"Nutteloosheid" en "reden" bestaan allebei niet. Het zijn allebei mentale constructies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens aan. In twee regels het beste antwoord dat hierop gegeven kan worden. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pcies!, maar los komen van je mentale constructies lukt maar weinig mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerste stap is realiseren dat je ze hebt ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo correct en zo kort - daar kan ik nog een voorbeeld aan nemen! +1 van mij.

Andere antwoorden (16)

Als alles een reden heeft, dan *moet* er een intelligentie bestaan die ervoor zorgt dat dingen gebeuren (of juist niet gebeuren), en die bepaalt wat goed en slecht is.

Er is geen enkele aanwijzing voor het bestaan van zo'n intelligentie.

We moeten dus concluderen dat nutteloosheid / zinloosheid bestaat.

Veel mensen vinden dat psychisch niet fijn. Die hebben het bestaan van een doel, van een zin, nodig. Die bedenken dus een doel, met de bijbehorende intelligentie.

Mijn mening is dat wij ons bescheiden moeten opstellen - dat we niet onze wensen, maar de natuur als uitgangspunt moeten nemen. Als onze wens is dat er een intelligentie bestaat, maar de natuur toont ons die intelligentie niet, dan moeten we onze bezwaren wegslikken en uitgaan van dat wat de natuur ons toont.

(Mijn verwachting is dat er veel minpunten gaan komen van mensen die *eisen* dat er een intelligentie is, en die alles dat tegen hun overtuiging ingaat als negatief beschouwen.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
+1. Volgens mij bedoelen we hetzelfde, al schreef ik het wat bondiger op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat bondige, daar moet ik nog op oefenen. En ik zie net dat de minnetjes al komen. Kennelijk veel mensen die vinden dat een antwoord dat niet overeenkomt met hun mening, daarmee automatisch geen waardevol antwoord is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen minnetje van mij hoor, als je dat soms mocht denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, mingevers blijven meestal liever anoniem. Zeker de mngevers die het minnetje niet geven waar het voor bedoeld is ("dit is geen waardevol antwoord op de vraag"), maar om een andere reden: "ik heb een andere mening dan jij".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een andere mening dan jou, dus ik geef je geen plusje.
Rieneke1
14 jaar geleden
prima antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Toerist, da's een goede houding. Overigens geef ik ook wel eens iemand een plusje die een heel andere mening heeft dan ik. Dat plusje is dan een plusje voor het geven van een nieuw inzicht. Soms ook voor het heel goed verwoorden van die andere mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rotaluclac (Wat betekent dat trouwens),ik zou je grag meerder plusjes willen geven,maar ik ben nog niet ver genoeg om dat te mogen doen.Ik ben het geheel met jouw mening eens,dus ik hoef geen antwoord te geven,levert me dus ook minnetjes op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is Calculator maar dan andersom
...en gestwist "Als alles een reden heeft, dan *moet* er een intelligentie bestaan [...] Er is geen enkele aanwijzing voor het bestaan van zo’n intelligentie." grappig...
is het bestaan van gevolg een aanwijzing voor het bestaan van reden? je zei in die andere vraag over onsterfelijke ziel, design is een bewijs voor intelligentie. maar dat je ziet geen design. wat zie je dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en trouwens -1 omdat jij zegt 'wij" waar jij "ik" niet zeggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar jij "ik" *moet* zeggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh weet je wat... laat maar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
want je weet al niet eens wat jij ontkent een sceptici zijn is zo makkelijk, zo veilig, zo primitief. en zo zielig. enige wat je hoeft te doen is ontkennen. je ontkent designer, je ontkent design. je ontkent reden, je ontkent doel. je ontkent omdat jij het niet ziet, dit is op zich al een fabrieksfout erger nog, je ontkent het bestaan van wat je niet ziet om de reden dat je het niet ziet en wat blijft: je weet nog steeds niet wat je onkent
Alles heeft een oorzaak, maar daarmee nog geen reden.
Nutteloosheid is het sleutelwoord van het bestaan.
Omdat veel mensen die gedachte niet kunnen verdragen, gaan ze dingen verzinnen rond en na het bestaan.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom kom je 's ochtends dan toch je bed nog uit?
AWM
14 jaar geleden
Om op deze website nutteloze antwoorden te kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het niet beter formuleren +1
Ja.

