Kan je geest groeien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat versta je onder geest ? Wn wat versta je onder groei ? Zo is het een beetje te vaag om concreet op te kunnen antwoorden. Ik kan wel een totaal andere definitie van beiden hebben, waardoor een Ja of Nee eigenlijk nergens meer op slaat.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marieen, ik zat daar ook mee maar dat maakt de vraag juist erg goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de geest, je ziel willen noemen.
En ja, die kan groeien.

Het beste antwoord

Ik denk dat je geest al groot is ,alleen ben je nog van veel dingen niet bewust en dat moet wel groeien.Bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je geest is iets ongrijpbaars
en ja die kan groeien , want je ontwikkelt je gedurende je gehele leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het wel, door levenservaring en wijsheid. Je kunt nu hele andere gedachten over bepaalde dingen hebben dan je 10 jaar geleden had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijke vraag omdat we niet eens weten wat nu precies de geest is en waar het zit en wat het is.
Waarschijnlijk is het een soort energieveld direct rond om ons heen.
Of het dan zou kunnen groeien denk ik niet .
Je geest ben je zelf, de rest is de verpakking.
Het bewustzijn van onze hersenen kan wel degelijk groeien door ervaringen in ons leven, door de goede en verkeerde dingen die we doen, door er over na te denken, door te leren van onze ervaringen.
Waarschijnlijk gaat dat allemaal buiten onze geest om.
Maar niemand weet hoe het nu echt zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je "geest" wordt groter naarmate je ouder wordt, totdat je hersenen gaan aftakelen, dan wordt ie weer kleiner.

Dat komt door kennis en ervaring, die groter wordt naarmate je ouder wordt.

Even los van de definitie van de ondefinieerbare "geest"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geest als Ziel kan groeien in bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen vraagt wat is geest, jah pfff wat is groeien? veranderen? wel en niet :) wel omdat alles (=geest,ziel,bewustzijn...whatever) is constant aan het veranderen en niet omdat het in het geheel blijft als het is, onveranderd. als het gaat om materiele aspect dat is er altijd een beweging in ruimte en tijd ten op zichte van waarnemer, dus verandering (=groei). ook als we spreken over energie is er altijd constante beweging en transformatie, uitwisseling van informatie. wat dat betreft woorden zijn het meest lage en primitieve en bepertke en smalle weg om dat te doen. maar in principe materie is energie dus de wereld zelf is in constante groei met alles er in. en over geheel in het geheel kunnen we weinig zeggen. we kunnen geest waarnemen alleen in de gemanifesteerde vorm van energie en materie (twee vormen van hetzelfde) en niet in zn totaliteit. het maximum wat wij kunnen doen is aan die totaliteit een symbool, term, beeld, teken, woord, etc toewijzen. zo doen we ook...