Is vrijheid een illusie?

wat is vrijheid?
is vrijheid niet een grote illusie dat we onszelf voorliegen?

wij mensen zijn voortdurend beperkt door de maatschappij, elkaar en onze grootste beperking zijn wijzelf!

De beperking van ons IQ, onze gedachten, onze zintuigen.. ons eigen lichaam.. wij blijken vast te zitten in een lichaam met zoveel gebreken.. onze persoonlijkheid of ziel lijkt nogthans zo groots, terwijl ons lichaam zo beperkend en kwetsbaar is..

is vrijheid een illusie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
3.4K

Het beste antwoord

Aan alle kanten zitten we als mens vast aan afspraken, regeltjes en wetten.
We zitten vast aan vrienden, familie, colega's, buren en zo maar mensen die we tegenkomen.
We zitten vast aan ons eigen lichaam, het onderhoud er van en onze gebreken.
We zitten vast aan onze gedachte, ervaringen, plannen, verwachtingen, toekomst, dromen en verleden.
Als we wakker zijn zitten we vast aan onze taken die dag.
Als we slapen zitten we vast aan het verwerken van onze emotie's.
Vrijheid is inderdaad een illusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (27)

Illusies zijn illusies.

Vrijheid is de kans om plezier te hebben in dat wat je móet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zeker maatschappelijk gezien, een (zeer) kleine groep bepaalt hoe de rest moet leven. Voor de rest van je vraag, dat is wat je er zelf van maakt of hoe tevreden je bent. Maar voor mij ca 50 jaar ervaring wordt vrijheid steeds meer een illusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vrijheid is een ander woord voor niets meer te verliezen.
(janis joplin) en als je erover nadenkt is het nog waar ook.
Want als je niets meer te verliezen hebt heb je ook niets meer te vrezen en kun je doen en laten wat je wil ,je kunt toich niet meer geraakt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid is op fysisch niveau inderdaad een illusie, echter we kunnen niet leven zonder die illusie, we moeten die illusie zelfs in stand houden anders worden we ongelukkig en maken we anderen ook ongelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid is geen illusie. Vraag maar aan de mensen die geleden hebben onder dictatuur. Waar dan ook ter wereld. Daarbij zou ik je aanraden om '1984' van George Orwell te lezen. Dan weet je pas wat we hebben als je dat verhaal leest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen al deze beperkingen ben je vrij te kiezen.Het bestaan van onvrijheid geeft de mens meer diepgang.We proberen onze beperkingen te overstijgen.We vinden telescopen uit, we verkennen de ruimte, we kunnen via het net met elkaar praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, volledige vrijheid is een illusie. Niemand ontkomt aan verplichtingen die moeten worden nagekomen. Of je nu rijk of arm bent en of je nu leeft of 10.000 jaar terug, maakt niet uit. Wel is het zo dat de ene aanmerkelijk meer vrijheid heeft dan de andere. Iemand die rijk is hoeft bijvoorbeeld minder te werken dan iemand die arm is. Dit zal waarschijnlijk nooit veranderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
>Iemand die rijk is hoeft bijvoorbeeld minder te werken >dan iemand die arm is. Dit zal waarschijnlijk nooit >veranderen…
Ik hoop toch wel dat dit gaat veranderen het socialisme zal het toch gaan winnen van het kapitalisme, ondanks het mislukken van het communistische experiment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat socialisme erg belangrijk is, maar communisme werkt niet. Mensen moeten een beloning kunnen krijgen voor hard werken en het kapitalisme is hiervoor het meest geschikte systeem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die rijk is werkt vermoedelijk net zo hard zo niet harder om zijn rijkdom te krijgen of te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar waarom zou je nog lang studeren of harder werken dan een ander wanneer het communisme je hier niet voor beloond? Het kapitalisme heeft natuurlijk nadelige kanten, maar ik denk dat dit wel het beste alternatief is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er om dat we niet materialistisch moeten zijn, ik hoop dat de aandacht voor duurzame wereld ons daar mee verder zal helpen.
Vrijheid, wat is vrijheid.....
Kunnen doen waar je zin in hebt?

In je jeugd wordt je al geprogrammeerd om te doen zoals het hoort, als dat vrijheid is....

Is vrijheid
Niet onderdrukt worden?

Of geheel op eigen mening af gaan.....
Hoe wordt die mening gevormd?...juist door de TV....
We gaan doen wat van je verwacht wordt.......vrijwillig?.....vrijheid...vrije wil.......ja..ja..

Als het maar gezellig is...

