Worden wij als mensen in zijn algemeen steeds minder intelligent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag . Ik neem aan dat je bedoelt dat door het uitstellen van kinderen krijgen door hoger opgeleiden , en het krijgen van véél kinderen door lager opgeleiden , de aanleg voor intelligentie minder wordt ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is eigenlijk exact wat ik bedoel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo had ik de vraag niet begrepen. Maar het lijkt me sterk dat de intelligentie daardoor minder wordt. Wel de bereidheid om te leren omdat die veel meer wordt bepaald door de cultuur.

Antwoorden (13)

Als ik naar de vragen en antwoorden op GV kijk van toen deze site begon, en die vergelijk met de vragen en antwoorden die er tegenwoordig gesteld worden, dan zou ik zeggen van wel, ja.

Toegevoegd na 16 minuten:
Het echte antwoord is nee, maar ik moest mijn frustraties tegenover de iPhone applicatie even uiten.

Nee, mensen worden niet steeds minder intelligent.
Als je nu eens kijkt naar een IQ test - deze zijn zo ontworpen dat een score van 100 staat voor gemiddelde intelligentie.
De puntentelling van IQ testen moet steeds naar beneden worden bijgesteld omdat de gemiddelde score steeds hoger wordt.
De mensheid wordt dus alleen maar intelligenter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet niet vergeten dat er een hoop pubers op deze site ronddwalen! Vergeef ze hun onwetendheid en leer ze om te gaan met de mooie functie die deze site heeft! Kun je nog een andere reden bedenken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk van niet! Mensen
Met hoger onderwijs stellen het krijgen van kinderen steeds meer uit! Lager opgeleiden mensen krijgen vaker meer kinderen omdat deze dan later in hun lasten kunnen voorzien en mee helpen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan geloof je het niet.
Als je het allemaal al zo goed weet, waarom vraag je het dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer alleen maar een gesprek op gang te krijgen! Ik bedoel het niet verkeerd hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry Jawel, maar dit is geen forum. Je stelt een vraag, je krijgt antwoorden. Voor discussiëren zijn er zat andere plaatsen op het web.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij mag je een gesprek op gang brengen @Jawel. + want het is een intrigerende vraag. Wat jij stelt over het uitstellen van kinderen kan je ook op de snelheid en bewegelijkheid en activiteit stellen. In de huidige maatschappij zijn de fysieke eigenschappen minder van belang dan intellectuele eigenschappen. Zullen mensen steeds minder atletisch, dikker en slomer worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil absoluut geen kwaad bloed zetten op deze site! Ik stel een vraag, krijg antwoord maar mag toch aanvullende info dan
Wel kritiek geven? Ik dacht dat als ik mijn vraag onder het kopje filosofie zou plaatsen ik ietwat meer open minded vragen en antwoorden zou krijgen en creeeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het Nyx maar niet kwalijk nemen, ik wilde hetzelfde antwoord geven.
Waarschijnlijk ben jij één van die uitzonderingen op de nieuwe iPhone-gebruikers.
De meeste nieuwe iPhone gebruikers die deze app sinds afgelopen vrijdag hebben ontdekt komen weinig verder dan vragen als: "Moet je poepen" (en dit is dan nog één van de nettere). Tot voor afgelopen vrijdag was dit een site met vaak goede en interessante vragen, maar sinds de iPhone worden we hier compleet overdonderd met de meest grote onzin, dus ja ik kan me het antwoord van Nyx hier goed voorstellen.
+ voor Nyx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt C4th.
Het zit ook allemaal erg hoog...
De mensheid ontwikkelt zich door de eeuwen heen en wordt steeds slimmer. Het begon met de ontdekking van het vuur door de mensen die in grotten leefden en het eindigt bij de ultieme spirituele oerknal, ergens ver in de toekomst. Daartussen zitten eeuwen waarin mensen het wiel uitvonden (heel slim), medicijnen tegen ziektes uitvonden (nog slimmer) en mensen en voertuigen naar de maan stuurden (of dat slim is, is de vraag, knap is het wel).

