Welke (on)bewustzijn lagen heeft de mens?

Je hebt wakker, slaap, ziel, enz.
Ik zoek naar antwoorden uit het paranormale, spirituele en wetenschappelijke wereld.
Ook meningen zijn welke, als het maar een antwoord is.

Toegevoegd na 23 minuten:
Zijn er ook lagen vanuit bewustzijn naar het onbewust tot aan de ziel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
2K

Het beste antwoord

2) de bewuste en de onbewuste. Dit was de aanvankelijke wetenschappelijke indeling. Het onbewuste was (deels) actief tijdens het slapen en de motor achter 's mens handelen.

Maar zoals elke indeling is deze indeling 'maar' een zienswijze.

En kan je naast de indelingen die je zult vinden op internet (bij verschillende religies) of de mensen die het hier beantwoorden, ook zien zoals jij het zelf ervaart.

Bij mij is mijn bewuste bewustzijn (geen typefout) in te delen in rationeel en gevoel. Daar kan ik op inzoemen.

Dan uiten die twee vormen van bewustzijn zich in
het invoelbare/empatische bewustzijn (ik 'ben' dan bijna de ander),
het egocentrische bewustzijn (wat voel/vind ik)
en het 'afstandelkijk bewustzijn' (van een afstand naar een situatie kijken)
Dan is er een meer spiritueel bewustzijn dat zich soms uitstrekt tot het weet hebben hoe alles tot goed te vormen. Dit zou je kunnen zien als een combinatie van deze drie.

En als laatste het bewuste en onbewuste. Mijn onbewuste heeft een goede link met het bewuste en andersom. Hierdoor komt het dat ik mijn dromen heel goed kan verklaren, goed weet wat mijn driften zijn en waar ze vandaan komen. Het beheersen/toelaten van het onbewuste gedeelte is weer een heel ander verhaal.

De sturing die bepaald met welk gedeelte bewustzijn 'ik ben' word bepaald door weer een ander bewustzijn. Het boven-bewustzijn. Deze is soms heel concreet en helder aanwezig een andere keer werkt dit veel grilliger. En tja wie dat dan weer aanstuurt? En wat daar weer boven zit?

Help waar ben ik zelf eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heb ik nog niet naar het bewustzijn gekeken. Mooi antwoord.

Andere antwoorden (3)

4...

Waken...
Slapen...
Diep Slapen...
Turiya...

Waken is duidelijk, slapen is ook duidelijk, diep slapen is ook duidelijk, Turiya is de vierde bewustzijnsstaat... http://nl.wikipedia.org/wiki/Turiya
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook hoop dat je dit ook nog leest? Zijn er ook lagen vanuit bewustzijn naar het onbewust tot aan de ziel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn er 5 ,je vergeet de OH laag.
Voor mij is een van de onbewuste lagen, de laag waarin je de geleden pijn van je leven opslaat. Deze onbewuste laag is wel een laag van waaruit je vaak dingen doet. Het kan je leven enorm beïnvloeden om te proberen je bewust te worden van die laag en op grond daarvan dingen op te lossen.
Een andere onbewuste laag noem ik de laag van het weten: ik weet al heel lang onbewust dat ik nooit bang hoef te zijn voor de dood. De dood als zodanig in ons leven beschreven heeft voor mij nooit bestaan. Ik dacht als klein kind dat iedereen dat gevoel had, dat onbewuste weten. Ik weet dat er hierna nog een andere plek is. Ik heb het doodeenvoudig altijd onbewust en later meer bewust geweten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja , mooi. life's a journey not a destination.
ik denk dat je doelt op chakra's en mantra's etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geen chakra's. Mantra's zijn toch methoden om je dieper in trans te brengen? Je hebt jezelf als volledig bewust persoon.
Je hebt je ziel, je essentie van je zijn. En daartussen. Ergens daartussen zit je ego. Je hebt ook een laag waarin je emotie verdrukt, zoals verdriet en pijn. Zijn er nog meer lagen?