Hoe is het mogelijk dat mensen individueel denken?

Ik weet dat mensen over het algemeen een eigen manier hebben van denken? En mogelijk geef ik het antwoord al, maar is dat mogelijk gemaakt door genen? En dan nog een extra vraag: als dit mogelijk gemaakt is door een hogere macht(aldus de bijbel, ik ben niet gelovig) waarom zou dat dan zijn dat wij als mensen differiëren en niet allen gelijk zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Filosofie
1.2K

Antwoorden (3)

Dat je individueel denkt bewijst zich als je alleen bent en er niemand is die met je mee denkt of dat verhinderen kan, en dat je niet gelovig bent, dat kan niet, want je gelooft dat er leven is na de dood, of je gelooft dat er geen leven is na de dood, want bewijzen kun je geen van beiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand anders kan toch niet voor je denken?
Het denken vind plaats binnen het eigen zelfZijn/zelfbeeld en de eigen ervaring. Dus denken blijft hoe dan ook uniek. Wel zijn er veel beinvloedingfactoren die het denken bepalen, wat je van iets vind of weet, en/of aanneemt. Maar ook daarin, of daardoor blijft denken een eigen ervaring.
Het heeft niks met genen of religie te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om heel simpel antwoord te geven; mensen zijn intelligente wezens. Wij hebben een eigen bewustzijn. Een intelligent wezen is zich bewust van zichzelf en zijn omgeving, dit alles dankzij onze ontwikkelde hersenen.

Als we kijken op het gebied van religie, volgens de Bijbel heeft God ons geschapen in zijn evenbeeld. God is intelligent, en de mens in zijn evenbeeld ook.