Kunnen 2 verschillende mensen het op alle fronten met elkaar eens zijn?

Iedereen heeft ergens wel een mening over. Of een vooroordeel. Kunnen 2 mensen, 2 verschillende individuen, oprecht geen meningsverschillen hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.6K

Het beste antwoord

statistisch gezien mogelijk maar in de praktijk nog nooit voorgekomen

Stel je voor je meet het op 500 meningen dan zou het natuurlijk wel kunnen dat je alle 500 hetzelfde denkt en het kan ook met 1.000.000 of meer maar het kan altijd hoewel het onmogelijk is om iemand te vinden die hetzelfde denkt als jij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De kans is heel klein dat twee mensen precies hetzelfde over alles denken. Theoretisch lijkt het me mogelijk (ik kan niet meteen een leuke contradictie bedenken), maar in de praktijk denk ik niet dat het voorkomt.

Ken je een stel dat beweert (/twee individuen die beweren)nooit een meningsverschil te hebben? Ze kunnen ook bedoelen dat ze geen punt van een verschil van mening maken. Meningsverschillen associeren mensen vaak met ruzie. Sommige mensen kunnen echter prima met elkaar door een deur, zonder ooit echt ruzie te maken over verschillen van mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan alleen als beide mensen totaal objectief zijn. Omdat het genoemde een utopische visie is (onbereikbaar ideaalbeeld) zullen beide individuen dus enige mate subjectief zijn. Dit houdt o.a. in dat ze beïnvloed worden door hun standplaatsgebondenheid - dit is nooit hetzelfde voor tweede individuen.

Conclusie: nee, dat kan niet - zelfs niet theoretisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze mogen op dat moment over dat onderwerp geen meningsverschil hebben, maar dat betekent niet dat ze "op alle fronten" eens zijn. dit kan dus inderdaad zelfs theoretisch niet. en geen enkele zgn gedachte-experiment reële situatie volledig kan weergeven dwz je kan überhaupt niet alle mogelijke factoren (zonder uitsluitingen) in kaart brengen om in zo'n simulatie werkelijk kunnen testen. realiteit is er te complex voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 als ik er een kon geven ;-)
Ja dat kan... Maar hoeft niet altijd synchroon te lopen, dan is er nog sprake van een relatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want de meeste waarheden hebben twee kanten. Wetenschappers zijn het over weinig dingen eens zelfs al hebben ze beide de zelfde studie en specialitiet gekozen. Hun meningen zijn objectief (want wetenschappelijk) maar nog steeds anders.
De een kan iets blauw vinden terwijl de andere het als grijs ziet.
Smaken verschillen ook nog eens.
Zelfs binnen een politieke partij zijn verschillende meningen, terwijl ze allemaal voor dezelfde ideologie werken.
Of er 2 mensen op de wereld zijn die precies de zelfde mening over alles hebben is niet na te gaan: er zijn te veel mensen, te veel meningen, te veel omstandigheden en te veel onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet, en gelukkig niet. Want als mensen het op alle fronten met elkaar eens zijn is er geen ruimte meer voor een stevige discussie. En van tegenovergestelde meningen kun je toch weer wat leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het wel met elkaar eens worden. Wie zijn mening nooit veranderd heeft nooit wat geleerd. Ik denk dat het dus wel kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op alle fronten der defenitie niet, daar is de mens te comple en uniek voor. wel kun pragmatisch het met elkaar eens zijn en niet dezelfde overtuiging delen of andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig ken ik iemand die op vrijwel alle fronten dezelfde mening heeft als ik. Dat is eng en zorgt vaak voor saaie gesprekken. Ik weet wel zeker dat het oprecht is. Maar voordat je er achter bent of dat werkelijk OVERAL over zo is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kans lijkt me vrijwel nihil.
Maar...mocht het wel zo zijn, dan lijkt me het de meest saaie vriendschap ever!