Het heeft geen nut om het uit te leggen want voor beide is er geen bewijs. Dus geldt voor beide dat dit een geloof is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Slaat jouw 'ja' op het eerste, of het tweede gedeelte van de vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien het vervolg: "Het heeft geen nut om het uit te leggen", lijkt mij het eerste, Antwoordman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga voor deur nummer 2.
Ik denk dat nutteloosheid niet bestaat, en dat alles met een reden gebeurt, als onderdeel van de evolutie.
Er zijn ook geen nutteloze mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Nutteloosheid is het sleutelwoord van ons bestaan". Wat eens trieste constatering van iemand die blijfbaar het vertrouwen is kwijt geraakt

In een poging de eerste vraag te beantwoorden: natuurlijk zijn er zaken die nu nutteloos lijken, maar als je in staat bent in het grotere geheel te kijken, als je vertrouwen hebt, als je geloof hebt gevonden, merk je dat overal verbanden zijn en dus alles een reden heeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk bestaat er nutteloosheid. Ik neem aan dat sommige dingen die je zelf doet ook nutteloos zijn.
Er gebeuren ook nutteloze dingen in het leven.
Dat heeft niets te maken met een God of een andere hogere intelligentie die het leven heeft geschapen, want wij mensen zijn zelf verantwoordelijk voor ons doen en laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 voor *wij mensen zijn zelf verantwoordelijk voor ons doen en laten.
een aardbeving neemt het leven van 10,000 mensen wiens zijn schuld is dat? god zou het niet hebben gewild en mensen zijn nog niet in staat dat te voorspellen dan is het puur zinloosheid!!
ik verneem graag jouw mening hierover.
"nutteloos" is geen absolute term, maar hangt af van in welke context deze wordt gebruikt. Wat voor de ene nut heeft is voor de ander nutteloos. Het hangt dus af van je eigen kader van normen en waarden.

Of alles wat gebeurd een reden heeft is weer een heel ander verhaal, dat ook weer afhangt van je kader van normen en waarden. Over het algemeen bestaan er 2 meningen, die van de creatonisten, die geloven dat alles een reden heeft, en de evolutionisten, die dat niet geloven, omdat ze meer zien in de kennisvergaring door wetenschappelijk onderzoek. Uiteraard heb je tussen deze twee uitersten nog allelei varianten en combinatie (ID).

Vond je dit antwoord nuttig ? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Humor +1
Nutteloosheid bestaat, alleen het heeft geen zin je daarop te concentreren. Ik wil daarmee zeggen dat het je leven niet leuker maakt als je alles nutteloos gaat vinden. Dan kun je namelijk steeds moeilijker leven. Waarom zou je dan nog werken, naar school gaan, of sporten? Als je de voordelen hiervan inziet, dan is het zeker niet nutteloos. Maar naar school gaan wordt bijv. door veel kinderen als nutteloos gezien. Echter later zullen ze het vaak toch als nuttig ervaren. Het naar school gaan heeft dus een reden. Het maakt ons slimmer en socialer.

Alles gebeurd dus, omdat wij er een reden voor hebben bedacht. We willen niet nutteloos zijn. We bedenken iets en gaan ons daarop richten. Dat maakt ons minder nutteloos en geeft ons een doel om te leven. En dat is maar goed ook, het zou anders bijzonder saai worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 wijze woorden.
de hele dag bier drinken wordt ook zo saai :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, en je wordt er zo dronken van!
Is "nut" in de context van deze vraag een absolute, of een relatieve term?

Een heleboel dingen die ik doe hebben voor mij nut (tijdverdrijf), maar zijn buiten mijn persoonlijke belevingswereld totaal nutteloos. Soms doe ik ook dingen die zelfs voor mij totaal geen nut hebben.

Ook kunnen dingen een reden hebben, zonder een nut te hebben. De reden dat ik opm deze site antwoorden geef, is omdat ik graag een beetje van mijn eigen ervaring ter beschikking stel. Of dit nut heeft, ligt aan de ontvanger, niet aan mij.

De andere kant op is ook mogelijk. Dingen hoeven niet per sé een reden te hebben om nut te hebben. Ik ben zonder reden geboren (of anders is de reden hooguit dat mijn ouders tenminste één nacht plezier aan elkaar hebben beleeft). Toch kan ik prima nut aan mijn leven meegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets van wat wij WERKELIJK aanschouwen is nutteloos of zonder reden.
Het probleem is echter dat wij vaak niets verwarren met iets.
Wat wij denken te zien is meestal niets. Wij zien de werkelijke wereld niet.
En buiten die werkelijke wereld is alles zonder reden en nutteloos.
Daarom is de onechte wereld ook zo vermoeiend: je houdt je bezig met niets. Zonde van je tijd.

