Wat heb je er aan als je Filosofie gaat studeren?

Wat kan je ermee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk daar maar eens goed over na

Het beste antwoord

Volgens mij worden de meeste mensen die filosofie hebben gestudeerd schrijver, maar je kan ook:

Universiteit Junior Onderzoeker (voorbereiding van een proefschrift)
Wetenschappelijk medewerker/docent aan een filosofische faculteit
Wetenschappelijk medewerker/docent bij een vakgroep filosofie aan een andere faculteit
Bestuurder/beleidsmedewerker op het bureau van een universiteit

Onderwijs Docent filosofie aan een HBO- of MBO-instelling
Docent filosofie in het voortgezet onderwijs (HAVO/VWO)
Docent filosofie aan een Volksuniversiteit

Journalistiek Programmamaker bij radio en televisie
Recensent of wetenschapsjournalist bij dag-/weekbladen
Redacteur bij filosofische of ethische tijdschriften

Cultuur Programmeur van culturele programma's en debatten
Inhoudelijk manager/directeur bij culturele instellingen

Overheid Beleidsmedewerker op een ministerie, bij de provincie of gemeente
Medewerker bij een Derde Wereld organisatie
Medewerker bij een instelling uit de zorg- of welzijnssector

Bedrijfsleven Medewerker bij een uitgeverij
Filosofisch/ethisch deskundige bij een adviesbureau
Filosofisch/ethisch deskundige in een bedrijf
Zelfstandig trainer/adviseur, gespecialiseerd in socratische gespreksvoering
Filosofisch therapeut/consulent
Specialist op het gebied van ICT
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je leert op een andere manier naar dingen kijken, je krijgt meer begrip voor dingen in het leven.

(ps filosofie is eigenlijk doorzeuren waarom iets is tot je uiteindelijk geen antwoord kan krijgen en je daar een boek over gaat schrijven)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je er mee kan is hierboven al (bijna uitputtend) uiteengezet, maar wat je er aan hebt om filosofie te studeren?

Filosofie verrijkt je leven en je relatie met de werkelijkheid.

Filosofie verrijkt en verdiept je denken en inzicht in de werkelijkheid en hoe wij over de werkelijkheid (kunnen) denken.

De deur naar de filosofie is een deur met één richting, je kunt er zo doorheen naar het land van het denken, maar je kunt nooit meer terug.
13 jaar geleden
Het biedt je een mogelijkheid jezelf te leren kennen.
13 jaar geleden
Het conceptualiseren van de wereld