waarom is de filosofie van spinoza mystiek?

ik moe een essay schrijven over waarom de filosofie van spinoza mystiek is, maar kan er nergens iets nuttigs over vinden. hopelijk kan iemand mij op weg helpen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Filosofie
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was een mystieke filosoof. Ik denk als je jezelf er wat beter in verdiept had je dit al snel zelf ergens had gevonden.
Maar ik hoop dat deze link je al wat op gang kan brengen! Bronnen:
- http://www.odeon-nijmegen.nl/leviagro/modules.php?name=News&file=print&sid=128
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij behoorde ook tot de pantheisten, wat een neiging heeft naar het mystieke Kijk maar op : http://nl.wikipedia.org/wiki/Panthe%C3%AFsme
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar ik weet niet wat de definitie van mystiek inhoud wel gegoogeld maar die definities zijn mysterieus e.d. dit lijkt me dus niet echt van toepassing? of is dat wel van toepassing?

Antwoorden (2)

Spinoza was een kind van Joods-Portugese migranten. Hij combineerde Nederlands pragmatisme, Joodse scherpzinnigheid en mediterrane mystiek. Hij was de bruggenbouwer die mystiek en rationeel denken probeerde te verenigen. Zijn tijdgenoot Descartes verdedigde de stelling dat er een scheidslijn tussen alle dingen liep, die het stoffelijke van het geestelijke scheidde. Maar Spinoza hield vol dat stoffelijk en geestelijk geen eigen substanties waren, maar slechts eigenschappen van een en dezelfde substantie: God. Er zijn mystieke filosofen, maar Spinoza was de enige voor wie mystiek filosofie is, als men zich door middel van mystiek één voelt met het Wezen. De mens kan niet gescheiden worden van God.
11 jaar geleden
Omdat Spinoza niet uitsluitend uit ging van de mens,
maar van god en God laat zich niet begrijpen in relatie tot de mens.

Hij vond: "ken God en u zult uzelf kennen".

Terwijl het voor Descartes het volmaakte karakter van de mens is, dat het mogelijk maakt terug te gaan naar de bron van het bewustzijn van de onvolmaaktheid, d.w.z. van een gebrek ten opzichte van het volmaakte dat God is,

... is het voor Spinoza de mens die zich in God begrijpt, want "al wat is, is in God en niets is zonder God bestaanbaar.

Stoffelijk en geestelijk zijn geen eigen substanties , maar slechts eigenschappen van een en dezelfde substantie: God.

Kan het nog mystieker?

Dus aan het feit dat hij zonder aan één of andere school, of aan één of ander geloof te zijn gebonden, door zijn vrijheid van leven en gedachte, de relativiteit en eenzijdigheid aantoonde van elke menselijke waarheid en vervolgens, de onoprechtheid van elke waarheid die door moet gaan voor absoluut en los van iedere andere waarheid.

Dit is een prachtig Blog over Spinoza:

http://spinoza.blogse.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik begrijp deze tekst heel goed en vind dit een hele goede uitleg. maar zou je mij kunnen vertellen wat hierbij de definitie van mystiek is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het begrip mystiek kan op verschillende manier uitgelegd worden.
* Voor iemand die niet godsdienstig is, is het "geheimzinnig en onverklaarbaar, soms zelfs occult".
Raadselachtig, ook wel transcendent genoemd. * Het is ook een term ter aanduiding van een aantal uiteenlopende verschijnselen op religieus gebied dat tot doel heeft het onderscheid tussen de mens en God (of de als goddelijk opgevatte wereld) op te heffen.
Sommige mensen zeggen dat ze door een mystieke ervaring
[ bijv. een verschijning, of een bijzondere vereniging in gebed en beschouwing met God] in god zijn gaan geloven.