Hebben we allemaal een "hokjesgeest" en hoe reken je ermee af?

"Wie met zijn hokjesgeest afrekent, kan een Ware Mens worden en het leven volkomen open en spontaan tegemoet treden. Zo iemand is niet bang voor de dood en accepteert alles wat er op zijn pad komt"

(uit: Leyuan, De tuin van het geluk. Chinese filosofische teksten over paradijzen en het geluk)

Maar.... hebben we niet allemaal een cultureel bepaalde hokjesgeest? Hoe kun je er mee afrekenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.2K

Het beste antwoord

Hmm, ik ben het een beetje oneens met meneer/mevrouw Leyuan. Verklaring;

Hokjesgeest bestaat, omdat je een eigen mening hebt. Deze vorm je door de jaren heen, terecht of onterecht, en wordt gedeeltelijk beïnvloed door je opvoeding. Ik heb ook bepaalde gedachten over groeperingen of maak wel eens een standaard grap, maar toch hoor ik vaak dat ik spontaan, makkelijk en zonder zorgen ben. Het ligt eraan wat je eigen instelling is. Als jij al op iemand afloopt van; "zucht, daar heb je er weer één", dan is dat anders dan; "Oh, die lijkt daar en daar op, maar let's give it a shot, je weet maar nooit". En daar zit het verschil; "Je weet maar nooit".

Als je het nooit weet, kan je je nergens op voorbereiden of over nadenken. Je moet gewoon geheel blanko de dag ingaan. Niet denken of iets positief of negatief gaat aflopen. Gewoon je gedachten op een zwart gat zetten; alles kan gebeuren en je ziet maar wat er gebeurt en je accepteert t maar, want veranderen kan je niet. En indien dat wel kan, dan zie je dat wel tegen die tijd. Dus eigenlijk moet je je nergens druk om maken ;)

But hey, it's just my opinion. Er zijn duizenden gedachtegangen hierover ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dan zal de gehele mensheid eerst opnieuw "geschapen"moeten worden! Het zit nu ingebakken in de mens en dat zal niet meer veranderen. Het zou mooi als het kon,maar ik heb daar een zwaar hoofd in!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk mens kijkt naar de wereld vanuit zijn eigen referentiekader. Dat bestaat voor een groot deel uit vooroordelen. Kun je zonder vooroordelen naar de wereld kijken, word je wereld een stuk groter en leuker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik gebruik mijn kennis van NLP om met zo min mogelijk vooroordelen te reageren op mensen en situaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afrekenen met de 'hokjesgeest' is je bewúst worden, dat je zonder kennis van werkelijke inhoudelijke feiten, oordeelt of veroordeelt.

Dit wetende kun je de vaak vooringenomen gedachten en/of 'beschuldigingen' veranderen in werkelijke aandacht, interesse en respect.

Of, met jouw aangehaalde woorden: het leven open tegemoet treden, om een waar mens te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 SCHERP.
Niet, iig nooit helemaal. het is een overlevingsinstinct om de dingen om je heen behapbaar te houden. vaak houd dat in dat je ofwel over sommige mensen ongenuanceerd denkt ofwel generaliseert.

om het te verminderen is alleen de praktijk een goede leerschool, schuw het contact met de mensen uit je eigen hokjes niet en laat de praktijk je leren hoeveel van je oordelen over mensen nou wel en niet kloppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hebben van een hokjesgeest heeft voor en nadelen, als voordeel heeft het dat je een makkelijk overzicht kunt maken van zaken. Zeker als je vervolgens besluit om een aantal van die hokjes weg te zetten omdat die hokjes niet interessant zijn of niet bij jou passen of wellicht niet bij jou leven horen.
Overzichtelijk en rustig,maar helaas erg kort door de bocht!
Want het indelen van mensen in hokjes zorgt dat je iemand of iets bij voorbaat al be- of veroordeelt. En dan loop je een heleboel mis helaas.
Het leven is vol met dingen die we niet kennen, die we niet snappen, maar dat wil niet zeggen dat je het meteen maar weg moet zetten in een hokje,met een wellicht onterecht etiketje erop.
Verbazend hoe leuk de wereld en de mensen zijn als je ze zonder vooroordelen tegemoet treedt, uiteindelijk wordt het leven daar een stuk fijner van.
Alleen moet je daar soms wel extra je best voor doen, want bijna alle mensen zijn opgevoed met denkbeelden en oordelen over hun omgeving.
Ik heb geprobeerd mijn kinderen in dat opzicht "blanco" op te voeden, maar ook zei hebben toch een aantal zaken overgenomen van de wereld om hen heen. En soms hielp het ze even dingen ineen hokje te zetten, dat merkte ik wel, dus misschien kan het soms even niet anders, als je maar open blijft staan voor het feit dat het eigenlijk anders kan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 wijs.
Ieder mens heeft een hokjesgeest, en daar zul je nooit helemaal vanaf komen. Ieder mens past ook in verschillende hokjes. Al naar gelang in welk gezelschap je je bevindt zit je in een ander hokje.
Als je bijv. op de sportclub bent heb je daar een groepje fanatici (hokje) en een groepje dat wil afvallen (hokje) en een groepje dat sport uit gewoonte (hokje).
Ben je echter op je werk, heb je daar mensen die altijd het voortouw nemen (hokje), mensen die meeliften op andermans succes (ander hokje) of mensen die werken voor het geld.
Zo kun je natuurlijk nog wel uren doorgaan.
Zolang je de hokjes maar niet negatief gaat benaderen: "Hij neemt altijd het voortouw, DUS hij zal wel dominant zijn", kan het geen kwaad, want het is ook een bestuderen van de menselijke psyche.