Zijn waarden subject gebonden?

Ik heb voor filosofie een begrips analyse moeten maken en daar stond deze vraag tussen. Ik was benieuwd wat voor antwoord jullie erop konden geven want ik kwam er zelf maar half uit.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Filosofie
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens het moreel objectivisme is de stelling dat morele kwaliteiten als goed en kwaad, eigenschappen van de realiteit zijn. Maw er is geen subject voor hun bestaan nodig, al zal het subject ze wel zal moeten ontdekken. Het subjectivisme gaat er van uit dat waarden subjectief zijn. Ze lijken meer te bestaan ín het subject.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij Plato (en zijn tijd) was de absoluutheid van de Ideeën ook een tegenargument tegen allerlei contemporain relativisme. Daar waar Sofisten verkondigden dat begrippen als 'rechtvaardigheid' subjectief konden worden ingevuld, wilde Plato aantonen dat er een vaststaande, onbetwijfelbare rechtvaardigheid (etc.) bestond.

Antwoorden (1)

Ik hoop, doch ik denk dat dit een open vraag is;

Waarden zijn zowel subjectief als gemeenschappelijk gebonden. Waarden is alles wat belangrijk is (objectief), of als belangrijk gezien wordt (subjectief).

Daarmee enkele voorbeelden;
Voedsel is waardevol voor de hongerige.
Gezondheid is waardevol voor de zieke.

Dat kunnen personen zijn maar ook één persoon die hongerig of ziek is/zijn (of allebei maar dat is niet de kwint essense van dit proza), als meerdere belang hebben bij hetzelfde doel dan is het gemeenschappelijk gebonden, beter gezegd verbonden, want er geldt immers een verbondenheid als mensen hetzelfde meemaken, zo te zeggen waar ze allebei in betrokken zijn, dat maakt het gemeenschappelijk. Volgens het voorbeeld is voedsel en gezondheid waardevol. Weliswaar in de mate van, want hoewel waarden abstract zijn, kan het enkel en alleen nog verschillen, want de één vecht harder voor hetzelfde als de ander.

Ik zou kunnen stellen, en daarmee zo grondig mogelijk nuanceren dat waarden subjectief gebonden zijn in de mate van de aanleg, de betrokkenheid. Maar niet per definitie.
Denk hierbij aan; betrokkenheid.

Mate van betrokkenheid kun je heel simpel stellen aan de hand van de voorbeelden;
Hongerig.
Stel; Ik heb twee dagen niet gegeten, (1.) en negeer zo vaak mogelijk voedsel, (2.) of ik denk de hele tijd aan voedsel kan het niet wegdenken om wat te eten, en waar te halen.

Twee manieren van betrokkenheid zijn zo verschillend mogelijk. Betrokkenheid kan gevoeld worden maar het houdt in dat je het je bezighoudt, nou bij (1.) houdt het me niet veel bezig en bij (2.) juist wel. Dat bepaald de waarden; (2.) het is dus belangrijk dat ik ga eten, (1) misschien komt het neer op procrastinatie van gaan eten maar het kan in ieder geval nog lang op zich wachten en daarom is het minder belangrijk, minder waarden.

Conclusie; Waarden zijn subjectief gebonden, het ligt er wel aan hoe betrokken je bent dat bepaald hoe belangrijk het is. Maar mensen die samenwonen, kunnen het huis verschilend onderhouden van mekaar. Alleen al dat de één repareert, en de ander het bekostigt of in ieder geval niet kapot wil hebben. Het is dan ook nog verder te nuanceren maar een individu heeft altijd zijn eigen waarde. Dat huis heeft waarde, maar wie van de twee vindt het belangrijker om in te wonen?