Hier op GoeieVraag zie ik het niveau alleen maar dalen. Het is bedroevend slecht gesteld met het onderwijs van de jeugd van tegenwoordig. Spellen kunnen ze niet, een vraag normaal formuleren ook niet, inhoudelijk gaat het allemaal nergens over.We zijn wel meer ontwikkeld, als mensen, op technologisch gebied e.d. maar we worden kennelijk ook steeds oppervlakkiger. En dat is geen teken van intelligentie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel, heel mooi gezegd.
En, helaas, erg waar.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u, Nyx. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het niks. Ons onderwijs is beter dan ooit, behoort tot het beste van de wereld. De diversiteit is enorm maar omdat we geen tijd hebben om rustig te spellen verklaar je ons voor dom. Dat is wel erg kort door de bocht.
Grappig genoeg worden de mensen over elke generatie gemiddeld genomen juist iets intelligenTER. Maar als je kijkt naar de misbruik die er met de nieuw media gebruikt wordt, zou je het tegendeel vermoeden.

Dat heeft echter niets met intelligentie te maken, maar alles met oppervlakkigheid, gebrek aan zingeving, gebrek aan diepgang, een korte aandachtsspanne en voortdurende behoefte aan nieuwe prikkels, in combinatie met een gebrek aan normen en fatsoen en een lage zoniet afwezige frustratietolerantie en de neiging alle impulsen onmiddellijk te volgen. En dat is wel en beetje een teken van de tijd. Een tijd waarin ook in de media ondermeer tokkie-gedrag eerder wordt verheerlijkt en aangemoedigd dan verguisd.

En je hoeft helemaal niet per se dom te zijn om daar in mee te gaan - al helpt het wel. Maar intelligentie is uitsluitend de MOGELIJKHEID slim te worden, en geeft - helaas- geen enkele garantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een prachtig antwoord! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het niks. Was het vroeger beter?
Vroeger hoorde je ontzettend veel niet. Nu wel. Inderdaad nieuwe media - dat is het verschil.
Lees eens de verhandelingen van de 2e kamer van voor de oorlog. Verdiep je eens in de vele kerkscheuringen. Echt weerzinwekkend. Maar het heeft inderdaad niks met intelligentie te maken. Kennelijk roept deze vraag heel andere frustraties op.
De mensheid wordt globaal gezien steeds intelligenter. Wie in zijn omgeving of naar het peil in e media kijkt, kan het omgekeerde denken. Maar dat is slechts een indruk: denk eens aan wat je grootouders wisten toen ze uw leeftijd hadden. Leonardo da Vinci, de grote Renaissancegeleerde, wist ongeveer evenveel of minder als een 10-jarig modern kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen maar men benut zijn mogelijkheden meer voor onderwerpen die tot tijdverdrijf leiden en minder voor verbetering van de situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag.
Intelligentie wordt voor een groot deel bepaald door je genen. Onze genen zijn de afgelopen 40.000 jaar niet erg veranderd. Dus de mensen die de eerste speren maakten waren ongeveer net zo slim als wij nu. Als je niet veel hebt is het namelijk uiterst intelligent om iets te bedenken.

Om een openhartoperatie uit te voeren moet je niet 'in de eerste plaats' intelligent zijn maar bereid om te leren. Iemand die voor de 36e keer dat doet is niet perse intelligenter dan iemand de eerste drukpers uitvond ofzo.
Je kunt wel zeggen dat 'de mensheid' steeds intelligenter en slimmer wordt omdat we steeds meer leren en kunnen. Door de gezamenlijke kennis en intelligentie dus.

Maar per mens is de winst niet zo groot als het gaat om intelligentie. Wel ken en kun je veel meer omdat je veel meer geleerd hebt. Er valt ook veel meer te leren maar je bent ook veel meer afhankelijk van anderen dan ooit te voren.

