Zijn filosofische gedachtes aangeboren of aangeleerd?

Buiten dat ieder mens weleens filosofeert zijn er ook filosofen die daar veel verder in gaan.
Is dat een stukje eigenschap (gen) die we krijgen vanaf de geboorte of is dat puur een bepaalde interesse die in de loop van jaren worden ontwikkeld?

Is dat biologisch verklaarbaar, erfelijk? Of moeten we dat zien als een beroep die je kan beoefenen?

In hoeverre heeft dit te maken met de denkwijze en patronen van de filosoof op wetenschappelijke en psychologisch gebied.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
2.5K

Het beste antwoord

Het is een gave die je in de loop van je leven steeds verder uitdiept.Als je wil weten, zoek je en lees je en zoek je weer verder,en je opent een deur, maar daarachter ligt weer een andere deur en je denkt: daar zal ik het vinden, maar je vind enkel een nieuwe deur,het is allemaal razend interessant, en je zoekt maar weer verder.Natuurlijk zal je nooit vinden wat je zoekt, maar in het formuleren van de vraag en het vinden van wat het niet is ligt vaak ook al een soort antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het is een fundamenteel continu in vraag stellen wat we doen op deze wereld, waar we naar toegaan. En op basis van het denken van de grote filosofen (Plato, Socrates, Descartes, Voltaire, Montesquieu, Kierkegaard, Heidegger, Camus ea) is er een evolutie in het denken dat de mens inspiratie geeft tot nieuwe concepten, ideeën en wereldbeelden. Je wordt natuurlijk een iets meer filosofisch als je afstand neemt van de materialistische consumptiemaatschappij zonder het in zijn totaliteit te verloochenen. Och, iedereen zou een beetje meer filosofie bestuderen, dan zou er een stuk minder stress zijn en zeker minder agressie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar is dit een eigenschap die aangeboren is? Een stofje dat bij de geboorte aanwezig was die bij Plato en Socrates en vele andere grote filosofen extremer is?
Mijns inziens is het veelal een combinatie van factoren, zoals elke (genetische) aanleg bepalend kan zijn voor de keuze van een vak/beroep. Met een talent moet wel eens gewoekerd worden natuurlijk. Ik geloof dus niet in enkel erfelijk òf enkel een aan te leren beroep.
Er bestaan ook verschillende soorten filosofen en gelukkig maar. Zeker in de tijd gezien kan je niet spreken van één soort filosoof. Het is goed (en leuk) om nota te nemen van de diversiteit.
Ik vind het heerlijk als een filosoof tegenwoordig wetenschappelijke en psychologische terreinen (geïntegreerd) behandeld. En vooral ook nuchter en praktisch.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangeboren, ik filosofeer al vanaf mijn eerste herinnering
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoort bij hen mens-zijn.
"Ik denk dus ik ben"
Deels wel genetisch bij de een wat sterker aanwezig dan bij de ander vermoed ik.
Ook zal een groot deel door omgevingsfactoren worden bepaald. Opgroeien in een omgeving waarin het gewaardeerd wordt stimuleert natuurlijk behoorlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
hen=het
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral een kwestie van intelligentie. Het is dus niet veel mensen gegeven filosofische bezig te zijn. Naar voor die mensen die anderszins denken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filosofisch denken is aangeboren, helaas worden veel kinderen al vroeg afgeleerd dit te doen omdat men vindt dat ze in een fantasiewereld leven. Ben je een rasfilosoof dan komt dat absoluut weer bovendrijven. Filosofen zijn van nature nieuwsgierige mensen. Zij stellen voortdurend vragen en bij ieder antwoord herrijst er weer een nieuwe vraag. Sommige kinderen kunnen je gek maken met hun vragen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een filosoof neemt waar.
het miljeu waarin een filosoof leeft heeft grote invloed op de manier van waarnemen.
en ook de gedachtes worden op een bepaalde manier verwerkt onder de invloed van het miljeu waarin de filosoof leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Zijn filosofische gedachten
aangeboren of aangeleerd?"

Naar mijn mening
is het een combinatie van beiden;

het is aangeboren én aangeleerd;

ook ben ik van mening,
dat 'de sterrenbeelden'
daarin een grote rol spelen;

als je namelijk
het woord 'AANGEBOREN' gebruikt,
dan denk ik aan 'GEBOORTE-horoscoop';

ik hou me al 25 jaar bezig,
met alle vormen van 'astrologie';

ik heb ontdekt,
dat vooral 'het Westerse sterrenbeeld Boogschutter',
en 'het Chinese sterrenbeeld Rat', filosofisch zijn;

'Rat' is gelijk aan 'Boogschutter',
want beiden hebben
precies de zelfde eigenschappen hebben;

Niet slechts 'het westerse Zonteken',
of 'het Chinese jaar', speelt daarin een rol,
maar ook de tekens zoals:
-een Ascendant- en een Descendant,
-een Immum Coeli- en een Medium Coeli,
-een Drakekop- en een Drakestaart
(ook wel genoemd: de Maansknopen),
-een Chiron- en een Pars Fortuna,
-een Zwarte Maan- en een Maan.

Dus wanneer je vraagt:

Is dat biologisch verklaarbaar, erfelijk?"

dan antwoord ik:

ik weet niet, of 'filosofische gedachten'
'biologisch verklaarbaar'- of 'erfelijk' zijn;
maar ik denk wél
een 'psychische/ astrologische verklaring'
(voor mezelf) te hebben gevonden;
ik kan het helaas niet bewijzen...

Toegevoegd na 1 minuut:
trouwens...mijn ascendant is Boogschutter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
M.i. heeft dit te maken met de 'hoogte' van het bewustzijn van die betreffende mens.
Wanneer hij geen besef heeft van normen, waarden, zijn essentie , dan zal er weinig filosofische activiteiten zijn.

Echter, ook hij maakt zo af en toe een keuze om iets wel hetzij niet te doen. Dat is ook een vorm van filosoferen.

Kortom, hoe bewuster de mens het leven als zodanig ervaart - die door vele levens heen is opgedaan - zal hij er meer over filosoferen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle gedachten zijn aangeleerd, dus ook deze en ook deze... Alle gedachtes zijn aangeleerd...

En als jij denkt een originele gedachte hebt of hebt gehad, dan mag je die hier als reactie neerzetten, dan zal ik je laten zien dat die NIET alleen van jouzelf is...

Een filosoof is iemand die geslaagd is voor een bepaalde opleiding, meer niet... Ben je geslaagd op een metselschool dan ben je metselaar en op een filosofieschool dan ben je filosoof...

Was het maar zo dat iedere filosoof een liefhebber van de waarheid was... Philo is houden van en Sofia is de waarheid...