Waarom bestaat de mens?

Dit lijkt een beetje overdreven, maar waarom bestaan we eigenlijk? Wat heeft het voor nut dat wij bestaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
11K

Het beste antwoord

Ik denk dat de mens, net als pus uit een wond de manier is van de aarde om schoon schip te maken. Gezien ons gedrag op de planeet, en dat in vergelijking met andere diersoorten, kan ik me niet voorstellen dat er voor ons een heel langlopend plan is uitgewerkt.

De aarde red zich wel, de mens trekt uiteindelijk aan het korste eind.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eigenlijk komt het er dus op neer: hoe meer mensen, hoe meer problemen, hoe sneller "wij" hier game over zijn, en de planeet weer verder kan met wat ie deed voordat wij hier begonnen te kloten...

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik wou dit eerder niet posten want is een beetje vaag, en niet wetenschappelijk aangetoond, maar:

Als we al een reden hebben om hier te zijn is dat puur het doel om ons voor te planten. Wat kan voortplanting nog meer voor doel hebben dan zoveel mogelijk van een soort produceren?

Bacteriën doen in feiten het zelfde op kleine schaal. Van hun is eveneens bekend dat zij problemen kunnen oplossen... goed schiks, dan wel kwaadschiks...

Vraag je zelf is af: Ben jij op aarde om er een betere wereld van te maken?

Toegevoegd na 8 minuten:
dit is trouwens een hele eigen benadering van het klimaat probleem, kan iemand die toevallig weet of er over deze theorie meer informatie is mij inseinen?

Toegevoegd na 27 minuten:
Yow,

ik snap wel dat het een beetje zwaar is, maar ik denk toch echt dat in iedergeval voortplanting een van de voornaamste reden is...

Zodat de natuur overleeft, want daar is ze namelijk altijd mee bezig...

Ik kan met echt niet voorstellen dat we hier zijn gekomen als een soort tussen station naar een hiernamaals... of om lekker te werken.

Voorop staat voor mij, leven is eindig... dus leef het "live life" zeg maar...

Toegevoegd na 30 minuten:
Je had um trouwens bij filosofie neer geplakt, dus ik dacht, ik geef mij filosofisch opvatting wat betrefd dit onderwerp...

En dat het dan overdreven lijkt, tja...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik hou van het leven dus ik besta om de wereld op te vrolijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel.
Mensen zijn er, dat heeft geen reden nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gefeliciteerd, je hebt zojuist voor de tigste keer de ultieme vraag gesteld, waarop natuurlijk niemand een
definitief antwoord heeft.

Levensvragen -zoals deze- kun je pas en uitsluitend voor jezelf beantwoorden na de nodige levenservaring. Je doel en missie in dit leven zul je zelf moeten zoeken, hetzij alleen, hetzij aan de hand van een religie of levensvisie waarin meerdere mensen min of meer hetzelfde soort antwoord (maar eveneens onverifieerbaar) hebben geformuleerd.

Daarvan zul je er hieronder meerdere gaan krijgen, maar geen van deze antwoorden is dus het Definitieve Ultieme Antwoord op deze vraag. Bovendien zul je daarvoor eerst moeten definieren wat je verstaat onder Mens, onder Leven en onder Nut. Die drie kun je je tanden al behoorlijk op stukbijten.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie ook :
http://www.goeievraag.nl/vraag/leven.45676
http://www.goeievraag.nl/vraag/leven.25696
http://www.goeievraag.nl/vraag/volgens-jou-zingeving-leven.5351
http://www.goeievraag.nl/vraag/bedoeling-leven.2650
http://www.goeievraag.nl/vraag/leven-dood-leven.15745
http://www.goeievraag.nl/vraag/leven-mensen-dood-gaat.34741
http://www.goeievraag.nl/vraag/leven-vrije-lotsbestemming.11541
http://www.goeievraag.nl/vraag/zinvol-leven.24217
http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaan-nutteloze-wezens.4410
http://www.goeievraag.nl/vraag/reden-leven.28029
http://www.goeievraag.nl/vraag/zin-leven.2144
http://www.goeievraag.nl/vraag/voorbestemd.40205

Dat zijn er wel effe genoeg ; topje van de ijsberg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand stelt gewoon een oprechte vraag.
Het sarcasme in de eerste 3 regels is m.i. nergens voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, na 45 van dezelfde vragen heb je ze weleen keer gezien hoor....was alleen nog bezig een paar linkjes op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je van mij, en nog eentje erbij voor de moeite van het opzoeken van alle links !
Rieneke1
14 jaar geleden
en nog eentje, goed antwoord, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, alle begin ik niet aan hoor ; dit zijn alleen de eerste paar bladzijden van de eerste serie hits. Ik weet dat vragen volgens de richtlijnen tegenwoordig vaker gesteld mogen worden - en terecht vaak - maar minimaal eens per week voor een vraag die niemand, OOK de mods niet, bevredigend kan beantwoorden vind ik best wel een beetje erg meer dan eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jeetje, voor alle moeite en een mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap het wel hoor, er bestaat ook zoiets als een vraag te vaak voorbij zien komen. Ik had ook geen kritiek op je antwoord (dat idd een goed antwoord is), maar op het sarcasme in je eerste zin. Nog even over het bevredigingsgehalte van de mogelijke antwoorden. Dat lijkt me toch echt iets voor de vragensteller om te bepalen en niet door de mods of andere GV-gebruikers. Een 'goeie vraag' hoeft niet altijd een eensluitend of bevredigend antwoord te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,vandaar dat ze ook vaker gesteld mogen worden. Maar blijkbaar heb ik voor deze vraag een allergie ontwikkeld ofzo....;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ik snap het. Kijk naar buiten, de lente is begonnen!
Het nut van het bestaan is als je iets betekend voor anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om elkaar te helpen
om samen het leven te leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een knuffel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik word verlegen
De mens bestaat om te leven, en van het leven te genieten en er het beste van de maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bestaat omdat via jou het Absolute Bewustzijn zichzelf uitdrukt. Of om de wereld een beetje mooier achter te laten dan je hem aantrof. Of je bestaat om in je bestaan zo te leven dat dit je laatste wedergeboorte is. Of om God te dienen. Of om punten te verzamelen voor een hoger level in het hiernamaals. Of om ... ???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de aarde te vernielen!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik zou zeggen dat de mens geen nut heeft. wij bestaan gewoon en willen er het beste van maken. daarom gaan we werken, zijn er ziekenhuizen, auto's, gsm's,... we maken van ons leven het meest. voor de aarde heeft de mens geen nut. maar mensen hebben voor andere mensen wel nut zoals mensen die talen hebben uitgevonden, auto's, artificiële intelligentie, zonnepanelen,... ze hebben nut voor anderen omdat ze anderen hun leven makkelijker, leuker, beter maakt.

Dit is natuurlijk gewoon mijn mening en geen definitief antwoord. dit is een goede vraag om over na te denken... net zoals de vraag: wat gebeurd er na de dood. Er zijn veel theorieën, maar niemand weet het echt.
4 maanden geleden