Is een vraag per definitie suggestief?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit soort vragen bedoel je? http://www.goeievraag.nl/vraag/wel-bush.48613
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
offuh: http://www.goeievraag.nl/vraag/kerk-gescheiden-inmengen-discussie-rond.48611
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik begrijp waar je op doelt. Voor nr. 1, die is duidelijk suggestief echter wél gebaseerd op iets wat daadwerkelijk is verondersteld. nr2 begrijpik niet. Feit is dat kerk en staat gescheiden zijn. Vraag is of staat zich moet mengen in de discussie, iets wat reeds gaande was. Dus niks wordt gesuggereerd echter een zin met 2 feiten. Tja, minpunten geven is zo makkelijk!

Het beste antwoord

Nee, slechts bij vragen waarin het antwoord al zit, kun je stellen dat deze per definitie suggestief is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste antwoord, hopen dat moderators dat ook zo zien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Ik hoop ook dat zij dat zo zien, althans het ermee eens zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht haalt deze vraag echter het uur niet... Dus alvast een + erbij

Andere antwoorden (6)

Nee, maar de meeste vragen zijn wel per definitie subjectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je spreekt jezelf tegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 dikke - voor de mensen zonder humor.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een suggestieve vraag is altijd een subjectieve vraag. Andersom is het echter niet het geval, een subjectieve vraag hoeft in de verste verte geen suggestieve vraag te zijn. Dus nee, ik spreek mezelf niet tegen, droom maar lekker verder.
Een vraag suggereert per definitie dat de vraagsteller het antwoord niet weet. Als je dat suggestief vindt, zijn alle vragen suggestief ;-)

Als een vraag een aanwijzing voor een antwoord in zich heeft, is hij per definitie suggestief.

In vragen die over menselijk gedrag gaan, staat vaak zoiets als 'waarom doen ze toch altijd zus of zo?'. Dat is suggestief, want de antwoorden bevestigen het beeld dat mensen altijd bepaald gedrag vertonen, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, maar er is nogal een groot verschil tussen iets aannemen in een vraag dat niet waar hoeft te zijn (dat is een voorbeeld van een subjectieve vraag, omdat datgene wat je aanneemt niet objectief waar is / hoeft te zijn) en een suggestieve vraag. Een suggestieve vraag is een vraag waarin het gewenste antwoord al besloten ligt, je voorbeeld: ‘waarom doen ze toch altijd zus of zo?’ is dus geen suggestieve vraag, omdat het een open vraag is. Mensen kunnen alle kanten op met een antwoord op een dergelijke vraag. Een echte suggestieve vraag is meestal een gesloten vraag in de zin van een vraag waar je een ja of nee antwoord op geeft. "Vinden jullie het ook behoorlijk irritant dat mensen altijd zus of zo doen?" zou dan bijvoorbeeld een suggestieve variant zijn van je voorbeeld. In deze vorm ligt de suggestie dat het antwoord ja/positief moet zijn in de vraag besloten. Dan is het een suggestieve vraag.
Of een vraag suggestief is ligt eraan hoe die gesteld wordt:

bijvoorbeeld:

Is het weer mooi? (suggestief)
Hoe is het weer? ( niet suggestief)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee, als je vraagt wat voor weer het morgen wordt hoeft hij niet suggestief te zijn, maar als je al hoopte met iemand te gaan zeilen kan hij weer wel suggestief zijn.
Het hangt dus van de context af; jouw vraag suggereert dat je moeite hebt met een uitspraak van een moderator.
Heel suggestief ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet per definitie, maar 99% is dat wel in de praktijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vragen zijn niet suggestief. Jouw vraag is in ieder geval wel suggestief.