Wat is vertrouwen?

Vertrouwen in jezelf of in anderen, je hebt het nodig om doelen te verwezenlijken. Maar wat is vertrouwen precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.8K

Het beste antwoord

Vertrouwen is dat je merkt dat mensen om je heen het menen met jou.En oprecht met jou omgaan.Zonder dat je merkt dat iemand jou bedonderd .Afspraken nakomen en naar jou luisteren .Als iemand iets in vertrouwen jou verteld en je kunt het voor je houden,dan weet je dat jij je zelf kan vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het is die positieve instelling dat je er niets aan hoeft toe te voegen of ervan af te halen... Dus is in feite overgave en geen actie ondernemen om er wat aan te veranderen...

Het te nemen zoals het komt, dat is vertrouwen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Acceptatie zonder dat je het verder onderzoekt.
14 jaar geleden
Als je gelooft in iemands goede trouw en eerlijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertrouwen is... je volledig ontspannen met gesloten ogen van een afgrond laten storten. Of je nu zal gaan zweven op de wind, opgevangen zal worden door een vangnet; jij geeft je er volledig aan over, ongeacht het risico. Voor jou bestaat er geen risico. Voor jou bestaat enkel het fijne gevoel van het vallen zonder zorgen, misschien wel het beste gevoel dat er is.

Vertrouwen zegt niet zo zeer dat er niets mis kan gaan; dat jij geen fouten kan maken, dat je vriend niet bij je weg zal gaan, dat je je doelen misschien niet (direct) bereikt... Maar dat je erop vertrouwt dat zelfs áls er iets misgaat, het goed zal komen.
Je geeft de controle uit handen. Je hebt het niet nodig om steeds gepaniekeerd rampen te voorkomen; want je vertrouwt erop dat het goed zal komen.
Niet dat het goed zal gáán; maar dat het goed zal kómen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertrouwen is iets uitspreken en waarna je het daarna kan vergeten.
Dus:
Ik krijg werk
Die opdracht lukt
Het weekend van het uitje is een prachtig weekend.
Ik vind precies diegene die bij me past.

Uitspreken hoeft niet. Dit kan ook in gedachten.
Het is een innerlijk weten, van iets wat goed is of goed komt.

Vooral het loslaten is belangrijk. Ook tijdsfactor loslaten hiermee, dat is helemaal niet belangrijk, nee... echt niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iemand vertrouwt dan is dat onvoorwaardelijk.
Dus geen achterdocht en je volkomen op je gemak voelen en veilig weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertrouwen is: geen vragen stellen (bij jezelf) naar aanleiding van iemands handelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertrouwen is niet iets dat zomaar uit de lucht komt vallen.Ik denk dat het te maken heeft met je eigen engagement.Als je door vele mensen gekend en geliefd wordt dan kan je erop vertrouwen dat die mensen het beste met je voor hebben, je zelfvertrouwen is dan groot, je vertrouwen in de anderen ook.Als je goeie vrienden hebt zien doodgaan heb je zelf ook vertrouwen in de dood want je gaat de weg die zij ook gegaan zijn.Vertrouwen heeft alles te maken met inzet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertrouwen betekent dat je je eigen controle kan loslaten, en een ander de kans/mogelijkheid/gelegenheid geeft om dingen te doen die volgens jou en de ander gedaan moeten worden.