Stel, je verbeterd jezelf met robot armen waardoor je sterker word, Of ogen met beter zicht. Ben je dan nog menselijk?

Bij filosofie vroeg de leraar de volgende vraag:
Stel, je verbeterd jezelf met robot armen waardoor je sterker word, Of ogen met beter zicht. Ben je dan nog menselijk?

En tjaah... Ik ben niet heel erg goed in filo dus vraag ik om hulp :P

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

Menselijk hé? Niemand is zo menselijk als een mens zelf, want welk mens zou zich willen voelen als een niemand?
Een mens is alleen niet meer menselijk, als zijn lichaam niet meer leeft.

Is een mens gewillig om zich te verbeteren? Jazeker, de mens voelt dat 'hij' bekeken is op zijn tekortkomingen. Denk aan; Prestaties, doelen, vooruitzichten. Dit noem je waaraan hij werkt, en zo waarneem je zijn wil. En een wil is zo juist kenmerkend aan een mens. Veranderingen aan zijn lichaam
assemblerren maakt een mens niet minder menselijk, vooruitstreven doet een mens, door een wil en een zicht, als je jezelf zou verbeteren met een arm of een oog, maakt het je geen God. Zulke veranderingen, zijn specifiek gericht op kracht en beter presteren. Zoals in sport; Nieuwe aerodynamische schaatspakken, zwempakken, polsbandjes die de hartslag meten. Ben benieuwd wat je leraar daar van vindt?

Goede filosofische vraag; Maar het uiterlijk aan de mens verschild per ieder. Door gevoel en geweten en verstand bepalen wij onze perceptie, als minstens één van deze drie weggelaten worden, dan kan ik het, volgens mijn eigen perceptie, geen mens meer noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ja en nee dan ben je een cyborg. gedeeltelijk mens gedeeltelijk robot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat je nog wel menselijk ben, aangezien de basis van het mens zijn (leven, nadenken, ademen etc.) je nog gewoon kan doen. Alleen wordt jij 'uitgebreid', wat dus inhoudt dat je sterker ben.

Ik zag toevallig laatst een filmpje over een man, die een oog had verloren en daarin een camera had gestopt. Hij noemt zich nu The Cyborg :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je emoties hebt, zelf kan redeneren en een ziel hebt, dan blijf je mijns inziens altijd menselijk ook al is 3/4 aan je lichaam verbouwd, ben je krachtiger dan voorheen en kan je scherper zien dan een havik, je bent nog steeds menselijk. En ik denk dat jouw leraar daar op doelt.

Wat maakt een mens menselijk? We zijn immers gewoon zoogdieren.
Echter ons bewustzijn en in staat om te redeneren met emoties, dat maakt ons menselijk en maakt het verschil tussen andere zoogdieren. Een cyborg arm, neemt dat die eigenschappen weg? Nee.

Wat jij aangeeft zijn hulpmiddelen. Die gebruiken we al jaren. Niet zo effectief, of complex zoals jij in jouw vraag zet, maar een kruiwagen is ook een hulpmiddel. 1000 jaar geleden hadden ze ook afgevraagd of je wel menselijk was als je dit had uitgevonden en kilo's meer kon verslepen dan iemand zonder kruiwagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u. Ik had al een vermoeden dat je in die hoek een antwoord zocht. Graag gedaan.
ja dan ben je een mensen robot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er maar aan in welke context je het plaatst.

Soms worden mensen bijv. al niet meer menselijk genoemd als ze, volgens anderen, verkeerde ideeën hebben.

Als je het op een andere manier bekijkt verbeteren we onszelf al door kleren aan te trekken. Iemand zonder zal het in december een stuk lastiger overleven als iemand met en van nature hebben we geen kleren.

Dat... kan je ook weer omdraaien door bijv. te zeggen dat wij kleren aantrekken, dieren niet en dat dat ons juist menselijk maakt.

In principe kunnen wij ook niet met 100KM/u reizen, maar toch doen we het met aanpassingen (trein, auto, etc) wel.
We kunnen ook niet vliegen, maar met een vliegtuig lukt dat ook.

Vervolgens kan je je dan afvragen of iemand die met robot-benen 100KM/u haalt heel veel verschilt van iemand in een auto, beide zijn enkel mogelijk met aanpassingen.

Zelf... zou ik de grens trekken als je iemands hersens/geest/gedachtes kunstmatig gaat veranderen.
Maar... stel je voor dat je iemand met geheugenverlies zou kunnen helpen door er... een SD-kaartje in te steken ?

Da's een beetje het vervelende (en tevens leuke) van Filosofie, je kan er alle kanten mee op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm.. dan krijg je eerst de volgende vraag: wat maakt menselijk?
En ik vind niet dat robot armen er voor zorgen dat je niet meer menselijk bent.
Je hebt immers nog menselijk bloed, en menselijke organen.

IK zou antwoorden: Een mens blijft altijd menselijk. Ook al bestaat het voor 80% uit robotonderdelen. Je zegt dan nog steeds; dit is een mens met robot onderdelen, en niet dit is een robot met mensonderdelen, want die mens-onderdelen vormen 1 geheel, de mens.

Toegevoegd na 52 seconden:
Makkelijker gezegd:
Je hebt altijd een bepaald ras toch ;)
En wij zijn de mensen.
Ook al heb je robotonderdelen, dan zijn wij niet ineens een robot, want wij stammen af van de mensen ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldige vraag, waar al veel filosofen zich over gebogen hebben. Ter geruststelling (of juist niet?): er is geen goed of fout antwoord. Het beste antwoord is dat, waar je zelf over nagedacht hebt.
De vraag die je kunt stellen is: wat maakt een mens menselijk? Of, scherper: wanneer houdt een mens op, mens te zijn?
Is dat een kwestie van lijf (dus: als meer dan 50% uit robotdelen bestaat is het geen mens meer)? Of ligt het aan 'gedachten' (maar wat zijn dat dan en heeft een hond die dan niet)? Of is het de ziel (maar wat is dat dan en waar zit die, kun je die vervangen door robotparts)? Of iets anders? Wat vind jij?
Wat dacht je van: als je deel voor deel je lijf zou vervangen door lichaamsdelen van Piet, wordt je dan Piet en zo ja, wanneer? Of, kijk maar eens naar de film 'the fly'; is hij een mens? Een vlieg? Een vlens, een mieg?