Wat is het verschil tussen een religie, filosofie en een levensvisie?

Ik wil graag weten wat het concrete verschil tussen:
- Een religie
- Een filosofie
- Een levensvisie

Het zijn overlappende woorden en er wordt wel eens gezegd dat een godsdienst bijvoorbeeld een versteende filosofie is. Maar is een filosofische stroming een levensvisie? En is een levensvisie niet een religie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Filosofie
7.6K

Het beste antwoord

Een religie is een gemeenschap die volgens een bepaalde wet leven geinspireerd door een god(en)
Een religie doet goed (volgens hun regels) en je gaat bv naar de hemel. Je doet dan goed omdat je weet dat er een beloning aanhangt.

Een levensvisie, wil zeggen dat je vind van uw eigen dat je volgens een bepaalde lijn moet leven. Dat kan een religieuze lijn zijn. Dit wil niet zeggen dat je altijd kunt leven volgens die visie maar ze wordt wel een leidraad.

Een filosoof zal zeggen Als ik goed doe wat zijn dan de gevolgen. Als ik goed doe voor een ander, is dat dan wel goed voor iedereen. Wat als ik goed en slecht doe, is dat mischien niet beter enz. Bij filosofie wordt er over nagedacht. Bij filosofie heb je ook niet dat iemand kan bewijzen dat hij gelijk heeft. Filosofie is niet te bewijzen, omdat het over gedachten gaat. Filosofie is dan ook een zeer ruim begrip. Het hangt niet aaneen met vastgelegde wetten.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar sommige filosofische stromingen hebben ook principes, zoals bijvoorbeeld het Confucianisme, een is bijvoorbeeld rechtvaardigheid. Maar er zijn ook weer filosofische stromingen die beweren dat rechtvaardigheid niet eens bestaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom mijn laatste zin in mijn antwoord.
Feitelijk heb je in filosofie altijd gelijk of ongelijk het is maar hoe goed je het kunt uitleggen.
Bv mijn filosofie over Hitler is dat het een verschrikkelijk man is geweest, maar tegelijkertijd was het een goed man. Waarschijnlijk gaat nu iedereen mij voor zot verklaren en mischien hebben ze wel gelijk of niet. Zo heeft hij voor verschillende mensen liefde getoond en ook voor zijn hond was hij goed. Op dat moment is hij een goed man.
Om daarna terug te hervallen, in een nietsontziend beest.
En dan kan het filosoferen beginnen zonder vaste regels, met als resultaat dat niemand mij kan ongelijk geven en dat ik mijn gelijk niet kan bewijzen of toch wel.
Daarentegen is het met religie anders omdat je daar met vaste waarde zit. bv het bestaan van God. God bestaat punt ander lijn. Als je bewijzen wil neem de bijbel en daar staat het heel duidelijk beschreven.
U ziet dit is een hele andere aanpak dan filosofie. Hitler had ook een levensvisie, Der Übermensch de rest Ausradieren, auslöschen und ab fakkelen. Hij hanteerde hier zijn eigen wetten en principes.
Dat wil niet zeggen dat alle levensvisies gebaseerd zijn op eigen wetten en principes. Die kunnen uit allerlei zaken bestaan of combinatie ervan. Bv Een deel van mijn levensvisie is ik geloof in een God maar dan niet in één of andere vorm van een religie. mooie vraag trouwens
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp het wel en met behulp van andere bronnen ben ik er wel uit gekomen, dankjewel!