Toegevoegd na 30 minuten:
Zie ook eerder gegeven (beste) ntwoord op vrijheid:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet anders, leven blijft een compromis...
Als je er maar gein in houdt....illusies of niet.
Absolute vrijheid heb je pas als je alleen op een onbwoond eiland zit, (dat is dan plotseling niet meer onbewoond). Dan heb je met niemand iets te maken en hoef je aan niemand verantwoording af te leggen. Echter, je wordt in je vrijheid beperkt, omdat je dan de hele dag bezig bent met overleven.
Dus het beste kan je beperkte vrijheid hebben, zo dat je je natje en kunt halen, maar dat je verder niet te veel moet. Kort samengevat denk ik dat "gewenste vrijheid" voor de meesten van ons inderdaad een illusie is.
14 jaar geleden
Vrijheid is een gebrek aan gebondenheid.
Als je b.v. vriendschap hebt heb je banden, als je geen banden wilt heb je niets.
Het verlangen naar vrijheid is niet meer dan het gras van de buren groener zien; je ziet van een afstand alleen de lusten en niet de lasten.
Conclusie: vrijheid is een illusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Wendy007;

De mate waarin je bereid bent onafhankelijk te zijn en risico's te aanvaarden bepaalt je vrijheid. En in de huidige wereld zijn we juist keihard bezig om risico's te vermijden. En aangezien we allemaal keuzes maken die verplichtingen en afhankelijkheden opleveren kiezen we ook impliciet voor een beperking van onze eigen vrijheid. Maar die keuze kunnen maken is dan misschien wel weer een vrije geweest. De belangrijkste vrijheid kun je echter altijdmet volle teugen geniten; de vrijheid van je gedachten. Dus zeker geen illusie, want we kiezen zelf voor onvrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid is een illusie.!
Je kunt nog wel zo vrij leven als God in Frankrijk, maar er zullen altijd dingen zijn die je "moet" doen.
Daarom bestaat vrijheid niet.
Je kunt jezelf wel een grote mate vrij laten zijn, maar daar blijft het dan ook bij..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vrijheid van Zijn, is volgens mij de enige vrijheid.
al het andere wat aan "banden" legt heeft te maken met wetten en regels waar je je aan moet houden. dat zie ik een beetje als zitten in een open vogelkooi waarin je het gevoel hebt vrij in en uit te kunnen vliegen maar daar overheen zit een grotere dichte vogelkooi.
het schept de illusie dat je "vrij" bent.
misschien weten zwervers wat echte vrijheid is.die willen niet gebonden zijn aan wat dan ook. zullen ze er daarom voor kiezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee gevangenschap en gebondenheid zijn juist illusies. De basis is vrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is illusie, dus vrijheid ook... Vrijheid bestaat niet... Heb jij de vrijheid te ademen? Heb je de vrijheid om lief te hebben?
Vrijheid is onwaar...

Wat is je enige vrijheid die je kunt bereiken, dat is de volgende vrijheid: Als er een gedachte opkomt (hier heb je nog geen vrijheid), die gedachte er mag zijn en jij er niets mee doet, de vrijheid van de gedachten de gedachten laten, de vrijheid van een gevoel, een gevoel te laten en er verdere niets aan toe hoeft te voegen of af te halen, dat is de enige vrijheid die je hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of vrijheid een illusie is, hangt af van je volledige definitie van vrijheid. Persoonlijke vrijheid en staatskundige vrijheid zijn in dat opzicht twee totaal verschillende begrippen. Er zijn mensen die zich volledig vrij kunnen voelen in een totaal onvrije staat, en mensen die zich gevangen voelen in volledige vrijheid.

Vrijheid is voornamelijk de mogelijkheid helemaal zelf te bepalen wat je denkt en voelt. Niet per se hoe je handelt; bij echte vrijheid hoort namelijk ook een stukje verantwoordelijkheid, omdat jou vrijheid (in gedrag vooral) ophoudt waar die van een ander begint. Wat er gebeurt wanneer je vrijheid loskoppelt van verantwoordelijkheid, zie je steeds meer om je heen. Mensen doen lekker wat ze zelf willen, zonder daarbij rekening te houden met een ander. Op die manier wordt eigenlijk uiteindelijk iedereen volledig onvrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid zit in je ziel, dus nee ik vindt dit geen illusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is geen illusie.

Het idee dat vrijheid onbeperkt is wel. We leven met veel mensen in een kleine wereld. Je moet de vrijheid van mensen beperken om veiligheid en orde te handhaven (wetten, straffen, etc). Wanneer deze wetten en straffen erg extreem worden, bestaat er geen vrijheid meer. Je kunt dan niet meer de dingen doen, die je redelijkerwijs wel zou moeten kunnen doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Laat ik het misschien zo zeggen: Je bent zo vrij als je je voelt.

En op een bepaalde manier ben je vrij om te doen wat je maar wilt: Je kunt nu naar buiten toe gaan en iemand neerschieten. Maar er horen dan wel gevolgen bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow die vraag is flink filosofisch!

Ik denk dat vrijheid wel bestaat, maar dat VOLLEDIGE vrijheid niet meer iets van deze tijd is. Zelfs al doe je wat je wilt, belasting en andere lasten zullen blijven.

