In welke context plaatste Friedrich Nietzsche het woord "ubermensch" voor het eerst?

Volgens de Spits van vrijdag 03-02-2012 heeft Friedrich Nietzsche het woord "ubermensch" bekent gemaakt. Echter plaatste hij het in een hele andere context als de Nazi's en de Neo-nazi's.

In welke context gebruikte hij dit?

Toegevoegd na 7 minuten:
P.S. In het artikel is kopstokken natuurlijk kopstukken. Zelfs bij de kranten hebben ze moeite met spellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
1.3K

Het beste antwoord

Nietzsche meende dat de mens van nu slechts een schakel is, een ontwikkelingsfase tussen een dier en de übermensch die we eigenlijk bedoeld zijn te worden: een boven alle irrationaliteit staand groots wezen. In zijn boek "Also sprach Zarathustra" schrijft Nietzsche: "de übermensch staat tot de mens als deze tot de aap" en "de mens is een koord gespannen tussen de übermensch en het dier". Men zou daarop de conclusie kunnen trekken dat Nietzsche bedoelde dat in de mens van nu de spanning tussen het "dierlijke" en "bovenmenselijke" voelbaar is.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij Nietzsche is de übermensch diegene die zich losmaakt van het systeem en zelfstandig in het leven staat.

Toegevoegd na 50 seconden:
Iemand dus die zijn eigen moraal formuleert en zich niet conformeert.