De mens lijkt intelligenter doordat de IQ testen die we daarvoor gebruiken verouderen. Op steeds jongere leeftijd krijgen we informatie die gericht is op de vaardigheden voor zo'n test. Die testen zijn beperkt tot het taallogische aspect van ons kennen en kunnen. Als je precies die dingen leert, scoor je een beetje hoger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intelligentie meten met een IQ-test vind ik vrij primitief. Een genie kan afhankelijk van de cultuur eromheen net zo goed worden gezien als een gek! Wie heeft het bij het juiste eind?
Intelligentie is erg breed, als je specifieker kijkt naar bijvoorbeeld zelfredzaamheid, denk ik dat we er vroeger beter in waren, en dat we het onszelf alleen maar moeilijker hebben gemaakt. Aan de andere kant hebben we het ons zelf zo complex gemaakt, dat je wel intelligent moet zijn om het allemaal op een rijtje te krijgen. Ik zelf ben er pessimistisch over. De gene die 100 x keer z'n IQ-test heeft geoefend op internet, zal beter uit de test komen. Of zo iemand daadwerkelijk intelligenter is geworden, lijkt me niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja aan de ene kant wel ja, maar ook wel dommer denk ik, steeds meer mensen worden aanhankelijk aan gadgets, je hoeft bijvoorbeeld nooit meer een nummer te onthouden, omdat dat in je telefoon kant en klaar staat. Het word je erg gemakkelijk gemaakt om een beetje lui te zijn.
Het hoofdrekenen is ook zeker niet meer wat het vroeger was, dankzij rekenmachines.

Maar aan de andere kant is door die zelfde moderne technologie de informatie (ook al niet altijd even betrouwbaar) voor steeds meer mensen beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wel, door selectie. Dit werkt tegenstrijdig omdat natuurlijk selectie selecteert op de meest fitte organisme. In onze tijd daarentegen gaat het er niet echt om dat we goed zijn aangepast. Als we bijziend zijn gaan we gewoon naar een optiek. Wij geven meer om uiterlijk, en de slimme mensen zijn niet altijd mooi en andersom (-er zijn altijd uitzonderingen) maar goed, als we door blijven selecteren op de mooie mannen en vrouwen hebben we over honderd jaar ofwel een heel mooi-maar minder intelligent ras, ofwel een wat minder mooi maar slim ras, maar of we blijven nieuwe dingen ontdekken, het is me de vraag of we echt minder slim worden, of minder slimme keuzes maken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet zo. Maar gezien wat hier de laatste dagen is langs komen rollen zou ik geneigd zijn te antwoorden: in zijn algemeenheid nee, maar ook in zijn algemeenheid mensen met een iPhone wel. Zodra ze er een bemachtigen zakt hun IQ onder de 50.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja/nee weet het niet goed ligt eraan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle antwoorden blijven tot nu toe steken op de vraag: wat is intelligentie?
Wat een IQ meet? dan: we worden gemiddeld intelligenter
Wat mensen in media (en ook op GV) laten zien? dan: we worden minder intelligent
Wat zelfredzaamheid betreft? dan: we worden minder intelligent
Wat betreft het ingewikkeld maken van de wereld? dan: we worden intelligenter.

Kortom: wat zijn je criteria voor de definitie van intelligentie?
(En mijn eigen vraag daarbij: worden naast IQ nu EQ, SQ, SpQ etc. steeds belangrijker of minder belangrijk om de 'totaal-intelligentie' van mensen vast te stellen?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, elk mens die geboren wordt moet alles leren. Intelligentie wordt niet overgedragen door de genen,neen ,het wordt uitgebreid door wat men leert. De mens wordt wel slimmer omdat de periodes steeds verder technologisch evolueert, maar dat betekent niet dat een mens slimmer is want elk mens weet wat een gsm,computer,tv enzovoorts is. Dat weten we door opgroeien en door lessen te trekken van onze ouders en de school en de maatschappij.

Kortom,mens is noch slimmer noch dommer geworden.
Elk mens kan evenveel onthouden als een ander zolang hij de moeite doet om het te doen.