Bestaat er geluk zonder ongeluk?

Ik ben een onderzoek aan het doen naar geluk en wou graag weten wat de andere over mijn stelling vinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel je gelukkig zijn, tegenover ongelukkig zijn
of geluk hebben, tegenover pech hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wou het eigenlijk expres open laten zodat iedereen hun eigen interpretatie zou toepassen. Maar in principe gaat het om het gelukkig zijn over het algemeen. Dus niet tijdelijk. Want als je een ongeluk hebt, dan ben je ook ongelukkiger. Dat wil niet zeggen dat je dan meteen ongelukkig bent, maar je bent wel minder gelukkig daardoor geworden.

Het beste antwoord

Zonder ongeluk zou geluk wel bestaan, Alleen zouden we dat niet beseffen, omdat we niet weten wat ongeluk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het antwoord wat ik zocht, mooi gezegd

Andere antwoorden (11)

Ik denk het niet. Er bestaat ook geen rechts als er geen links is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want als je alleen gelukkig bent, word je vanzelf ongelukkig. Het houdt elkaar in Balans.
Je kan niet steeds hoger klimmen op de ladder van geluk(bij wijs van spreke), omdat als je dan bovenaan bent, je geen doel meer hebt. Daarom moet je soms naar beneden vallen(ongeluk), zodat je nog iets houd om naar te streven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie vooralsnog geen stelling, bedoel je de ervaring van geluk/ongeluk of bepaalde samenlopen van gebeurtenissen?

Maar: in het dualistisch denken (dat we doorgaans doen) zijn we altijd aan het vergelijken, en noemen we het een geluk en het ander ongeluk. Dan kunnen ze niet zonder elkaar bestaan.
Geluk en ongeluk zijn etiketten die we plakken op bepaalde gevoelens, of bepaalde gebeurtenissen.
Dat wil niet zeggen dat dat ook werkelijkheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel geluk in de grote zin, dus niet het geluk dat je tijdens een attractie ervaart, maar pas daarna als je je afvraagt, ben ik gelukkig?
Nee, dit is inherent aan elkaar, het zijn tegenstellingen.
Ontleed het woord maar eens_ ON-GELUK.
ON- is een tegenstelling van het opvolgende woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer we constant gelukkig zouden zijn zouden we geen referentie kader hebben. Wanneer we geen referentiekader hebben kunnen we ook niet ervaren wanneer we ons beter dan een andere moment voelen. Bij gevolg weten we niet of we gelukkig of ongelukkig zijn.

Een referentiekader is belangrijk en noodzakelijk. Zonder dat je ongeluk ervaart kan je onmogelijk zeggen dat je gelukkig bent. Je hebt namelijk niet de ervaring om de twee van elkaar te scheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geluk is een beleving, ongeluk is een gebeurtenis.
Ik denk dat je bedoelt gelukkig en ongelukkig.

Het een kan niet ervaren worden zonder het ander.
We leven in een duale wereld, als het nooit nacht zou worden zouden we het mooie van de dag nooit kunnen beleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee het een kan niet zonder het ander. Zo is het met alles in het leven. Goed en slecht, ziek en gezond, arm en rijk, geluk en verdriet, enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geluk is duaal... dat betekent dat het een medaille-item is en dat is dat geluk nooit zonder tegendeel in existentie komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tip: Probeer je antwoorden eens wat duidelijker te geven. Je zegt gewoon dat geluk niet kan bestaan zonder ongeluk. Maar door het geblaat eromheen maak je je antwoorden onduidelijk en vaak verlies je jezelf in je ingewikkelde antwoorden waardoor je jezelf tegen gaat spreken. Lees na wat je schrijft en probeer een en ander duidelijker te maken. Dan hebben mensen meer aan je antwoorden.
"Bestaat er geluk zonder ongeluk?"

Hier,
in deze fysieke-, tegenstrijdige- en paradoxale wereld,
kan 'het ene' niet zonder 'het andere' bestaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een lastige , geluk is zo persoonlijk vind ik. Ik kan al gelukkig zijn met een kleinigheidje en ongeluk beleven kan voor de ene al zijn als ie bijvoorbeeld een lekkenband heeft "dat heb ik weer, altijd ik".... hoe ga je om met tegenslag en hoe ga je om met iets wat je toe komt wat prettig is. Mensen denken in gelukstermen van een prijs winnen van, miljoenen. Geluk vinden zijn momenten en dat geldt ook voor ongeluk. Bij sommige mensen loopt het door elkaar en bij andere weer niet. Als ik in mijn tuin loop voel ik al geluk , en heb ik tot nu toe geen ongeluk ondekt. Misschien morgen? je weet het niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gedichtje zegt dus Nee.!

**GEEN GELUK ZONDER ONGELUK!**

de meeste denken waarom zoveel ongeluk
ze hebben dan veel pijn en gaan daardoor bijna stuk
ze denken ongeluk is slecht
en het gaat niet weg tenzij je ertegen vecht
maar overal zit een voordeel aan
dus je moet aan het denken gaan
dan kan je beseffen waarom ongeluk bestaat
dat is waar het leven om gaat
geluk is de reden
en dan drijf je vanzelf het ongeluk naar beneden
nou weet je waar ongeluk voor staat
geen geluk zonder ongeluk dat is waar het om gaat!!