Is het niet geloven in God hetzelfde als geloven dat er geen God is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er maar helemaal vanaf welke definitie je hanteert voor het woord "God".

Antwoorden (9)

Ha, die Lotus;

Nee hoor, er zijn genoeg mensen die wel geloven in een opperwezen of hogere macht, maar de god van het christendom verwerpen. Of die een gewoon andere naam geven natuurlijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet noodzakelijk, maar vaak wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt is hetzelfde...
Maar geloven brengt je niets.. Weten brengt je wel verder...

en als je weet dat God bestaat, dan leeft die in je... Als je gelooft dan geloof je het wel...

Maar het is hetzelfde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een agnost weet niet of er een god bestaat en gelooft er dus niet in, maar hij beweert niet dat er geen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zo is het.
Niet elke god is de god waarin jij gelooft oftewel jouw god is wellicht voor andere mensen een andere god.
Voor mij bestaat er misschien een wezen dat je een god zou kunnen noemen.
Maar helemaal zeker is dat niet voor mij.
Ik geloof niet in jouw god dus, maar wellicht is er wel een, ik weet het niet zeker..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmm, da's een lastige. Als gelovige kun je namelijk ook wel eens 'niet geloven in God'. Wanneer je alles tegenzit bijvoorbeeld of wanneer je iets ergs meemaakt. Maar dan geloof je (als christen) niet meer op Zijn woord en Zijn beloftes. Het feit dat je daarom wel eens boos op Hem kunt worden en uitschreeuwen: Ik geloof U niet meer! (want dat mag ook als je christen bent ;-) ), zegt dan eigenlijk wèl weer dat je nog wèl gelooft dat Hij bestaat.

Als je gelooft dat er geen God is dan kun je natuurlijk in deze context ook niet "niet in Hem geloven". Maar tegelijkertijd zeggen mensen die niet geloven dat er een God bestaat òòk vaak dat ze "niet geloven in -een- God".

Dus het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt of het hetzelfde is of niet ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Als je gelooft dat er geen god is, geloof je dus ook dat mensen die wel gelovig zijn op een bepaalde manier hun tijd verspillen met bidden en geloven in een god die niet bestaat.
Als je niet gelooft in god, is dat minder verstrekkend. Je zegt daarmee niet of er al dan niet een god IS, maar alleen dat JIJ niet in hem gelooft. Het heeft dus geen implicaties voor anderen, alleen voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Je kan best niet in god geloven, maar wel geloven dat er een god is, bv Shiva. Dit is weer zo'n taalgrapje. geloven in God heeft in normaal taalgebruik een andere betekenis dan geloven of er een god is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn geval wel ja! Maar er zijn vast ook twijfelaars!