Nieuwsgierig geworden?
Ga naar:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's een leuke hypothese. Vooralsnog geheel onbevestigd. Heb je bevestigingen van deze hypothese?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voor mezelf zeker. Ieder mens dat bevestiging wil zal zich moeten verdiepen in de materie. Zie link.
Als je er echt voor gaat en openstaat voor wat je leert bij 'een cursus in wonderen', zal je van de ene verbazing in de andere vallen. Je zult dingen ontdekken die je niet voor mogelijk hield.
Niks zweverigs aan hoor trouwens, in de hele wereld zijn duizenden groepen die zich bezighouden met dit thema.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, als je je openstelt voor iets, zul je precies datgene zien waar je je voor openstelt. Dat verbaast me niet. Stel je open voor de Islam, en je zult mohammedaan worden. Stel je open voor wicca, en je zult heks worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms kan het je wereld enorm verrijken om eens open te staan voor een nieuwe wind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, dat probeer ik nu ook steeds te vertellen. Helaas zijn er weinig mensen die willen luisteren... ;-(
als nutteloosheid niet bestaat is het woord nutteloosheid nutteloos zijn, waardoor nutteloosheid wel zou bestaan

Toegevoegd na 1 minuut:
als nutteloosheid niet bestaat is het woord nutteloosheid nutteloos , waardoor nutteloosheid dus wel zou bestaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat nutteloosheid (of de tegenhanger, nut) voornamelijk een subjectief gegeven is.
Wat voor de een nut heeft is voor de ander overbodig.
Het ligt dus geheel aan de situatie van de persoon die het oordeel velt.

Je zou bv kunnen zeggen dat als je iets doet het 100 euro opbrengt. Dat zou toch nuttig zijn voor iedereen.
Maar als die persoon al 2 miljard heeft kun je dan nog van nuttig spreken?

In de levenloze natuur is altijd sprake van oorzaak en gevolg (causaliteit). De levenloze natuur leert niet en daarom gaat alles op dat niveau als sinds het begin op dezelfde manier.
Binnen deze categorie is nutteloosheid zelfs een non-issue. Het is gewoon niet aan de orde.

De levende natuur leert wel en komt er achter dat als iets op een andere manier wordt aangepakt, dat betere resultaten oplevert.
Hier wordt dus met het concept van nut uitgebreid geexpirimenteerd. En daardoor kunnen dingen nut hebben / krijgen of, inderdaad, nutteloos blijken te zijn omdat het resultaat niet het gewenste geeft.

Of alles met een reden gebeurt? Mischien wel maar dan beweegt dat zich op een niveau waar wij als mensen (nog) geen enkel inzicht in hebben (als we dat ooit krijgen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien het in de filosofie categorie staat krijg je een filosofisch antwoord. Vroeger hield men in de filosofie een teleologisch (niet te verwarren met theologisch) wereldbeeld aan dat wil zeggen dat alles nut had. Dit was vooral belangrijk bijvoorbeeld in de ethische visie van Thomas Van Aquino. Deze visie werd vooral gebruikt om het bestaan van een god te verdedigen. Echter dit wereldbeeld is met de opkomst van de moderne wetenschap vervallen. Dit komt omdat wij de wereld steeds beter leren begrijpen via de mechanische wetten van de natuur. Dit betekend ook dat de plaats voor een god steeds kleiner wordt. Wat dus de opkomst van het atheïsme betekende. Met dit in het oog is deze visie verdwenen. Immers als iets een "doel" heeft dan moet er iemand een doel aan geven. Aangezien de overheersende mening in de huidige filosofie is dat er geen god of enig andere omnipotente wezen is betekend dit het teleologische wereld beeld onhoudbaar is geworden.
Dingen in de natuur lijken wel nut te hebben. Zo kunnen veel dier- en plant-soorten niet zonder elkaar. Maar dit is niet omdat dit het doel van bestaan is. Ze zijn geworden door een proces wat men bij de biologie co-evolutie noemen. Wat betekend dat de diersoorten zich samen evolueren. Om nou de stempel nutteloos er op te drukken vind ik ook een beetje ver gaan. Ik denk dat je simpelweg kan zeggen dat ze nou eenmaal zo zijn. Dit is noch nutteloos noch heeft het een reden.

Ter extra informatie. Met de afbraak van het teleologische wereldbeeld is er wel een intressante nieuwe filosofische stroming opgekomen. Namelijk het existentialisme. Deze stroming is grootgemaakt door Sartre en Kierkengaard. Deze stroming beweert dat dingen dan wel niet met een reden gebeuren. Of dat er een doel aan ons bestaan is. Maar dat wij dan zelf een doel aan ons leven kunnen geven. Wij zijn verantwoordelijk voor wie wij zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er alleen maar vanaf door welke bril je kijkt.Depressieve mensen zijn geneigd alles vrij nutteloos te vinden en daarom kunnen ze het ook niet meer opbrengen om van de sofa te komen om iets uit te voeren.Mensen die zich goed voelen kunnen wel duizend redenen verzinnen om de dingen te doen die ze doen.Nutteloosheid of motivatie bestaan in de geest.Jammer genoeg kunnen mensen daar niet altijd zelf over beslissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk bestaat nutteloosheid.En zeer zeker in een fake wereld in mijn ogen.Waar elkaar voor de gek houden geen vies woord meer is.Jammer....jammer, er zijn minder fakerige tijden geweest.Toen was geluk nog heel gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd lunababy
het is hoe je het bekijkt
zelfs geluiden ontstaan in het bestaan van stilte