Wat is de waarde van verhalen?

Waarom zijn verhalen zo belangrijk voor ons?

Toegevoegd na 4 minuten:
en wat is het gevaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
3.3K

Het beste antwoord

Verhalen waren een goede manier om kennis over te dragen. Het is veel makkelijker een spanned verhaal te onthouden over de heldhaftige Willem van Orange die de spanjaarden het land uit heeft gejaagd dan exact de feiten op te stampen. Hetzelfde klopt bij liederen. Mijn oma bijvoorbeeld heeft nooit geleerd om te lezen, dus voor haar waren verhalen heel belangrijk.

Daarnaast bieden zeker oudere verhalen vaak ook een kader met normen en waarden (neem bijvoorbeeld de verhalen in de bijbel of sprookjes).

Tegenwoordig zijn veel verhalen verpakt in films en games. Dit heeft als effect dat er veel meer verhalen zijn en mensen dus steeds minder hetzelfde referentie kader hebben.

Het gevaar van verhalen is dat mensen deze te serieus nemen. Dit kan zich uiten in het zoeken naar een schatkaart die niet bestaat. Maar ook bijvoorbeeld dat bijna elk sprookje eindigt in 'en ze leefden nog lang en gelukkig' terwijl dit in het echte leven bijna nooit voorkomt. Mensen kunnen hierdoor het gevoel krijgen dat zij benadeeld worden. Want iedereen in deze verhalen heeft wel een gelukkig leven, krijgt uiteindelijk wel wat ze heel graag willen enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het goed dat je ook de verhalen uit games hebt meegerekend. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
Dat is ook het gevaar dat ik zie, men vergeet dat het verhalen zijn.

Andere antwoorden (8)

Met goede verhalen kun je je identificeren. Ze geven je soms houvast om beter met de werkelijkheid om te kunnen gaan of die te accepteren. Ze kunnen je een gevoel van thuis te zijn geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je leert er soms van om niet dezelfde fouten te maken. Nu kun je er uit halen wat goed voor je is maar je leert sommige dingen ook van de andere kant te bekijken.Ik vind het ook weer heel fijn om te horen/lezen dat ik met dingen niet alleen sta en het heel normaal is om over iets op een bepaalde manier te (mogen) denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij persoonlijk zijn verhalen essentieel. Zonder verhalen ga ik dood. Ik kan vaak niet zoveel, en dan is lezen een uitkomst.
Ik vind het zalig om op reis te gaan door het leven, in een boek.
Ik hou van kinderboeken, van romans, van informatieve boeken, alles wat een verhaal vertelt over het leven, over HOE te leven, over alle interessante avonturen van de wereld.

De waarde ligt voor mij in de emotionele ontwikkeling die je doormaakt als je al die verhalen leest. (en evt vertelt!)

Ik heb zeer veel verhalen gelezen en de persoonlijke ontwikkeling die daaruit voortkomt is het meest positief.

En daarin schuilt ook meteen het gevaar. Zelfontwikkeling.
Dat is zelden iets wat plaatsvindt zonder slag of stoot! Leren over jezelf is moeilijk soms!
En als je je ontwikkelt, ga je je anders voelen, en anders denken, dat is soms een gevaar. :-))

Dat gevaar neem ik voor lief!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat gevaar meevalt doordat je blijft doorlezen, dan trekt het volgende boek je er (indien nodig) wel weer uit, of schaaft het een beetje bij.
Is dan de beste bescherming tegen het effect van een verhaal een nieuw verhaal??
Verhalen zijn voer voor je fantasie, maar ook verrijkingen van je kennis en verbreding van je horizon zonder alles zelf mee te hoeven maken. Lezen is vakantie in je hoofd.
Er zijn zo veel soorten verhalen, dat je daar bijna onbeperkt uit kunt putten. Ik zou me werkelijk geen leven zonder verhalen kunnen voorstellen. Sommige blijven je je hele leven bij, andere zakken weer weg in de totale hoeveelheid, thema's keren terug, ze bieden stof tot nadenken en voeden je moreel en ethisch besef. Niet voor niets vertellen mensen elkaar al verhalen zolang ze kunnen communiceren. En als we onze verhalen verliezen, is dat volgens mij het einde van de menselijkheid.
Geen mens kan zonder voedsel, water of lucht, maar ik denk dat ook geen mens zonder verhalen kan. Ze zijn voer voor de geest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op onderstaande website staat het volgende over verhalen vertellen:
Vertelde verhalen hebben de eigenschap om te ontroeren, te amuseren, ervaring over te dragen en de eigen geschiedenis door te geven. Vertellers doen dat direct, persoonlijk en effectief. Vertellen is een interessante, interactieve vorm van communicatie.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het lezen.

De eerste link geeft veel achtergronden over het vertellen van verhalen. Via de tweede link (naar de Verhalenbank) kun je zoeken naar historische en hedendaagse sprookjes, sagen, legenden, moppen, raadsels en Broodje Aap-verhalen.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verhalen stromen en meanderen als rivieren. Soms stromen ze breed, soms smal. Nu en dan dan zijn ze existentieel en gaan ze heel diep, dan weer blijft het meer aan de oppervlakte. Wat voor verhaal het ook is, het is een verhaal van hun leven dat ze vertellen op het moment dat ze met mij in gesprek gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft een gezonde nieuwsgierigheid naar gebeurtenissen.
Bij het luisteren kun je eigen fantasie laten werken en zelf een eigen invulling geven aan het verhaal
Bovendien komt er ook nog de sfeer bij die de verteller oproept, zeker als hij/zij de vertelkunst verstaat
Het "gevaar" is dat een verhaal totaal uit zijn verband gaat omdat de verschillende vertellers steeds hun eigen versie vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sommige verhalen zijn belangrijk voor ons omdat die vroeger geschreven zijn en zo ons info kunnen geven over het leven van toen.
dat zijn verhalen die wetenschappelijk belangrijk zijn.

maar je hebt ook verhalen die belangrijk zijn voor bepaalde mensen omdat die emotionele waarde voor hun hebben.

verhalen kunnen ook belangrijk zijn voor de ontwikkeling van mensen (vooral kinderen).
verhalen kunnen de fantasie van kinderen verbreden, wat vaak erg belangrijk blijkt.

er zijn vast wel meer dingen aan verhalen die belangrijk zijn, maar dit zijn de drie punten die ik zo uit mijn hoofd wist.