Dieren hebben bijvoorbeeld wel vrijheid. Ze eten, spelen en slapen wanneer ze maar willen. Ze (bij sommige soorten) hebben geen baas die ze vertelt wat te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Touché! =) Maar ik dacht meer aan dieren die naast hun Pack leader geen andere plichten hebben. Gewoon eten, lopen en poepen waar je wilt. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dieren wel beperkt zijn in hun vrijheid. Ze kunnen niet gaan en staan waar ze maar willen, want er wordt ze een gebied aangewezen door mensen en als ze die overtreden worden ze eruit verwijderd.
Nee, vrijheid is geen illusie.
Vrijheid is illusie als je geen genoegen neemt met de grenzen ervan. Als je de beperkingen die vrijheid per definitie oplevert accepteert gaan er onverwachtte werelden open.
Vrijheid is per onderwerp te verkrijgen. Hoe groot die vrijheid is ligt aan hoe hard je tegen de beperkingen werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb twee verschillende tegenovergestelde antwoorden, een eerste antwoord gezien van het redelijke bewust zijn. En een tweede volgens kosmische wetten.

Volgens het redelijk bewustzijn, Nee, vrijheid is geen illusie:

Zelfs als je in de gevangenis zit, of in een dictatuur leeft, dan nog kan je vrij zijn.
Ken je de uitspraak: They can have my body, but they can never have my sole.

Dus niemand kan een ander zijn ware zelf hebben. Dat kan je alleen zelf controleren. En als je hierin nog niet krachtig in jezelf staat. Dan is de kans groot dat jij je vrijheid laat afnemen. Dat jij ook je eigen ik aan de ander afstaat.
Ware geluk komt van binnen uit. Ware vrijheid komt ook van binnen uit. Als jij het ware geluk kent, dat weet je dat dit niet zit in materieel en externe factoren. Dit zelfde geldt voor ware vrijheid. Externe factoren zijn niet belangrijk.

-----

De kosmische wetten. Nee er bestaat geen vrijheid. Alles heeft een bedoeling. Alles is ook bedoeld om zo uitgevoerd te worden. Daarin heb jij geen vrije wil, omdat jij het zo moet doen en dat ook zo bedoeld is (in alles wat je doet en zegt). We zijn allemaal marionetten. Met het universum aan de touwtjes.

Heb jij een keuze op wie je verliefd wordt, Jij bent toch verplicht om je leven te delen met DE WARE liefde. Dit moet je doen en dat voel je van binnen. Niets en niemand die je daarvan kan weerhouden. Ook jezelf niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid in denken is geen illusie,

Ook al zit ik in een situatie waarin ik gehouden ben aan rechten en plichten, dan nog heb ik de vrijheid om er bewust voor te kiezen dit wel of niet te doen en of ik dit met plezier wil doen.

Voorbeeld: Wanneer Mandela in het gevang bij de pakken neer was gaan zitten, een keuzemogelijkheid, dan was hij er ook niet zo sterk uitgekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de scheepvaart gebruiken ze (nog steeds) magnetische kompassen. Omdat schepen slingeren en stampen, schokken en beven, dor is het geweld van de golven, zijn deze kompassen opgehangen in cardanische (over de lengte en breedte beweegbare) assen. We zeggen dan : het kompas heeft drie graden van vrijheid. Al gaat het nog zo ruig eraan toe daardoor blijft het kompas bruikbaar. Natuurlijk is het zo dat het kompas vast in het huis zit. Het kan daar niet uit of het verliest zijn drie graden van vrijheid. Maar toch wijst het kompas naar het Noorden en kunnen we onze eigen koers vaststellen. En het kompas, hoewel het niet anders kan dan altijd dezelfde richting te wijzen, gaat met ons mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beperken tot illussie zou vrijheid reduceren tot hersenschim. Dan is het antwoord natuurlijk nee.

Vrijheid: een verzamelnaam voor heel erg veel.

Maatschappelijk antwoord op je vraag: kijk eens naar 'In Dubio' door filosoof Rob Wijnberg (over de vrijheid van meningsuiting).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We leven in de gemeenschap tot in de verste uithoek van het land. We hebben ons van in het verre verleden geëngageerd om mekaar te steunen om te overleven. Daaruit zijn regels ontstaan die moeten gerespecteerd worden , zoniet geraakt de maatschappij ontwricht.
Alleen de vogelvrijverklaarde is vrij maar is er niet gelukkig mee. Je kent het liedje misschien:" De gedachten zijn vrij, wie raakt ze daarbinnen? géén pijl kan ze raken"... en in dit laatste zit waarheid en definitie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een illusie van wat je ervan maakt,

wat is voor jouw vrijheid?

is het dat je kan staan en gaan waar je wilt.
of vrijheid van meningsuiting
vrijheid in de vorm van onderdrukking of vrijheid in
de vorm van vrede, het ligt aan jezelf waar jij een sticker voor plakt wat vrijheid is.

tenminste zo denk ik erover