kan het zijn dat er op dit moment vroeger terug ook geleefd word??

een beetje lastig om te begrijpen maar ik dacht na en ik denk meestal moeilijk

zou het kunnen dat op dit moment 100 jaar terug ook geleefd word..

en als je doodgaat je bijv terug in de tijd geboren word en het verleden dan aanpast en dat het heden daar dan niets van in de gaten heeft??

ik hoop dat jullie het nog snappen :D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is een goede theorie en een vraag waar verschillende meningen over bestaan dus waar niemand antwoord op kan geven.. het is trouwens ook een veel over gefilosofeerde theorie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar wat nou als het niet is dat het dan ook in de toekomst anders gaat maar dat er weer een nieuwe toekomst ontstaat zeg maar snap je??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeeeeeele leuke filosofische GV Thessa! +
Alles kan, maar nou nog de bewijzen hè ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarom vind ik het juist geen goede vraag, je kan toch ook zelf bedenken dat dit niet zomaar bewezen kan gaan worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Noukkkkk: daarom staat-ie bij filosofie: er kan dus over gefilosofeerd worden. In de vraag staat ook niets over "bewijzen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat klopt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap je vraag en je moet eens de films "Back to the future " kijken, erg geinig en gaan over waar jij het nu over hebt..( als je me nog snapt dan.. )

Het beste antwoord

Moeilijk denken is juist leuk en heet filosofie. Echter dit soort zaken als jouw voorbeeld, zal je met de kennis die we vandaag de dag hebben, nooit achter komen.
Tijd is een relatief begrip zeggen ze. En ja, het is mogelijk dat een andere tijdsfase naast de andere loopt. Einstein heeft zich hier ook mee bezig gehouden.
Maar theoretisch, als er een verandering in het verleden zou plaats kunnen vinden, merk je er niets van in de toekomst. Want de gevolgen van toen, vormt de toekomst.
Als je terug in de tijd zou kunnen gaan, en Hitler werd in 1941 vermoord, zou hij nu gezien worden als de redder van het Duitse volk en dat hij helaas vermoord is.

Nog zo eentje, stel dat een baksteen leeft, maar deze levensvorm is zo traag, dat wij als mens het niet kunnen waarnemen. Eén mensenleven is voor een baksteen nog geen milliseconde. Zou er dan ook leven om ons heen kunnen bestaan die sneller gaat zoals de verhouding van de mens tot een baksteen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij snapt me :D

Andere antwoorden (6)

Ja dat zou kunnen maar wij kunnen het nooit waarnemen met onze 5 zintuigen.
Als onze universum bestaat in een veld van puur bewustzijn zoals sommige theorien sugereren dan bestaan tijd en vorm ook niet en is alles een.
In dat geval zou het verleden heden en toekomst een geheel vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ als ik die mocht geven!! een mens kan dit niet zien, dat kan een mens niet "bevatten" (als je dit niet begrijpt kijk flatland!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja "bevatten" is een goed woord. Het is buiten ons vermogen om oneindig dus zonder vorm te bevatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja net als "niks" met scheikude, dat zijn allemaal dingen die veel mensen niet lijken te willen accepteren, maar die kunnen het met geen mogelijkheid bevatten..
Nee, bij reïncarnatie zal je opnieuw worden geboren in een nieuw leven. Dus die in de toekomst geboren zal worden.
Terug in de tijd kan hiermee niet.

Het kan wel zo zijn geweest dat jij een leven had die 100 jaren geleden werd geleefd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach welja... wellicht kan alles.
Misschien bestaan er parallelle universums, waarin de tijd zich elk moment splitst. Dan zou ieder moment in het verleden en in de toekomst ergens bestaan... dus zijn er oneindig veel versies van jou, die elk hun eigen pad in de toekomst/verleden leven...
Als dat waar is, zou alles dus kunnen :)

Toegevoegd na 12 minuten:
snap je het nog? :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw theorie zou opzich best kunnen kloppen afgezien dat weinigen het zullen geloven laat staan begrijpen.
Mar er is genoeg ruimte voor niet dan?
Ik bedoel als je eeuwig door de ruimte kunt gaan met een onkenbare snelheid zal er vast nog wel ergens leven zijn dus waarom niet met verschillende universums van deze wereld?
Kristal
12 jaar geleden
ja precies, en dat we gewoon alleen dit universum ervaren omdat we daar op afgestemd zijn.
Zoals een radiozender, als je afgestemd hebt op 1 zender wil dat niet zeggen dat de andere zenders niet uitzenden. Je hebt in het kort even een complex gebeuren uitgelegd,
+1
Volgens mij zijn er inderdaad parallelle universums,want er is ook zoiets als een Multiversum weet je.

Nou,en daar kan dus een b.v. triljoen aantal andere universums in bestaan met misschien ook wel andere tijdlijnen enzo en dus andere aardes (ook parallel dus) met parallelle mensen e.d.

Dus volgens mij is het allemaal in theorie dan,wel misschien mogelijk,maar het is nog allemaal héél erg moeilijk te bewijzen door de geleerden,want die snappen er ook zelf nog lang niet alles van,k?

