Kan de zin van het leven d.m.v. wetenschap worden ontdekt?

Al vanaf de begin van de mensheid zijn mensen op zoek naar de zin van het leven. De visies zijn uiteenlopend en de methoden om daar achter te komen ook. Nu vraag ik mij af of het wetenschappelijk gezien mogelijk is om daar een antwoord op te vinden. Zo ja, hoe? Zo niet, hoe kom je er dan achter of de zin van het leven bestaat en wat dat is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
1.3K

Antwoorden (6)

Het leven heeft geen zin.
Wij zijn met een heleboel soorten bestaansvormen op een bolletje in het heelal.
Een bestaansvorm, mens of dier of plant, meer of minder maakt niets uit.
Daar kan geen wetenschap iets aan veranderen.

En daarom hebben mensen allerlei godsdiensten en goden en spirituele zaken bedacht, die er voor moeten zorgen dat het nog ergens op lijkt, of dat het ergens
naar toe gaat.
Want dat willen we eigenlijk wel: een zinvol bestaan.

Dus voor veel mensen mooi als je in zoiets kan geloven en dat het leven dan een doel krijgt.
Zoals als eeuwige vrede, of de hemel, of iets anders onduidelijks.

Maar waarom eigenlijk?

Wij weten het niet. Maak er maar wat van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Tja, hier moet ik het toch even mee oneens zijn. Of het leven op zich wel of niet zin heeft staat nog te bezien. Wat je niet weet dat weet je niet. Bovendien, ik vindt het leven leuk, dus heeft het voor mij zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rose, je leven heeft voor jou misschien/hopelijk wel zin, maar in een groter opzicht niet. Tenzij je het vanuit een geloofsopzicht bekijkt. In dat opzicht is de zin van het leven om een godheid te aanbidden. Maar zingeving op zich is al een menselijk uitvinding. Er is nu eenmaal niet zoiets als de zin van het leven.
rose
12 jaar geleden
Het is er nu eenmaal niet is niet bepaald een sterke argumentatie. Het gaat er mij niet om te beweren dat er een betekenis of een doel achter het heelal/het leven zit, ik wil slecht beweren dat we ook niet met zekerheid vast kunnen stellen dat het er niet is. Zoals ik al schreef, wat je niet weet, dat weet je niet. Accepteer dat gewoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, je weet ook niet of er een flying spaghetti monster is :p en ik weet ook niet of er eigenlijk groene mannetjes in mijn maag leven.
rose
12 jaar geleden
Precies, het heeft dus ook weinig zin om te zeggen dat je wéét dat er géén flying spaghetti monster bestaat. Tenzij je het dermate precies definieert dat zijn bestaan falsifieerbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan kun je geen enkele metafysische uitspraak ontkrachten. Da's het probleem met dergelijke uitspraken, je kan alles poneren, als het maar niet falsifieerbaar is.
rose
12 jaar geleden
Een uitspraak die niet te falsifiëren is kun je weliswaar niet ontkrachten door er de onwaarheid van te bewijzen, maar ze heeft wetenschappelijk ook geen enkele waarde. In feite is de uitspraak al ontkracht doordat ze onbewijsbaar en niet te falsifiëren is. Maar als van A onmogelijk te zeggen valt of ze waar of onwaar is, dan is het zinloos (en eigenlijk onjuist) om te beweren dat A onwaar is. Uit (A V ¬A) volgt niet automatisch ¬A
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar als A niet falsifieerbaar is, dan is A géén wetenschappelijke stelling. En bijgevolg pseudowetenschap of bovennatuurlijk. Bvb: psychoanalyse of het geloof in een hoger wezen.
Volgens jou zou je dus elke niet-falsifieerbare stelling mogen geloven? Ook als zo'n stelling willekeurig door iemand wordt geponeerd, dan moet je er van uitgaan dat het waar kan zijn, juist omdat het niet falsifieerbaar is? Dat vind ik een nogal onkritische houding.
rose
12 jaar geleden
Het gaat niet om mogen geloven (iedereen mag overigens geloven wat hij/zij wil), het gaat erom dat het niet zinvol is te beweren dat A niet waar is. Het maakt niet uit of je gelooft dat A waar is of je gelooft dat A onwaar is, het is beiden niet meer dan een geloof, omdat het niet te bewijzen is. Het is dus niet zinvol om het ene of het andere te geloven, vanuit een logisch/wetenschappelijk standpunt.
rose
12 jaar geleden
Denk jij dat er alleen maar dingen kunnen bestaan die falsifieerbaar zijn?
Bedoel je nu met zin betekenis, of doelgerichtheid? Of nog weer iets anders? We weten niet of het leven zin heeft, we weten niet eens wat we precies met de zin van het leven bedoelen.

We weten dus ook niet wat we zoeken en dus is ook niet te bepalen of het antwoord op de vraag langs wetenschappelijke weg kan worden gevonden.

Er is in ieder geval nog geen steekhoudend bewijs dat de zin van het leven niet langs wetenschappelijke weg kan worden gevonden. De kwestie ligt dus nog open.

Overigens, ik vind het leven tamelijk leuk, dat geeft mijn leven al zin. Mijn leven is zijn eigen betekenis én zijn eigen doel.
12 jaar geleden
Nee, wetenschap kan enkel de oorsprong van leven weergeven. De zin in het leven moet je zelf invullen. De mens is het enige leven die "zin" nodig heeft. Waarom gaan werken? Voor geld. Waarom studeren? Voor een diploma. Waarom leven? Tja, helaas is de natuur volledig willekeurig. Enkel de mens heeft zin nodig. Daarom moet je zelf zin geven aan het leven. De mens is zelf zingever.

Maar even explicieter over de wetenschap. De zin van een levend organisme (mensen, planten, insecten,...) is zodat de genen (het DNA) zich kunnen voortzetting. Bijgevolg is voortplanting het natuurlijk doel van het leven. Maar wat is de zin van het DNA voortzetten? Dat antwoord zou de wetenschap héél misschien kunnen geven. Maar dan zou men een antwoord moeten kunnen vormen waarom levende materie überhaupt noodzakelijk (beter dan dode materie) zou zijn. En dat lijkt me heel moeilijk, zo niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zin van het leven is; er een beetje zin in hebben.

da s volstrekt niet wetenschappelijk te ontdekken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat leeft is parasiterend, ook de mens.
En probeert de soort steeds sterker te maken door middel van kennisoverdracht.
De zin van leven is dus kennisoverdracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij [of men] 'wetenschappelijk' kan beschrijven wat 'zin' is, dan lukt dat prima. Het probleem met dit soort vragen is dat het onmogelijk is om een sluitend antwoord te vinden aangezien de vraag niet eenduidig is.
Dus er achterkomen wat de zin van het leven is, is antwoord geven op wat zin is.