Staat een Boeddha 'positief' in het leven?

Is iemand verlicht is en Buddha wordt genoemd positief? Objectief? Ze zijn altijd aardig en kalm, betekent dat dan dat de objectieve realiteit, van nature een soort van positieve vibe heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Filosofie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een boeddha staat onthecht in het leven. Positief of negatief is iets waar hij niet zoveel mee heeft om het maar eens populair uit te drukken.
Ik vind het een aardige gedachte dat de zogeheten objectieve realiteit een positieve vibe heeft. Ik denk dat dat kan kloppen. De positieve vibe die jij bedoelt komt doordat een boeddha het niet meer nodig heeft om zich te manifesteren. En daarom worden boeddha's aanbeden, want ze kunnen niet anders dan liefdevol zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is niemand die de staat van verlichting al bereikt heeft
en zich Buddha kan noemen en nog leeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord 1 ( Een boeddh staat onthecht....) :Bravo !!

Antwoorden (3)

Een boeddha staat onthecht in het leven. Positief of negatief is iets waar hij niet zoveel mee heeft om het maar eens populair uit te drukken.
Ik vind het een aardige gedachte dat de zogeheten objectieve realiteit een positieve vibe heeft. Ik denk dat dat kan kloppen. De positieve vibe die jij bedoelt komt doordat een boeddha het niet meer nodig heeft om zich te manifesteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met het niet meer nodig hebben om zich te manifesteren? Wat bedoel je met manifesteren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oef, even denken. Hij vindt zijn eigen ik niet meer zo belangrijk. Hij maakt zich minder druk om wat hij vindt en hoeft dat ook niet zo nodig aan de wereld te verkondigen. En als hij besluit dat wel te doen,(Jezus, Osho) is dat niet om zich belangrijk te voelen maar vanuit een menslievend doel waarvoor hij volledig de consequenties aanvaardt.
Wel erg leuk jouw, gebruikersnaam trouwens. Mijn moeder gebruikte deze zin altijd.
Iemand die inzicht heeft in De Vier Edele waarheden kan zich wel een Boeddhist noemen, maar heeft nog steeds niet de verlichting bereikt.
Er is op dit moment geen enkele levende Boeddha.

Als je inzicht hebt in deze zaken en daar ook naar leeft, zal een veel rustiger en makkelijker leven hebben:
1 Het lijden (Pali: Dukkha)
2 De oorzaak van het lijden (Pali: Samudaya)
3 De opheffing van het lijden (Pali: Nirodha)
4 Het pad naar de opheffing van het lijden (Pali: Magga)

Het gaat er om dat je niet meer hecht. Niet aan dingen en niet aan mensen.
Je geeft niet om bezit, je kunt zonder anderen. Je bent onthecht.

Wat de zogenaamde levende boeddha’s in Tibet betreft, denk ik dat wij in het westen te zeer geneigd zijn westerse gedachtepatronen te weven rond oosterse leringen die wij in het westen maar vaag begrijpen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vier_Edele_Waarheden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Er is op dit moment geen enkele levende Boeddha." Dit zou ik eerlijk gezegd niet zo zeker stellen. Lees bijvoorbeeld het boek Metanoia van Jan Foudraine over zijn tocht naar verlichting. Er zijn heel wat mensen verlicht zonder dat ze dat aan de grote klok hangen...:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn veel mensen die een verre staat van inzicht en wijsheid hebben en al heel ver onthecht zijn. Maar Verlichting is een westers begrip waarmee verschillende boeddhistische begrippen vertaald worden.
Werkelijk verlicht, Arahant,was alleen de boeddah. In het boeddhisme zijn er verschillende beschrijvingen van stadia op de magga, het pad naar Nirvana[. Een van deze beschrijvingen zijn de vier graden van verlichting: de stroom-instapper, de eenmalig-terugkerende, de niet-meer-terugkerende, en de heilige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En bovendien:
Resumerend kan gesteld worden dat Foudraine ons een authentiek verslag voorlegt van een ontdekkingstocht die eindigt met het inzicht van ontwaken, als iets wat niet bereikt kan worden.
Er van uitgaande dat de persoon zijn boeddhanatuur heeft hervonden en werkelijk ontwaakt is, zal deze persoon niet meer in de dualiteit van 'goed' of 'kwaad', of 'negatief' of 'positief' verwijlen. Door het middenpad tussen begeerte en haat te kiezen en onwetendheid op te lossen is de apenkermis tussen al deze polen uitgedoofd.

Hij/zij heeft zijn eigen relatieve waarheid kunnen laten samensmelten met de absolute waarheid van de leegte.

In ruime zin zou je deze verlichting, die verschillende stadia kent, kunnen betitelen als positief. En je zou dit een 'vibe' kunnen noemen daar licht ook een soort van trilling is. Men zegt ook wel dat mensen die in de nabijheid zijn van verlichten 'als vanzelf' ook verlicht raken. Dat is de uitstraling van zo'n verlicht persoon. Het is een subtiele energie.