Wie zijn ANI, AÏN en GOD bij het religieus verhaal ''De koning, de wijze en de nar'' van Shafique Keshavjee?

Ze komen in de dromen van deze 3 personen voor.

In de droom van deze 3 personen schrijft een Hand telkens een zin op:

droom van de koning: ''Evenals de maan moet je volk sterven.'' ondertekend met: ''ANI''

droom van de wijze: ''Evenals het volk moet je koning sterven.'' ''AÏN'' postscriptum: ''Zoek de speld en je zal leven.''

droom van de nar: ''Evenals de koning en de wijze moet ook jij sterven.'' ''GOD''.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de schrijver opgezocht, helaas heb ik geen bezit van het boek, lijkt mij wel een interessant verhaal, die op parabolische wijze uitdokkert wat religies inhouden, en de vorm van hun wijsheid.

Het beste antwoord

Ik ken deze verhaal niet maar vanuit de joodse mystiek wijsheid de kabbala kan ik het volgende antwoord geven:
Alle drie zijn hetzelfde.
Het zijn drie aspecten van de schepper:
ANI betekend IK in het Hebreeuws, het betekend de aspect van het goddelijk in de mens.
AIN betekend NIETS in het hebreeuws, en betekend oneindig of zonder vorm ook geen beperking, het is de aspect van "alles is een" zonder grenzen.

God is de derde aspect - natuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+