Hebben mensen een vrije wil?

Heb je dan iets te ''kiezen'' over je intelligentie? talent? uiterlijk? afkomst? geslacht? allemaal fundamentele zaken die alle andere ''keuzes'' beinvloeden zo niet bepalen!

En hebben planeten, oceanen, sterren of leeuwen, olifanten, tijgers etc een ''vrije wil?'' zij niet maar mensen wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1.4K

Het beste antwoord

Ooit gehoord van determinisme?
Alle gebeurtenissen zijn een gevolg van eerdere gebeurtenissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk hebben mensen een vrije wil/keuze om ze tot uitvoer te brengen is niet altijd mogelijk, maar je kan zeker voor jezelf kiezen. Je noemt een aantal termen zoals intelligentie,talent,uiterlijk kan je allemaal zelf beinvloeden, natuurlijk wordt je geboren met een bepaalde intelligentie, we zijn niet allemaal Einsteins, maar je hebt zeker zelf de regie in handen. Simpel gezegd, jij kiest uiteindelijk of je rechtsaf of rechtdoor gaat. Dieren en planeten ligt weer iets anders, daar liggen de invloeden weer op andere vlakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm...moest eigenlijk als antwoord zijn, foutje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sivan! Hoe kan je talent of intelligentie beinvloeden?
Je hebt de regie juist niet in handen....alles is voorbestemd! Je kiest dus juist niet zelf of links of rechts gaat....het klinkt heel maf maar een gestoorde/slechterik kiest er niet voor om zijn daden te begaan en datzelfde geld voor een persoon die iets goeds doet. Ik stelde deze vraag niet zo zeer om een antwoord te krijgen want het antwoord staat voor mij vast, maar meer om mensen aan het denken te zetten.

Andere antwoorden (10)

Ik denk dat mensen niet de mogelijkheid hebben te kiezen voor zichzelf. Maar wel voor de ander die niet de mogelijkheid heeft voor zichzelf.
De mens kan ook een keus maken voor een ander mens bijvoorbeeld, al hoeft dit niet altijd soepel te verlopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja daar zijn boeken vol theorieën over. Te weinig plek voor een genuanceerd antwoord hier. Maar zelf neig ik naar: nee geen vrije wil. Wat best een beangstigende gedachte is overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leestip over dit onderwerp: het slimme bewustzijn van Ap Dijksterhuis. Aanrader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn stromingen die er vanuit gaan dat je voor je wordt geboren, en je je al enigzins spiritueel ontwikkeld hebt in vorige levens, je in overleg met anderen kiest welke omgeving, ouders etc. goed voor je verdere spirituele ontwikkeling zou zijn. Dus daar vanuit gaande heb je wel iets te kiezen, al herinner je je dat nu niet meer dat je dat deed. Maar als we het over ons bewuste leven nu spreken dan komen we in situaties en gebeurtenissen terecht waar we helemaal niet voor kozen met onze bewuste wil. Toch maak je ze mee. Dat geldt voor bijna iedereen. Ik denk in dat geval dat we de vrije keus hebben hoe we ermee om gaan. Laat je je er door verbitteren bijvoorbeeld, sluit je je van de wereld en de mensen af, of besluit je dat je er alles aan gaat doen om je leven voor jezelf toch prettig te maken, ondanks alles. Volgens mij zit'em daar de vrije wil in en kiest iedereen voor zichzelf waarop hij/zij zich focused.
Diezelfde stroming die ik noemde gaat er trouwens ook vanuit dat de planeet Aarde een eigen (soort) bewustzijn heeft en een vrije wil. Zij heeft er destijds mee ingestemd dat wij haar mochten gebruiken zegt men. Wat dieren betreft ben ik niet zo op de hoogte maar heb ik wel eens begrepen dat dat bewustzijn meer hun hele eigen soort bevat, dus meer een soort groepsbewustzijn. Maar of daar ook een vrije wil meespeelt...daar zou ik me meer in moeten verdiepen om een zinnig antwoord te kunnen geven, als ik daar al achter kan komen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke visie. +
"er zijn stromingen..." mag ik aannemen dat jij ook op die stroming mee surft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mag ik weten om welke stroming het hier gaat?
vind het wel interessant.
Kristal
13 jaar geleden
@Lifehacker, ja inderdaad. Ik herinner me ook een aantal gebeurtenissen van (ver) voor mijn geboorte. En ik hoor in channelings (ik heb er velen gehoord en een aantal neem ik serieus) boodschappen die ik herken of die me raken.
Ik noem het bewust stromingen en betrek het in Socrates antwoord niet op mijzelf omdat het iets op zichzelf staand is en men het niet aan mij hoeft te koppelen. Dit komt voort uit respect voor ieders eigen ontwikkeling.
Kristal
13 jaar geleden
@Socrates, het is een spirituele stroming waarvan een aantal mensen contact heeft met hoog ontwikkelde mensen zonder lichaam. Soms ook met aartsengelen. Zij vertellen ons over de grote veranderingen die in de wereld plaats (gaan) vinden. Ze leggen ook uit waar het mee te maken heeft. Hoe het zijn invloed op ons lichaam en leven kán hebben. En ook leggen ze b.v. uit waarom het je geboorterecht is om een blij mens te zijn. Het is geen kerk of zo, geen religie, geen regels. De mensen die geinteresseerd zijn hebben meestal ook overlappende interesses, o.a. in meditatie en het jezelf, innerlijk, in evenwicht (proberen) te brengen. Er zijn boeken over deze channelings; Welkom Thuis van Steve Rother en de Group bijvoorbeeld. Of misschien heb je wel gehoord van Een ongewoon gesprek met God van Neale Donald Walsch, ook boeiend als het je aanspreekt. Als het je interesseert kan je in elke winkel bij spiritualiteit zulke boeken kopen (of gewoon eens inkijken), of lenen bij een bibliotheek of op internet surfen. Verdiep je in datgene waarvan je echt nieuwsgierig wordt of waar je iets bij voelt van: heee...! Dat zijn signalen die je jezelf geeft dat er iets in kan staan waar je iets aan hebt. Je intuitie geeft dat wel aan. Laat de rest lekker zitten, dat is weer meer voor anderen bestemd of misschien voor een andere keer. Het is niet de bedoeling om alles aan te nemen wat er gezegd wordt maar meer om het "tot je te nemen" en datgene naast je neer te leggen waar je niets mee hebt of wat je raar vindt. En hetgeen wat je aanspreekt, wat je blij maakt, je daarin te verdiepen, als je dat wilt. Het zijn bemoedigende, liefdevolle en verhelderende channelings. De mensen die zich hier al wat langer in verdiepen, ik ben éen van hen, noemen zich soms lichtwerkers.
En als je het, na dit te lezen toch niets vindt... is ook prima, je bent goed zoals je bent :-)
M.i. ja, zei het een beperkte.

