In de jaren 1950 werd het roken van Gauloises een van de uiterlijke stijlkenmerken van het existentialisme. Jean-Paul Sartre liet zich regelmatig fotograferen met een Gauloise in de hand. Sartre was een Franse filosoof en een van de belangrijke vertegenwoordigers van de stroming existentialisme. Het existentialisme bepaalt dat de mens volledig vrij is in het leven. Door deze manier van denken, staat nu op de zijkant van de pakjes van Gauloises "Liberté toujours". Behoorlijk ironisch als je weet dat het over sigaretten gaat, maar toch passend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Roken is toch heel "cool"?
Krijg je er geen gevoel van vrijheid van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gauloises stond symbool voor anarchistische kunstenaars in Frankrijk. 'Dat 'anarchistisch staat voor de verzameling denkwijzen die terug te brengen is tot de gedachte dat een individu op geen enkele manier een ondergeschiktheid áán of vàn iets of iemand erkent. In 1936 werd er een nieuw logo ontworpen door Maurice Jacno met de tekst ' Liberte Toujours' dat dit idee kernachtig samenvat.
De filosoof Jean-Paul Sartre (1905-1980) was de starter van het existentialisme, dat dit idee ook vertolkt. Hij liet zich regelmatig fotograferen met een Gauloise die hij rookte.

Toegevoegd na 51 minuten:
Het merk werd verder gerookt in '' Le Locataire'van Roman Polanski en in de film 'Indigènes, en ' In 'Piège de Cristal'met Bruce Willis. De Franse zanger Renaud brengt in zijn chansons over dat hij Gauloises rookt . De Franse zanger Alain Bashung rookte het, zelfs nog tijdens zijn chemokuur.
In de film "La Traversee de Paris" (1956), geeft Jambier (Louis de Funès) een pakje G. aan Grandgil (Jean Gabin) en zegt tegen hem 'Neem maar een pakje
mee voor onderweg'.

Dit, om aan te geven hoezeer het merk met het franse kunstenaarschap was/is vergroeid.