Hier heb je ff wat links om op te zoeken,k? :

groetjes,

Dennis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? Waarom nou deze min? De hieronder vermelde links gaan allemaal serieus in op het onderwerp ivm parallelle werelden e.d. en het is gewoon bekend dat grote wetenschappers zich er al mee beig hielden en houden (b.v. David Deutsch,Michio Kaku,Hugh Everett,Alan Guth,om er maar een paar te noemen) De vraagstelster kan op deze links zelf kijken en erover lezen,want het wordt goed uitgelegd en sluit aan bij haar vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uhuh :D
ik geef wel plus :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hee,Thessa, hartstikke bedankt voor je plusje,k? groetjes ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol
Kristal
12 jaar geleden
dikke +1 Beachjongen, mooi antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee,Kristal:
dank je wel..;-) groetjes.....
Kristal
12 jaar geleden
;-)
Zoiets dergelijks is geestelijk waarneembaar in dromen, je kan dan plaatsen, wat niet voor komt. Zoals alles daarin geplaatst oftewel gedefinieerd wordt. Het helpt zeer om het eerst, voor het dromen gaan, het intebeelden. Het kan ook door historische boeken te lezen. Er zullen lessen eruit te vinden zijn, zoals wat je beter kan laten of beter kan gaan doen, het nut van de dingen die je doet te vinden en daaruit voort ook echt tot uitvoer kan brengen. Maar...........

Daarentegen is dit niet waarneembaar in de tijden waarin we nu leven, nog is er ooit zoiets geweest, want niet voor niets vragen mensen af; Hoe is dit ontstaan of dat ontstaan?

Dit is een afdeling hypothese, die dient goed uitgewerkt te worden, zodat het ergens zal eindigen. Je vraagt iets wat ik omschrijf als een soort van tijdslus, waar het altoereikende leven steeds maar herleeft, maar waar is er dan een einde. Zullen wij dan, zoals ik me kan voorstellen, steeds onze fouten, onze mislukkingen, steeds beter kunnen herstellen? Het is niet zo'n hele gekke gedachten. Aangezien mensen weleens een deja vu kunnen krijgen, en zich afvragen: Heb ik dit eerder meegemaakt? Zou die gedachten best eens kunnen oprakelen in ons.

Hoe het dan ook is; Het leven dient de mogelijkheid keuzes te kiezen, zodoende nare gevoelens te strikken, zoals nare gevoelens ons strikken. Een grote aanleiding tot nadenken is het verlies van een dierbare, wat ons aan het nadenken zet, hoe wij ons leven beter kunnen indelen, want een ziel die verdrietig is, maakt eerder wijze beslissingen dan een vreugdevolle ziel, die veel bezit om zich heen heeft, en waarvan volgens diegene niks verloren lijkt te gaan, diegene zou dan verkeerde beslissingen nemen, want al het vertier heeft diegene afgeleid.

Zo'n voorbeeld zet me aan het nadenken dat dit genoeg redernering is, dat deze voorstelling niet waar kan zijn, want mijn moeder die overleden is, is zo levendig in mijn dromen, en als ik wakker wordt is zij er gewoon weg niet, de realiteit is de echte pijn die wordt veroorzaakt, er komt gewoon een einde aan het leven, die wij kennen te leven, want na de dood leef je als geest voort in rust, je kan dan zelfs niet door hebben dat je een geest ben, en uberhaupt leeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha wat grappig dat jij dit hebt, ik heb het vaak met plaatsen! Bijvoorbeeld de Burcht in Leiden. Ik denk dan: '' raar idee.. zoveel jaar terug waren ze hier gewoon aan het vechten en ik drink er een ice tea..'' ..

Om antwood te geven op jouw vraag: Natuurlijk werd er 100 jaar terug ook geleefd!

Als je doodgaat geloof ik dat je de keuze krijgt tussen op aarde blijven als geest om mensen bij te staan, die je liefhebt, of om naar de hemel te gaan en daar af te wachten tot het volgende tijdperk.. Ik hoop overigens dat het hele verhaal dat Jezus terug komt waar is, ik zou dat wel geweldig vinden.

Maar reincarnatie geloof ik niet in.
Wel heb ik wel eens momenten dat ik zeker weet dat ik dat moment al een keer eerder heb beleefd, heel vreemd, of dat een bepaalde plek of geur me bekend voorkomt. Dan denk ik wel eens ben ik hier al een keer geweest?

Maar dan nog, reincarnatie, nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euhh dit was niet mijn vraagding :D ik bedoel ermee dat op hetzelfde moment al nu (dat ik dit typ) bijv 100 jaar terug de tijd zich ook afspeelt en dat de gevolgen daarvan het heden zo verandert dat we niet beter weten :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@zoekende1987, er is nooit gevochten op de Burcht in Leiden. Wel opgericht als veilige verschansing voor de eerste bevolking en handelaren die zich gingen vestigen rondom het gebied van de oude en de nieuwe Rijnstromen. De nederzetting groeide voorspoedig en al snel kwamen er vesten, stadsmuren en singels. Tijdens het Spaans beleg in de 16e eeuw lag de Burcht er werkloos bij. In ieder geval ver van de singels en stadsmuren vanwaar men de strijd eventueel had kunnen strijden maar zelfs dat is nooit gebeurt. De Spanjaarden versperden de toegang tot de stad teneinde de bevolking te laten verhongeren om tot capitulatie over te gaan. Was eigenlijk geen optie want men kende deze tactiek van de Spanjaarden. Na overgave liep het met de bevolking meestal niet best af (moorden, plunderen, verkrachting etc.). Dus mocht je dat gevoel van heldhaftige strijdende krijgsheren op de Burcht hebben als zijnde de naakte waarheid van het verleden dan kunnen wij dit bij deze naar het rijk der fabelen verwijzen!