Er is een theorie, die mij uiteraard zeer aanspreekt, die verteld dat de mens 2 'willen' heeft; de grote en de kleine wil.
Op de grote wil kunnen we geen invloed uitoefenen. Dat is ahw onze blauwdruk, ofwel, onze routeplanner, alles is al uitgestippeld.

De kleine wil is wel aan te merken als de vrije wil. Ook al is de weg gepland, ik kan altijd bepalen of ik de route via de snelweg of binnendoor wil gaan. Het einddoel is bij beiden het zelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Oh, ja Lifehacker, zo kan je het ook omschrijven.
Ben het met je eens zoals je wel zal begrijpen :-)
De mens heeft zeker een vrije wil. Hierbij ben je dus ook zelf verantwoordelijk in wat je doet of laat. Intelligentie en talent is niet bij iedereen het zelfde, sommige hebben meer mee gekregen dan andere en anders om... Dit kun je wel ontwikkelen! Uitelijk en afkomst zijn wel vast gesteld.
De natuur en zijn verschijning wordt geregeerd door onze Schepper. Dieren hebben een Instinct, ze hebben tot op zekere hoogte een vrije wil, en zijn dus niet verantwoordelijk voor hun daden. De mens is Uniek in de Schepping!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. de mens blijft zelf verantwoordelijk, mits hij hiertoe in staat is, uiteraard. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens! Mooie aanvulling!
Natuurlijk.

Maar onze inzichten zijn beperkt en we worden bestuurd door overtuigingen die we - even natuurlijk - niet gemakkelijk veranderen. Dus valt er niet veel te kiezen en laten we het maar gebeuren.

Bovendien leven we net als de hele natuur in vaste patronen waarvan het niet verstandig lijkt ze te doorbreken. Buiten je eigen kerk trouwen is al onverstandig.
"Als je altijd doet wat je altijd al deed, krijg telkens weer wat je altijd al kreeg." (van wie?)

Dus ja .. vrije wil voldoende om toch zelf verantwoordelijk te zijn voor je daden en eigenlijk te weinig om je leven over een andere boeg te gooien.

Maar dat is wel mogelijk. Dat blijkt vaak genoeg bij mensen die wel grote beslissingen nemen: scheiden, emigreren of besluiten een onduidelijk pad te nemen: mediteren of met Idols meedoen ofzo. Je kunt daardoor fundamenteel veranderen.
"Dus, doe eens gek, dan ontdek je de vrije wil vanzelf." (van mij :-)

Zeg Socrates, wat ga je trouwens doen met al die fraaie antwoorden op jouw indringende vragen?
Zal ik Plato vragen het op te schrijven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee. Op het niveau van het bestaan zoals we dat ervaren hebben we zeker een vrije wil, al is die gelimiteerd door de manier waarop we geconditioneerd zijn.
Op het niveau van onze essentie zijn zaken als ons ego en (vrije) wil illussies, daar valt alles met alles samen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een zelf bewustzijn ik wel,kan overwegen na denken kijk ik heb natuurlijk wel van dingen geleerd en die zullen mijn volgende beslissing in dingen beinvloeden,maar ik kan ook een verkeerde keus maken tegen beter weten in.Ik ervaar en voel altijd een vrije wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja tuurlijk, want WAT wil er in bed blijven liggen als je er eigenlijk uit moet? WAT heeft honger? WAT moet naar de wc? WAT moet achter die ene vriendin aan omdat ze zo leuk is?
JE VRIJE WIL!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kort en bondig.
Kristal
13 jaar geleden
Nou... nu noem je net allemaal dingen op die je moet of waartoe je je gewongen voelt...
Dat is nou juist niet je vrije wil lijkt me.