Een eigenbelang hoeft niet ten koste te gaan van een ander. Het ligt er maar net aan vanuit welke definitie je uit eigenbelang handelt. Handel je vanuit egoisme, dan zal dat in de meeste gevallen ten koste gaan van tenminste 1 ander. Handel je uit assertiviteit, dan is dat nodig voor zelfbehoud en hoeft dat niet ten koste te gaan. Een belang heeft altijd invloed op een ander belang, zowel positief als negatief, dit hangt af van de overeenstemming van het desbetreffende belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

nee, dat vind ik niet..soms kies je voor eigenbelang en weet dat het daardoor ook voor de ander beter wordt..of kan worden..
Ook al ziet die ander dat niet altijd direct...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw belang kan in sommige gevallen samen vallen met dat van een ander. Maar in het algemeen zou ik zeggen,ja dat gaat idd ten koste van andermans belang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is omgekeerd: Als je iets ten koste van een ander doet heet dat eigenbelang. Als je iets doet waar een ander ook baat bij heeft is dat altruïstisch. Zelfs als je er zelf per ongeluk belang bij hebt.
14 jaar geleden
Nee hoor, Iemand die in de zorg werkt doet dat vanuit eigen belang, maar helpt daar een ander mee. Dus gaat niet altijd op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'eigenbelang' dan wel vertaald als: bezieling. Zo niet, dan is maar de vraag of 'de ander' ermee geholpen wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt er geld voor, dat is het eigenbelang. Als je inderdaad alleen maar vauit eigenbelang handeld, ben je nooit goed bezig.
Nee hoor, het barst van de win-win situaties.

Bij zero-sum games (sorrie - ik weet geen nederlanse term ervoor) gaat eigenbelang wel altijd ten koste van het belang van een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de vraag willen omdraaien: is altruistisch handelen altijd goed voor een ander?

Altruisme is het jezelf opofferen voor de ander. Bijen die steken om andere bijen uit de kolonie te redden, offeren zichzelf op. Een klassiek en vergaand voorbeeld van altruisme: de bij gaat dood voor een ander!

Hoewel het heel nobel lijkt, is zelfopoffering lang niet altijd goed voor de soort. Een extreem voorbeeld:
Stel, jij en een oud vrouwtje vallen overboord van een schip. Er is maar één reddingsboei en jij geeft die aan het oude vrouwtje. Jij verdrinkt.
Of het nou nobel is of niet, in het geval van altruisme gaat het meer dan eens ten koste van de sterkste, en daarmee ten koste van de soort.

Een belangrijker vraag, al eerder even aangestipt: als je zorgt voor een ander, voor wie doe je dat dan?
Ik ken veel mensen die het prettig vinden om voor anderen te zorgen. Er zijn er ook bij die zich pas goed voelen, als zij een ander kunnen helpen.
Stel dat je voor iemand zorgt, omdat je jezelf daardoor goed voelt. Is dat dan eigenbelang?
Ik zou zeggen van wel, maar een positieve vorm ervan!

Belangen heb je in alle richtingen. Een mens handelt vrijwel alleen als hij daar zelf ook wat bij te winnen heeft. En daar vind ik persoonlijk niet veel mis mee.

Kortom: Nee, eigenbelang gaat niet altijd ten koste van andermans belang. Sterker, eigenbelang is in veel gevallen in het voordeel van het belang van een ander
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het vliegtuig krijg je een instructie wat te doen in geval van nood: voor ouders geldt als het zuurstofmasker omlaag valt doe het dan eerst zelf op en dan pas bij je kind!
Dit druist voor een ouder in tegen alles wat je voelt als eigenbelang en belang van een ander. In dit geval vind je namelijk dat je je kind eerst moet redden en dan jezelf.
Toch is het zo dat je echt eerst voor jezelf moet zorgen om je kind goed te kunnen redden. In het meest extreme geval zou je kind al overleden kunnen zijn omdat jij eerst aan jezelf moest denken, wat ook weer niet de bedoeling kan zijn.... Ingewikkeld vraagstuk dus, denk ik, waar echt wel 2 kanten aanzitten, hangt er helemaal vanaf uit welke hoek je het bekijkt!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenbelang heeft een enorm negatieve lading. Het wordt door de meeste mensen als egoïstisch opgevat.
Eigenlijk is eigenbelang niets meer of minder dan opkomen voor wie je werkelijk bent en werken aan je eigen innerlijke groei. Dat kun je dus alleen maar positief bekijken waar zowel jij, als de mensen om je heen baat bij kunnen hebben.