Leidt het postmodernisme uiteindelijk tot volstrekte betekenisloosheid?

Verdwijnt in de postmoderne samenleving alle betekenis?

Bestaat de maatschappij, de mens, straks louter om de economie draaiende te houden?

Zijn we over een paar jaar niets meer dan de gebruikers van een iPhone App?

13 jaar geleden
in: Filosofie
2.2K

Het beste antwoord

Voor zover ik heb begrepen zijn we het post-modernisme inmiddels weer voorbij en zouden we, als jouw vraag bevestigend beantwoord werd. nu in een stadium van volstrekte betekenisloosheid moeten zitten. Daar lijkt het wel op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat zou ik heel dieptriest vinden en erg negatief......maar als ik nu kijk op GV zakt de hoop me in de schoenen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snif ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snikken we samen Dirkhth.... :-(
Ja, als ik zie wat hier momenteel allemaal 'voorbijkomt'! De onnozelheid te top.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd ene positieve instelling gehad, en ben er van uit gegaan dat de meeste mensen gwoon deugen en dat het op de lange duur allemaal wel goed komt.
De laatste jaren echter is dat beduidend minder geworden, en de hedonistische ongeïnteresseerdheid, het gebrek aan eenvoudige normen en waarden en de ongebreidelde vrijheid zonder verantwoordelijkheid hebben me inmiddels in elk geval Nederland al uitgejaagd. Tot volle tevredenheid trouwens, en iedere dag dat ik terugmoet ben ik blij dat ik er niet meer woon.

En als ik zie wat er nu op GV gebeurt, kan ik niet anders dan concluderen dat het inderdaad alleen nog maar veel erger moet worden voordat het weer beter wordt. Vooral voor de zwakkeren in de samenleving - de echte zwakkeren - is dat een ramp natuurlijk. Want als niemand de economie meer draaiende houdt, omdat dat teveel moeite kost en je net zo makkelijk je handje kunt ophouden om niet te kreperen, zijn zij de eersten die kunnen verrekken. Waar vervolgens idereen massaal schijt aan zal hebben, zoals ook hier overduidelijk is. Niks zo leuk als stront. En neuken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijf positief denken! Als je gaat denken dat het inderdaad zo wordt: grote kans dat het gebeurd. Maak jezelf belangrijk, denk dat je belangrijk bent, en er komt niks van dit idee terecht.
(sorry dit ik het zo vaag uitleg, maar het werkt wel...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het zo beschouwt is de toenemende invloed van de Islam misschien wel een positieve ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed punt :-)
Maar het zou jammer zijn als de tegenbeweging van een religie komt.
Gelukkig bestaan stromingen uit golfbewegingen dus we mogen aannemen dat de kinderen... nou ja zucht kléinkinderen dan... van deze ontlastings-en genitialen liefhebbers en -sters die iPhone App gebruiken zich afzetten en weer in ondergoed en douchen gaan geloven ;-)

Toen mijn kinderen klein waren en in die fase zaten verplichtte ik ze soms om 5 minuten alleen maar vieze woorden te mogen zeggen. Vijf minuten is lang... ze waren al gauw uitverzonnen maar ja: ze moesten het volmaken, ik moedigde ze hevig aan. Het hielp wel want na 3 keer dachten ze: laat ik maar niks meer zeggen straks moeten we weer 5 minuten...
Wat denken jullie: zou dat hier ook helpen? Zijn we er misschien na 3 dagen af... ?

Verder heb ik gisteren Zeitgeist moving forward gezien, ik moet het nog laten bezinken maar als het waar is wat zij zeggen is er over 30 jaar geen olie meer terwijl we daar onze hele economie omheen gebouwd hebben. Dus, grote veranderingen zullen komen, zijn al begonnen. En zij hebben mooie levenswijzen bedacht waarbij men dan niet meer dood hoeft te gaan van de honger omdat men het niet kan betalen terwijl er wel voedsel genoeg is. Was interessant en hoopgevend. Maar ja, Marleen, het zal idd eerst erger moeten worden voor het beter wordt :-(
13 jaar geleden
Per definitie wel ja. Omdat het postmodernisme nu eenmaal negatief gedefinieerd is. Dan kan het ook niet meer goed gaan - geen schijn van kans.

Maar na regen komt zonneschijn - of de winter.
De richting van een golf vliegt altijd uit de bocht terwijl de golf zichzelf weer opheft. Wat er komen gaat weet niemand. De ontwikkelingen zien er niet best uit. En dat vonden vele denkers, door de eeuwen voor mij ook altijd al :-).
Of de tegenbeweging betekenisvol is of niet, valt niet te zeggen.

Overigens vind ik helemaal niet dat we in een betekenisloze wereld leven. Het is soms wat veel maar er is nog heel wat moois te beleven. Meer dan ooit zou ik zeggen.