bestaat 'afstand' als er geen 'tijd' is?

zo rekenen we in km/uur maar als er geen uur bestaat... bestaat die km dan nog?
als je 'reis-tijd' wegdenkt is dan ook de afstand verdwenen?

kortom: beïnvloeden de concepten 'tijd' en 'afstand' elkaar?

Toegevoegd na 2 minuten:
in menselijk gevoelsbeleving dan..

uiteraard zijn tijd en afstand 2 verschillende berekeningen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.4K

Het beste antwoord

Als er geen 'tijd' zou zijn, zou er ook geen 'afstand' zijn en zou een denkbeeldig punt op één moment op alle lokaties tegelijk aanwezig zijn waardoor de hele betekenis van een lokatie zou verdwijnen. Het hele universum zou verdwijnen in een pufje pure logica...
Misschien krijg je dan de situatie zoals hij theoretisch in een zwart gat bestaat, oneindig veel massa samengeperst in één punt dat buiten de tijd staat. Misschien is dat wel het universum van vóór de big bang?
He, wordt het toch nog filosofisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zonder tijd is er geen afstand, dat klopt...

Heel goed opgemerkt...

Toegevoegd na 2 minuten:
En andersom trouwens ook...

Er is een tijd-ruimte-continuüm... En als je er een gaat elimineren, is die tijd-ruimte-continuüm verdwenen... Er is zonder tijd geen ruimte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zonder tijd, kan je ook geen afstand afleggen, maar de afstand is er natuurlijk wel...
eigenlijk kun je geen antwoord op deze vraag geven, het lijkt mij een filosofies vraagstuk?
aangezien je dit nooit objectief kunt bewijzen, zelfs intersubjectief lukt niet, alle antwoorden die er zullen zijn op deze vraag zijn puur subjectief!
het valt niet te onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder tijd is er geen zijn.

En derhalve geen afstand.
14 jaar geleden
Daar vraag je wat. Deze vraag kan alleen beantwoord worden door filosofen en geleerden. Die hebben dat dan ook wel geprobeerd, maar het vervelende is dat ze niet op een (tijd)lijn zitten, terwijl de tijd maar voortschrijdt.
Met de 'tijd' is het zo, dat inderdaad enkel het 'nu' zou bestaan; het verleden is reeds niet meer, bestaat enkel nog in de geest, het geheugen, een bewustzijn. De toekomst is ook nog niet en bestaat alleen als een bewuste verwachting.
Blijft het 'nu', maar het nu zelf is net als de punt een nihil op zich. Het 'nu' kan niet uitgebreid zijn, anders bevatte het eveneens een verleden en een toekomst; het is een 'nu' zonder duur, die eveneens slechts ideëel zou zijn. Dus bestaat ook het 'nu' alleen in de geest als idee, net als de 'tijd' zelf.
Tijd is op zich meetbaar. Er is een zekere bepaalde en beperkte tijd verlopen ; en er zal nog een tijd komen in de toekomst, dat is toch onze gewone mening er van.
Maar als tijd meetbaar is, dan is er een bepaalde 'hoeveelheid' aan tijd, Er moet als dan een begin zijn en een eindpunt komen aan die tijd .
Maar men kan zich geen begin en ook geen eind voorstellen aan de tijd. Wat gebeurde er eerder dan de tijd en wat nadien? Alweer zal er dan tijd geweest zijn, en ook nog zijn in de toekomst.
Tijd moet aldus, evenals we dezelfde redenering hebben met de ruimte zowel eindig als oneindig zijn. Dus tijd is dus tegenstrijdig en kan niet reëel zijn of bestaan .
Zoals Kant al beweerde zijn tijd en ruimte slechts vormen van ons 'verstand, van onze geest.
Einstein zou jaloers kunnen zijn, maar ja die is niet meer en bestaat alleen nog in de geest.
Nou ik stop er mee, want ik wordt op tijd ergens verwacht. Tenminste als ik besta!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag gaat uit vermeende vaststaande begrippen.
Afstand in verhouding tot tijd. Tijd is gebaseerd op de snelheid van het licht, wat ook de basis van onze wetenschap is. Het is met deze wetenschap moeilijk om te bewijzen dat er iets is wat sneller is dan het licht. Er is bewezen (wetenschappelijk) dat er een sneller deeltje bestaat. Vele malen sneller dan het licht. Maar met de trage basis van onze wetenschap is het deeltje -nog- niet te 'vangen'. Met de grote, miljarden verslindende deeltjesversneller (Cern zwitserland zie link) is men een eind opweg.
Als het kunnen vangen en gebruiken van het snellere deeltje een feit is bestaat er een totaal ander beeld over wat tijd, ruimte en afstand is. Overigens kunnen dan onoverkomelijkheden waar onze wetenschap tegenaanloopt opgelost worden.
Wat de gevoelstijd bij reizen betreft, Als je van A naar B moet, kun je - om vermoeidheid te voorkomen- jezelf inbeelden / instellen van A naar F te moeten reizen. (mentaal instellen op afstand en tijd.) Zo kom je nog fris in B aan.( oude reizigerstruuk)