tot welke filosofische stroming behoren sapir en whorf?

Mijn eindexamen dit jaar gaat over Emoties. Hierbij hebben Sapir en Whorf ook een rol, omdat zij zeggen dat emoties afhangen van de taal. Als een bepaald woord in de taal niet voorkomt, kan je deze emotie dus ook niet hebben. Bijvoorbeeld: Wij hebben het woord gezelligheid, en weten wat het betekent. Iedereen in Nederland weet wat gezelligheid is. Maar in een paar landen kennen mensen dit woord niet. Dan is de vraag volgens Sapir en Whorf: Kennen deze mensen de 'emotie' gezelligheid wel?
Ook worden in mijn boek telkens de fysiologische en cognitivistische kant uitgelegd. Dus nu mijn vraag, behoren deze twee filosofen tot één van deze stromingen, en zo ja, welke? Dit staat niet in mijn boek namelijk en ik wil het wel graag z.s.m. weten (mijn les is pas op donderdag maar ik wil het graag eerder weten)! :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K

Antwoorden (1)

Volgens de Sapir-Whorfhypothese (ook wel de hypothese van linguïstische relativiteit genoemd) hangt de waarneming van de werkelijkheid sterk af van de taal die iemand spreekt.
De hypothese ontleent haar naam aan de Amerikaanse taalkundigen Edward Sapir en Benjamin Lee Whorf.
Het behoort dus niet tot een filosofische stroming, maar is een wetenschappelijke taalkundige hypothese.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sapir-Whorfhypothese

http://bloedgroep.be/dram/silver/sapirwhorf.html