Bestaat er een goede informatiebron waar op een toegankelijke wijze de ontwikkeling van de filosofie wordt uitgelegd?

Ik bedoel dan een informatiebron waar niet alleen de focus wordt gelegd op de westerse filosofie, maar ook de oosterse filosofie. Een boek waarvan ik weet dat dit doet is het boek ‘Geschiedenis van de filosofie’. Dit boek is echter wel een dikke pil waar je de moeite voor moet doen om de materie te begrijpen. Bovendien ligt daar vooral de focus op de westerse filosofie. En ik vind de oosterse filosofieën ook interessant.

Ik zoek dus een informatiebron die wat toegankelijker is, bijvoorbeeld ook goed de verschillende begrippen uitlegt en dat concreet weet te maken. En bij voorkeur ook het verschil uitlegt tussen de verschillende filosofieën, maar ook de overeenkomsten benoemd.

Neem bijvoorbeeld een begrip als monisme en een filosofie die ik nu interessant vind non-dualiteit. Is non-dualiteit hetzelfde als het monisme? Nee, dat is het niet. Monisme betekent namelijk eenheidsleer en non-dualisme is een eenheidsleer uit India. Zo zijn er wel meerdere filosofieën waar het monistisch denken gedeeltelijk of geheel in zit verwerkt.

Een informatiebron die ook op dit soort vragen een duidelijk antwoord kan geven.

Het artikel over filosofie op Wikipedia is overigens iets wat goed in de richting komt van wat ik bedoel.

Toegevoegd na 14 minuten:
Het gaat mij er vooral om middels zelfstudie de basisvaardigheden te ontwikkelen of de basisbegrippen te leren om de verschillende filosofieën te kunnen begrijpen. Om dus een goede basis voor mijzelf te kunnen neerleggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

Probeer het eens met dit boek:

De verbeelding van het denken'

Geïllustreerde geschiedenis van de westerse en oosterse filosofie

Jan Bor en Errit Petersma