hij niet ontmaskerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat dat niet kan
want dan gehoorzaam je iemand anders
en wie bediend je dan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien stel je jezelf deze vraag omdat degene die je bestuurdt, wil dat je erachter komt wie dat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de meeste gedachten komen vanuit de leegte. om uberhaupt te bestaan hebben ze jou nodig.. jouw energie jouw ziel.. dat voedt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je geen vlinders in je buik hebt en je dus ontzettend verlieft bent zal je waarschijnlijk alles zelf doen en veroorzaken. Je kunt dus nooit een ander de schuld geven van iets wat jij hebt fout gedaan.
Als je hopeloos verlieft bent dan draait je leven alleen om die ander en zal alles in je doen en laten door hem of haar geleid worden omdat je gedachten de hele dag bij hem of haar zijn. Maar ook dit gedrag is meestal niet van schadelijke aard.