Heeft een mens altijd twee uiteinden nodig?

Zoals goed en kwaad, goed en fout, lang en kort. Zal een mens ook zonder deze begrippen kunnen leven, of hebben we deze zaken nodig om dingen in perpectief te kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie

Antwoorden (4)

Ja, want de mens is een eindig wezen. Alles wat wij kennen heeft een begin en een einde, een linkerkant en een rechterkant, een bovenkant en een onderkant, en ga zo maar door. Alles heeft twee kanten omdat de meeste mensen niet meer dan dat kunnen waarnemen. Dat is in ons denken over abstracte begrippen als goed en kwaad verweven. Ook tijd is in ons denken lineair, alhoewel de wetenschap hier al andere ideeen over heeft. Het duurt eeuwen voordat dat in ons algemeen denken is doordrongen, nog afgezien van de mensen die hier niet voor openstaan. Zo zijn er nog steeds mensen die geloven dat de aarde plat is, en dat we niet op de man zijn geweest, etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We hebben met zijn allen (hoop ik toch) behoefte aan referenties op alle gebied. Zodanig kun je je perfekt situeren wat je bereikt hebt of niet wil bereiken.Dus ja op alle gebied weten we graag wat kan en iet kan. Eigenlijk handelt dit over moraal en ethiek en gedragswetenschappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je met twee uitersten/extremen/uiteinden kennis moet hebben gemaakt om ergens in het midden uit te komen. Dat relativeerd. Ik denk idd dat je dat nodig hebt om alles een beetje in perspectief te kunnen zien. Hoewel je niet eens echt overal met het extreem te maken hoeft te hebben. Dat extreem ligt wel erg ver om je perspectief te kunnen zien.
Goeie vraag... kun je ook leven zonder goed of fout? Dat zijn waardeoordelen die voor iedereen anders zijn, wel per cultuur redelijk bepaald zijn, maar ook daaraan kun je dan weer zien dat we het kennelijk erg nodig hebben. Maar of het overbodig zou kunnen worden...? Ik denk van niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We willen ons eigen handelen en denken kunnen meten aan dat van anderen, dus krijg je automatisch een lijn met twee uitersten waar je jezelf op kunt plaatsen. Liever nog plaatsen we anderen op deze lijn :)